Nabíjacie stanice pre elektromobily od A po Z.
Stačí vodičský preukaz kategórie B pre elektromobily?
V rámci Európskej únie platí jednotný rámec vodičských oprávnení, ktorý stanovuje minimálne kategórie, ako aj základné obmedzenia. Každý členský štát však môže detailne upraviť implementáciu tohto rámca a pridať národné špecifiká. Základný prehľad uvádza európske legislatívne zhrnutie: kategória B je určená pre motorové vozidlá s maximálnou povolenou hmotnosťou (MAM, alebo anglicky „maximum authorised mass“) do 3 500 kg, s maximálne ôsmimi cestujúcimi (okrem vodiča). Ak vodič chce ťahať príves, v závislosti od situácie prichádza do úvahy rozšírenie oprávnenia BE (príves nad určitú hmotnosť)2.
Základné rozdelenie kategórií vodičských oprávnení podľa hmotnosti vozidla v EÚ
Ďalšie kategórie sa postupne týkajú ťažších vozidiel2
• C1: pre nákladné vozidlá s MAM vyšším než 3 500 kg, ale najviac do 7 500 kg, prípadne s ľahkým prívesom (do 750 kg).
• C1E: rozšírenie C1 s prívesom nad 750 kg, ak súčet hmotností vozidla a prívesu nepresiahne 12 000 kg.
• C: pre ťažšie nákladné vozidlá s MAM nad 3 500 kg (bez prekročenia sedem alebo osem miest).
• CE: kategória C s prívesom nad 750 kg.
• V oblasti autobusov platia kategórie D1, D1E, D a DE, ktoré regulujú vozidlá s vyššou kapacitou cestujúcich a možnosťou prívesov.
Toto rozdelenie poskytuje pomerne jasný rámec: s bežným vodičským preukazom B môžete šoférovať len osobné autá s MAM do 3,5 tony, prípadne ťahať ľahký príves, respektíve s príslušným rozšírením BE. Ak vozidlo (alebo kombinácia vozidlo + príves) prekročí túto hranicu, je potrebné vyššie oprávnenie (C1, C, CE, atď.).
Je však potrebné zdôrazniť, že tieto limity sa môžu v jednotlivých krajinách mierne líšiť v dôsledku národných výnimiek, transpozície smernice a doplnkovej regulácie.
Elektromobily, ich hmotnosť a jej dopad na vodičské oprávnenia
Jedným z najväčších technologických trendov v automobilovom priemysle je prechod na elektromobily. Avšak elektromobily v mnohých prípadoch majú vyššiu hmotnosť v dôsledku batérií, ktoré môžu byť pomerne ťažké. Priemerná hmotnosť batériových áut registrovaných v roku 2023 v EÚ bola podľa údajov Európskej environmentálnej agentúry približne 1 880 kg, pričom plug-in hybridné vozidlá (PHEV) boli v priemere ešte o niečo ťažšie, okolo 1 958 kg3.
Tieto čísla sú síce stále výrazne pod hranicou 3 500 kg, ale pri väčších vozidlách typu SUV, van, dodávky alebo obytné vozidlo sa hmotnosť (vozidla + nákladu + zariadenia) môže rýchlo priblížiť alebo presiahnuť túto hranicu. Navyše v návrhoch zmien smernice o vodičských preukazoch sa počíta s možnosťou zvýšenia limitu pre alternatívne pohony (vrátane elektromobilov).
V tejto súvislosti je dôležitý pojem „alternatívne pohony“ (napr. batériové, vodíkové). Nová smernica, ktorú parlament už čiastočne schválil, obsahuje ustanovenie, podľa ktorého vozidlá s alternatívnym pohonom (napr. elektromobily) môžu v určitých prípadoch využívať vyšší limit — až 4,25 tony — na vodičovi s oprávnením B, ak sú splnené určité podmienky.
Toto zvýšenie by mohlo umožniť, že bežný vodič s licenciou B bude môcť riadiť elektromobil vyššej hmotnosti, čo by zjednodušilo prechod na ekologickejšie vozidlá. Je dôležité, že takéto rozšírenie by sa vzťahovalo na alternatívne pohony a za určitých podmienok (napr. požiadavka absolvovania školenia alebo testov).4
Napríklad vo Veľkej Británii sa už vydal dokument, podľa ktorého držitelia kategórie B môžu viesť elektromobily alebo vodíkové vozidlá s MAM až 4 250 kg. V Rakúsku existuje podobné ustanovenie: vodidlá s alternatívnym pohonom, ktoré presahujú 3 500 kg až do 4 250 kg, môžu byť riadené s licenciou B, ak vodič absolvuje päť doplnkových cvičení a je na vodičskom preukaze uvedený kód (napr. „Code 111“).5
Z hľadiska členských štátov EÚ však nie je jednotné pravidlo, ktoré by už platilo univerzálne — implementácia v národných právnych predpisoch môže zaostávať alebo byť odlišná.

Foto: andibreit. Ilustračné1.
Môže sa stať, že v niektorej krajine je vedenie elektromobilu s vyššou hmotnosťou zakázané, zatiaľ čo v inej nie?
Áno, taká situácia je teoreticky možná — a aj v praxi sa objavuje v dôsledku rozdielneho tempa transpozície novej smernice a národných výnimiek. Pokiaľ nová smernica (revízia smernice o vodičských preukazoch) ešte nebola plne prijatá, implementovaná alebo nenadobudla účinnosť vo všetkých krajinách EÚ, jednotlivé štáty môžu mať odlišné pravidlá.
