Nabíjacie stanice pre elektromobily od A po Z.
VP kategória B na Slovensku a v susedných štátoch
Na Slovensku platí, že vodičské oprávnenie skupiny B oprávňuje riadiť motorové vozidlo, ktorého najväčšia prípustná hmotnosť (MAM) nepresahuje 3 500 kg, a ktoré je určené na prepravu najviac ôsmich osôb okrem vodiča. Ku takémuto vozidlu je možné pripojiť prípojné vozidlo s MAM do 750 kg, prípadne pripojiť ťažší príves za predpokladu, že celková hmotnosť súpravy nepokračuje hranicu 3,5 tony. (§ 75 Zákona o cestnej premávke)2.
Slovensko: súčasný stav a výhľad na zmeny
Slovensko už v rámci navrhovaných noviel zákonov reagovalo na rastúcu hmotnosť elektromobilov batériami. V návrhu sa objavuje výnimka, podľa ktorej motorové vozidlá s alternatívnym pohonom (napr. elektromobily či plug-in hybridy) môžu mať MAM až do 4 250 kg, ak rozdiel proti obdobnému spaľovaciemu vozidlu je spôsobený vyššou hmotnosťou pohonného systému (najmä batérie) a ak nie je zvýšená nosnosť nákladu oproti verzii so spaľovacím motorom3.
V slovenskej autoškole už pritom niektoré subjekty uvádzajú, že vodičské oprávnenie skupiny B po dvoch rokoch od udelenia môže oprávniť vodiča viesť motorové vozidlá so súpravou do 4 250 kg, ak absolvuje osobitný výcvik a k vodičskému preukazu bude pridaný harmonizačný kód.
Táto výnimka však zatiaľ nie je univerzálne uplatňovaná v praxi – hoci medzinárodné návrhy smernice EÚ už schválili zmenu limitu z 3,5 na 4,25 tony. Európsky parlament v prvom čítaní prijal návrh, podľa ktorého vodiči s vodičským oprávnením B budú môcť viesť vozidlá s MAM do 4,25 tony4.
V praxi to znamená, že ak slovenské zákony výnimku implementujú, vodič s B licenciou by mohol legálne viesť elektromobil s vyššou hmotnosťou – za predpokladu, že hmotnosť navyše je daná batériou, nie pridaným nákladom. V opačnom prípade by bolo potrebné vyššie oprávnenie (napr. C1). Zmena by výrazne uľahčila situáciu najmä pre používateľov väčších SUV, dodávok, karavanov či iných modelov s vyššou hmotnosťou batérií.
Dôležité je tiež poznamenať, že slovenské právne predpisy zaručujú, že vodičské oprávnenie je platné len, ak vodič spĺňa ďalšie podmienky (zdravotná spôsobilosť, skúšky, vek) a že prevod oprávnenia medzi jednotlivými štátmi EÚ musí rešpektovať harmonizované pravidlá5.
Celkovo teda na Slovensku existuje legislatívny predpoklad pre rozšírenie limitu pre elektromobily, no jeho implementácia a praktické uplatnenie ešte závisí na finálnych prevedeniach novej smernice a slovenskej transpozície.
Rakúsko: pokročilejšie výnimky pre alternatívne pohony
Rakúsko patrí medzi krajiny, ktoré posúvajú výnimky v oblasti váh a vodičských oprávnení. V rakúskom systéme sa vodičské oprávnenie B vzťahuje na motorové vozidlá do 3,5 tony, ale pre vozidlá s alternatívnym pohonom platná výnimka umožňuje, že elektromobily alebo vozidlá s inou ekologickou technológiou môžu mať MAM až 4,25 tony, ak vodič absolvuje päť doplnkových cvičení a vodičský preukaz je označený príslušným kódom (napr. kód 111)3.
To znamená, že v Rakúsku je už dnes legálne viesť elektromobil s vyššou hmotnosťou než 3,5 tony bez nutnosti kategórie C1 či C – pokiaľ sú splnené podmienky výcviku a označenia v dokladoch. Táto výhoda však nie je automatická: neplatí univerzálne pre všetky vozidlá a je viazaná na konkrétny alternatívny pohon a technické parametre vozidla (konštrukcia, nosnosť). V praxi teda v Rakúsku existuje širší priestor pre elektromobily vyššej hmotnosti, než v mnohých iných štátoch EÚ, pokiaľ kieruje vodič, ktorý spĺňa potrebné požiadavky.
Česká republika: pomalšia implementácia
V Česku sú vodičské kategórie podobné ako v Slovensku: B až do 3,5 tony pre osobné vozidlá, vyššie kategórie (C1, C) pre ťažšie vozidlá. Doteraz v dostupnej legislatíve nenachádzam jasný prípad, že by český zákon už implementoval výnimku 4,25 tony pre elektromobily. V rámci diskusií a motoristických portálov sa však objavujú zmienky, že nová smernica by sa mala premietnuť aj v Česku.
V praxi by to znamenalo, že vodič, ktorý má elektromobil s váhou nad 3,5 tony, by musel v Česku doposiaľ držať vyššiu kategóriu, ak by výnimka ešte nebola zákonom uznaná. Rozdiel v implementácii tým pádom môže viesť k situácii, že vozidlo považované za legálne v Rakúsku alebo (perspektívne) v Slovensku, by v Česku mohlo podľa starších pravidiel vyžadovať kategóriu C1.

