Nabíjacie stanice pre elektromobily od A po Z.
Jarný update software elektromobilov 2025
Keď ste v minulosti chceli model s lepšími vlastnosťami neostávalo vám nič iné ako sa starého zbaviť a kúpiť nový. Či sa už jednalo o televízor alebo automobil. Dnes sa vylepšenia a opravy drobných chýb všadeprítomnej elektroniky dejú na diaľku a čo je najhlavnejšie zadarmo. Niektoré spotrebiče (autá nevynímajúc) si vyžiadajú váš súhlas, iné vám len oznámia, že proces už prebehol. Pozrime sa na niektoré vylepšenia, ktoré výrobcovia a komentujúca verejnosť nazvala „Jarný update software 2025“.
Od začiatku roka
Novinky za posledných zhruba 6 mesiacov vo svete softvéru elektromobilov, vrátane aktualizácií OTA, vylepšení asistenčných systémov a inovácií v infotainmentu.
Tesla (Modely S, 3, X, Y, Cybertruck)
Najnovší jarný software update, vydaný 12. apríla 2025, priniesol adaptívne matrixové diaľkové svetlomety (Adaptive Headlights), ktoré automaticky stlmujú individuálne pixely voči protiidúcim vozidlám či cyklistom, čím zlepšujú viditeľnosť bez oslňovania2.
Do prístrojovej dosky (alebo stredový display) pribudla kamera slepého uhla (Blind Spot Camera), ktorá zobrazuje zábery z bočných zrkadiel na hlavnom paneli. Navigačný systém umožňuje alternatívne plánovanie trás (tri režimy – Najrýchlejšia, Najlepšie vybavenie, Menej zastávok) plus možnosť vyhnúť sa diaľniciam.
Dashcam a Sentry režim teraz nahrávajú aj bočné kamery („B-pilier“), s grid view rozhraním pre prezeranie videí.
Vypočítaná výška otvorenia kufra sa ukladá podľa lokality (napr. pri domácej garáži). Cybertruck získal funkciu asistencie pri opustení jazdného pruhu (Lane Departure Avoidance Assist) – teraz auto môže jemne reagovať a vrátiť sa späť do pruhu. Funkcia „Keep Accessory Power On“ umožňuje udržať napájanie USB a bezdrôtové nabíjanie po opustení vozidla3.
Februárová verzia 2025.2.6 aktivovala radar v kabíne (in cabin radar), ktorý pomocou rádiových vĺn dokáže detegovať prítomnosť pasažiera, jeho srdcový tep či dýchanie, čo umožní notifikácie, automatické vetranie alebo prvú pomoc.
Hyundai (IONIQ 5, IONIQ 6 – ročník 2023)
Hyundai začína od roku 2023 vo všetkých modeloch implementovať OTA (Over the Air) aktualizácie softvéru vrátane infotainmentu, máp a funkcií v rámci svojho plánu softvérom definovaných vozidiel do roku 2025.
Majitelia IONIQ 5 na Slovensku môžu automaticky získavať nové verzie systému Bluelink a navigačné mapy bez potreby návštevy servisu. Hyundai sľubuje dve takéto aktualizácie ročne.
Konkrétne od marca až mája 2025 dorazili dve vylepšenia: IONIQ 5 N dostal v máji 2025 optimalizáciu brzdového systému (elektronické rozdelenie brzdnej sily EBD) pre bezpečnejšie brzdenie a koncom marca sa aktualizovali certifikáty nabíjania, aby sa predišlo prerušeniam pri nabíjaní. V októbri 2024 bol OTA update zameraný na SOS a volania automatického hlásenia nehôd (ACN) cez 4G VoLTE pre spoľahlivý núdzový kontakt4.
V lete 2024 prišla aktualizácia rýchlosti nabíjania pre model Kona (zlepšenie logiky vysokonapäťového nabíjania).
Ďalšie drobné vylepšenia cez OTA pribudli napríklad pridanie aplikácie „Športy“, inteligentné uloženie často navštevovaných adries (Domov / Práca) a rozšírená hlasová navigácia („Pridaj zastávku pomocou hlasu“).
IONIQ 6, rovnako ako IONIQ 5, podporuje OTA aktualizácie vrátane máp a infotainmentu, pričom softvér dokáže byť aktualizovaný aj pre riadenie podvozka, brzdy či airbagy. Navyše, používateľ z Redditu uvádza, že v novembri 2024 dostal update, ktorý pri navigácii zobrazuje semafory na mape a hlási príkazy ako „Odboč vľavo pri semafore“.
BMW (Modely Neue Klasse, funguje aj na 2023 modeloch)
BMW prechádza od roku 2023 až 2025 na platformu BMW Operating System X (panoramatické iDrive), prvotne dostupnú pre modely Neue Klasse a neskôr aj ďalšie. Systém prináša panoramatický HUD – projekciu informácií cez celé čelné sklo (rýchlosť, nabíjanie, navigačné šípky s AR vrstvou) viditeľnú pre vodiča aj spolujazdca. Koncept debutoval na CES 2025 a prvé sériové SUV na báze tohto systému sa očakávajú koncom roka 2025.