Napríklad Rakúsko už v národnej legislatíve uvádza možnosť, že alternatívne pohony s MAM do 4 250 kg môžu byť riadené preukazom B za podmienok, ktoré sú národne stanovené (školenia, kódy, zákaz ťahania prívesov) 5. V tej istej krajine však tieto vozidlá musia byť výhradne s alternatívnym pohonom, nesmú ťahať ťažké prívesy a vodič musí mať minimálne dvojročné skúsenosti s licenciou B5.
V iných štátoch môže byť situácia, že nateraz platí prísnejší limit 3,5 tony aj pre elektromobily, ak ich národná legislatíva novú výnimku ešte neprijala. Teda osoba, ktorá v jednej krajine EÚ môže legálne viesť ťažší elektromobil, v susednej krajine môže byť viazaná starším pravidlom a msí mať vyššiu kategóriu vodičského preukazu.
Ďalším rozdielom môže byť, že národné predpisy môžu vyžadovať dodatočné školenia alebo testy, alebo obmedziť výnimky len na určité typy vozidiel (napr. motorové obytné vozidlá, nákladné elektromobily pre určitý účel). ECF (European Caravan Federation) už dlhodobo požaduje, aby vodiči s kategóriou B mohli riadiť obytné vozy až do 4,25 tony, a parlament schválil príslušnú zmenu smernice, no presný režim (test či školenia) si rozhodne každý štát sám6.
Na druhej strane, nová smernica obsahuje ustanovenie, že po dvojročnej skúšobnej fáze by mal byť tento vyšší limit (4,25 tony) aplikovateľný len pre alternatívne pohony. Ak teda vodič z krajiny, ktorá už implementovala vyšší limit, prejde do krajiny, ktorá ho ešte neuplatnila, môže sa stretnúť s právnym konfliktom7.
V praxi tak môže nastať situácia, že v jednom štáte EÚ bude možné s licenciou B jazdiť s ťažším elektromobilom, zatiaľ čo v inom štáte bude vedenie toho istého vozidla považované za jazdu bez príslušného oprávnenia.
Prognóza vývoja a záver
Zmena smernice o vodičských preukazoch je už vo fáze schvaľovania a modernizácie. Európsky parlament a Rada sa dohodli na tom, že cieľom je znížiť nejasnosti, zlepšiť bezpečnosť a prispôsobiť pravidlá moderným technológiám. V rámci tejto revízie sa spracúva aj možnosť, že vodiči so štandardnou licenciou B budú môcť viesť alternatívne vozidlá (napr. elektromobily) s MAM do 4,25 tony 8.
Dôležité však je, že každá členská krajina bude musieť túto smernicu transponovať do vlastného právneho poriadku, a pritom môže uviesť vlastné dodatočné podmienky (školenia, testy, technické kódy). Do momentu plnej implementácie teda budú existovať rozdiely medzi krajinami.
Pokiaľ ide o elektromobily, ich ťažšia hmotnosť predstavuje výzvu pre existujúci systém vodičských kategórií. Ak sa nová smernica presadí naprieč EÚ, vodiči by mohli získať väčšiu flexibilitu pri výbere elektrických vozidiel vyššej hmotnosti, bez nutnosti úplne prechádzať na vyššiu vodičskú kategóriu.
Zároveň je možné, že v jednom štáte EÚ platia už nadštandardné výnimky pre elektromobily (napr. Rakúsko), zatiaľ čo v inom štáte sa ešte stále čaká na zmenu legislatívy. Preto by si každý vodič, ktorý zvažuje elektrické vozidlo s hmotnosťou blízko hranice 3,5 až 4,25 tony, mal vždy preveriť národné právne predpisy platné v danej krajine, v ktorej zamýšľa vozidlo využívať.
Súvisiace Technická anatómia vozidla
Zdroje
1 Foto: andibreit, In: PIXABAY, A CANVA GERMANY GMBH BRAND. [online] 2025. Dostupné z: https://pixabay.com/sk/photos/vodi%C4%8Dsk%C3%BD-preukaz-auto%C5%A1kola-lepenka-3605411/ [cit. 2025-10-24]
2 EUR-Lex o vodičských preukazoch, https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/summary/road-safety-driving-licences.html
3European Enviroment Agency, https://www.eea.europa.eu/en/analysis/indicators/new-registrations-of-electric-vehicles
4EÚ schválila dodatok, https://www.aboutcampbtob.eu/eu-agrees-amendment-to-allow-class-b-licence-holders-to-drive-motorhomes-up-to-4-25-tons/
5 Rakúsko, https://www.oesterreich.gv.at/en/themen/persoenliche_dokumente_und_bestaetigungen/fuehrerschein/6/Seite.040150
6VP sk. B sa zvýšil na 4,25t pre obytné prívesy, https://www.e-c-f.com/artikel/driving-licences-2/
7Reforma práva EÚ o vodičských preukazoch, https://www.e-c-f.com/artikel/driving-licences-2/
8Európska Komisia Mobilita a doprava, https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/commission-welcomes-provisional-agreement-modernised-driving-licences-rules-2025-03-25_en
Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová. Autor pri vyhľadávaní okrem iného používa aj ChatGPT.