Foto: Vodičský preukaz SR staršie vydanie z roku 2002, ilustračné1.
Poľsko: tradičné obmedzenia a pomalé zmeny
V Poľsku sú hmotnostné limity pre kategórie vodičských oprávnení porovnateľné s väčšinou krajín EÚ: kategória B do 3,5 tony, C1 pre vozidlá 3,5–7,5 tony, C pre ťažšie, a príslušné prívesové rozšírenia (E)6.
Diskusie o výnimkách pre elektromobily s vyššou hmotnosťou sa objavili už pred niekoľkými rokmi, ale zatiaľ neudržali sa v oficiálnej legislatíve. Preto ak by vodič priviezol elektromobil s MAM nad 3,5 tony a bez výnimky, v Poľsku by pravdepodobne musel mať oprávnenie C1 alebo vyššie, až kým by nebola implementovaná nová smernica.
Tento stav opäť ilustruje možnosť, že medzi susednými krajinami môže existovať rozdiel v tom, ktoré elektromobily sú považované za legálne riaditeľné s bežným vodičským oprávnením B.
Maďarsko: kategórie a bez výrazných výnimiek (doteraz)
V Maďarsku je štruktúra vodičských kategórií podľa EÚ modelu – B do 3,5 tony, C1, C, E rozšírenia, atď. Na oficiálnych stránkach maďarskej dopravy (napr. Road Safety – Maďarsko) nie je možné nájsť konkrétnu výnimku pre elektromobily s vyššou hmotnosťou, ktorá by umožňovala B vodičské oprávnenie až do 4,25 tony7.
To naznačuje, že v Maďarsku by až do transpozície nových pravidiel platilo štandardné obmedzenie 3,5 tony, a vo chvíli, keď by niekto chcel viesť elektromobil s vyššou hmotnosťou, by bol viazaný nutnosťou vyššej kategórie vodičského oprávnenia.
Porovnanie situácií a dôsledky rozdielov
Z uvedeného vyplýva, že Slovensko a Rakúsko už inklinujú k tomu, aby výnimky pre elektromobily s vyššou hmotnosťou boli oficiálne uznané, pričom Rakúsko má v tejto oblasti udeje praktické aplikácie. V susedných krajinách ako Česko, Poľsko či Maďarsko zatiaľ dominujú tradičné hmotnostné limity bez výrazných výnimiek pre elektromobily. To vytvára scenár, v ktorom vodič s elektromobilom s MAM nad 3,5 tony by mohol byť v Rakúsku rešpektovaný, v Česku alebo Maďarsku by však mohol byť považovaný za nelegálne vedenie vozidla podľa starších pravidiel, ak daný štát výnimky ešte neprijal.
Takýto rozdielny stav je dôsledkom rozdielneho tempa transpozície novej smernice EÚ o vodičských preukazoch, ktorá už v prvom čítaní schválila rozšírenie limitu na 4,25 tony. Do momentu, kým dané krajiny reálne zakomponujú výnimku do svojich zákonov, bude existovať právna neistota. V praxi to znamená, že vodič by sa mal pred cestou do zahraničia pozrieť na národné predpisy danej krajiny.
V situácii, že medzinárodné pravidlo by umožňovalo 4,25 tony pre všetky krajiny, vodiči by získali značnú flexibilitu, no zároveň sa otvára otázka, či budú v každom štáte vyžadované dodatočné školenia, označenia, kódy alebo iné požiadavky, ktoré môžu limitovať praktické využitie výnimky8.
Súvisiace Stačí vodičský preukaz kategórie B pre elektromobily?
Zdroje
0 Uvodná foto: MemoryCartcher, camping-5099382, In: PIXABAY, A CANVA GERMANY GMBH BRAND. [online] 2025. Dostupné z: https://pixabay.com/photos/camping-motorhome-traveling-camper-5099382/ [cit. 2025-10-27]
1 Foto: Pavel Ondera, Vodičský preukaz SR staršie vydanie – 2002
2 Auto magazín, https://automagazin.sk/2022/12/19/aky-vodicak-potrebujem-na-kto-co-moze-soferovat/
3MôjElektromobil, https://www.mojelektromobil.sk/vodica-b-4-tony-alternativny-pohon/
4StartStop, https://www.startstop.sk/spravy/news/107312/v-eu-prechadza-zmena-vodicsky-preukaz-skupiny-b-do-425-t/
5 slovensko.sk, Vodičské oprávnenia, https://www.slovensko.sk/sk/zivotne-situacie/zivotna-situacia/_vodicske-opravnenie/
6Eurowag Poľsko, https://www.eurowag.com/blog/rules-for-truck-drivers-in-poland
7 Eurowag Maďarsko, https://www.eurowag.com/blog/rules-for-truck-drivers-in-hungary
8Európska Komisia Vzory vodičských preukazov, https://road-safety.transport.ec.europa.eu/road-safety-member-states/driving-licence-member-states_en
Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová. Autor pri vyhľadávaní okrem iného používa aj ChatGPT.