Nové iDrive prináša centrálny infotainment s hravou rozhraním typu „drag and drop“ pre aplikácie, používanie edge AI na učenie preferencií vodiča a hlasové ovládanie založené na veľkých jazykových modeloch (Large Language Model). Tlačidlá na volante poskytujú hmatovú odozvu (haptický feedback) a umožňujú pohodlnejšie ovládanie bez toho, aby ste odtrhli oči z cesty5. Aj keď zatiaľ nie je oficiálne dostupný pre 2023 modely, téma ukazuje smer vývoja, ktorý sa postupne implementuje. Okrem toho BMW iDrive 9 (jeseň 2023) už používa Android AOSP, optimalizované rozhranie, hlbšiu integráciu aplikácií a bez klasickej otočnej gombíkovej konzoly – výrazný pokrok v užívateľskom zážitku6.
Foto: Bram Van Oost. Ilustračné foto1.
Asistenčný systém núdzového brzdenia Tesla
Realita v Tesle (modely 2023)
AEB – (Automatic Emergency Braking), je súčasťou širšieho balíka Tesla Autopilot / Tesla Vision.
Tento systém je trvale aktívny a nie je možné ho úplne vypnúť (Tesla umožňuje iba dočasné vypnutie na konkrétnu jazdu – a len v niektorých regiónoch).
Detekuje chodcov, cyklistov, autá a ďalšie objekty. Ak vyhodnotí, že kolízia je bezprostredná, spustí automatické brzdenie, často dosť prudké.
Brzdenie pre chodcov a cyklistov (Pedestrian/Cyclist AEB)
1. Vylepšené v softvéroch od roku 2022, od verzie Tesla Vision (bez radarov).
2. Využíva neurónové siete spracúvajúce obraz z kamier a často reaguje „predčasne“, najmä pri chodiacich osobách blízko krajnice, alebo ak deteguje potenciálny vstup na cestu.
3. Nesleduje situáciu za vozidlom.
4. Tesla nemá zadný radar ani 3D LIDAR.
To znamená, že AEB nereflektuje situáciu za autom – nezohľadní, či za vami ide iné vozidlo, ktoré by už nestihlo dobrzdiť. Reakcia je jednostranne defenzívna.
v súčasnej verzii softvéru Tesla (jún 2025) neexistuje možnosť trvalo vypnúť AEB ani nastaviť jeho citlivosť. Je to súčasť certifikovaných bezpečnostných systémov, ktoré sú povinné podľa noriem Euro NCAP a americkej NHTSA.
Jediné, čo sa dá aktuálne urobiť:
1. V nastaveniach vozidla > Autopilot > Automatické núdzové brzdenie môžete AEB dočasne deaktivovať, ale po každom reštarte vozidla sa opäť aktivuje.
2. Forward Collision Warning (FCW) – môžeš nastaviť na “Early”, “Medium”, alebo “Late”, čo ovplyvňuje len čas pred varovaním, nie samotný zásah bŕzd.
3. Systém nepočíta s vozidlami vzadu (neexistuje zadná kolízna prevencia).
4. Niektoré verzie Full-Self Driving (FSD Beta) znižujú pravdepodobnosť falošných reakcií, ale aj tam môže dôjsť k náhlym zásahom brzdného systému bez vôle vodiča a to najmä v urbanizovaných oblastiach.
Od konca 2022 dostala Tesla veľa sťažností na tzv. phantom braking (samočinné náhle brzdenie bez dôvodu). Americká NHTSA vyšetruje tieto incidenty a Tesla opakovane vydala aktualizácie svojich modelov neurónovej siete, ktoré majú znížiť falošné poplachy.
Niektorí používatelia v zahraničí uvádzajú, že po aktualizáciách (napr. 2024.20, 2025.2.6) došlo k miernemu zníženiu citlivosti systému, najmä pri detekcii pohybu mimo hlavného jazdného pruhu.
O zárukách Záručný servis elektromobilov
Zdroje
1 Foto: Bram Van Oost. In: KOMUNITA FOTOGRAFOV. Unsplash. [online] 2013. Dostupné z: https://unsplash.com/photos/the-inside-of-a-car-with-a-steering-wheel-and-dashboard-bg9L4-NRczo [ 30/6/2025]
2 Not a Tesla app, https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2025.14.3.1/release-notes
3 Electrek, https://electrek.co/2025/04/14/tesla-rolls-out-feature-packed-software-update-adaptive-headlights-dashcam/
4 Softvér OTA Hyundai, https://www.hyundai.com/au/en/owning/ota-updates
5 The Verge, https://www.theverge.com/2025/1/7/24335460/bmw-ces-2025-idrive-heads-up-display-ar
6 Prispievatelia Wikipédie. (23. júna 2025). BMW iDrive. Získané 29. júna 2025 z https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=BMW_iDrive&oldid=1296968304
Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová. Autor pri vyhľadávaní okrem iného používa aj ChatGPT.