Hrozí kríza v elektromobilite?

Rozloha Nemecka je približne 357 021 km². To z neho robí jednu z najväčších krajín v Európe. Dĺžka cestnej siete v Nemecku je tiež pomerne rozsiahla. Zahŕňa diaľnice, cesty prvej triedy, cesty druhej triedy a miestne cesty. Presná dĺžka sa môže mierne líšiť v závislosti od zdroja, ale pohybuje sa v rádoch stoviek tisíc kilometrov. Nemecko je tradične významným hráčom na automobilovom trhu a investuje veľké prostriedky do vývoja a výroby elektromobilov. Z tohto dôvodu je očakávané, že počet elektromobilov v Nemecku bude naďalej rásť rýchlejšie ako v mnohých iných európskych krajinách. Počet registrovaných elektromobilov v Nemecku sa neustále mení a rastie.

Médiami prebehla správa, že Nemecko na trhu predaja elektromobilov skolabovalo. Pravdou je, že nemecký trh s elektromobilmi zažíva určité zmeny a výzvy. Zatiaľ čo Nemecko bolo dlho považované za priekopníka v oblasti elektromobility v Európe, aktuálne trendy naznačujú určité spomalenie rastu.

To sa prejavuje zníženým dopytom, ktorý je spôsobený niekoľkými faktormi.

Zvýšené ceny energií: Rastúce ceny elektriny a pohonných hmôt môžu odradiť niektorých potenciálnych kupcov od prechodu na elektromobily.

Ekonomická neistota: Globálne ekonomické výkyvy a inflácia môžu ovplyvniť rozhodnutia spotrebiteľov o veľkých nákupoch, ako sú autá.

Dostupnosť nabíjacej infraštruktúry: Aj keď sa nabíjacia infraštruktúra v Nemecku rozvíja, stále existujú oblasti, kde je jej dostupnosť obmedzená.

Zmena vládnych politík: Zmeny v podporných programoch pre elektromobily môžu mať vplyv na dopyt. Niektoré vlády znižujú výšku dotácií alebo menia kritériá pre získanie podpory.

Konkurencia zo strany iných technológií: Obnovený záujem o hybridné autá a vývoj nových pohonných systémov, ako sú vodíkové palivové články, môže tiež ovplyvniť trh s elektromobilmi.

Jeden z faktorov, ktoré sme tu spomenuli je dostupnosť nabíjacej infraštruktúry. Prečo je tomu tak môžeme pripísať viacerým dôvodom. Ide príkladne o optimalizáciu rozloženia nabíjacích bodov. Aj keď sa počet nabíjacích staníc neustále zvyšuje, stále existujú oblasti, najmä v vidieckych regiónoch, kde je ich hustota nedostatočná. Optimalizácia umiestnenia nabíjacích staníc je kľúčová, aby vyhovovala potrebám vodičov elektromobilov. Zabezpečenie spoľahlivej a nepretržitej prevádzky nabíjacích staníc je nevyhnutné pre dôveru vodičov elektromobilov.

Nabíjacia stanica niekde v Nemecku1. Ilustračné foto, zdroj v popise.

Ďalej ide o čas strávený pri nabíjaní vozidiel. Zatiaľ čo rýchlonabíjacie stanice sú čoraz dostupnejšie, ich počet je stále obmedzený. Navyše, rôzne nabíjacie systémy a štandardy môžu sťažiť využívanie nabíjacích staníc pre vodičov rôznych značiek elektromobilov.

V neposlednom rade ide o financie. Výstavba a prevádzka nabíjacích staníc je nákladná záležitosť. Nájdenie udržateľných finančných modelov, ktoré zabezpečia dostatočnú návratnosť investícií, je veľkou výzvou. S rastúcim počtom elektromobilov bude potrebné vyvinúť inteligentné systémy na riadenie nabíjacej siete. Tieto systémy by mali optimalizovať využitie energie a zabrániť preťaženiu elektrickej siete.

Situácia na nemeckom spotrebiteľskom trhu s elektromobilmi je v súčasnosti (koniec leta 2024) alarmujúca. Predaj nových áut s elektropohonom klesol oproti predchádzajúcemu roku o cca polovicu. Nárast zaznamenali vozidlá s dieselovým motorom a hybridné vozidlá.

Tieto fakty však neznamenajú prepad predaja v celej Európe. Aj keď nemecký trh je najväčší a kúpyschopnosť obyvateľstva na najvyššej úrovni oproti iným krajinám starého kontinentu, rozhodujúcu roľu napokon preberú jednotlivé štáty osobitne. Výška dotácií, zdanenie automobilov, pustenie na svoj trh konkurencie z východu a samozrejme rozvoj nabíjacej infraštruktúry i cena energií, to všetko sú ovplyvniteľné ukazovatele, ktoré napokon určia aj záujem verejnosti a firiem pri rozhodovaní o kúpe nových vozidiel.

Boli by sme neúplní, ak by sme vynechali takzvanú cirkuláciu ojazdených vozidiel v Európe. Tradične sa zo západných krajín dovážali ojazdené vozidlá, ktoré napriek najazdeným kilometrom mali vďaka dokonale fungujúcemu systému pravidelných servisných prehliadok veľmi dobrý technický stav. Vozidlo, ktoré si nový majiteľ nechal doviesť mu tak slúžilo aj viac ako desať rokov za veľmi nízku cenu.

Nie inak je to v súčasnosti s elektromobilmi, ktoré prakticky takmer žiaden servis nepotrebujú práve vďaka technológii elektrického pohonu. Logicky by tak mala ostať fungovať stará úmera, čím viac ojazdených elektromobilov sa vyvezie z Nemecka, tým viac sa nových elektromobilov v Nemecku kúpi.

Počkajme si preto na reakcie všetkých zainteresovaných, výrobcov, odberateľov, jednotlivých opatrení prijatých štátmi. Hovoriť dnes o nejakom katastrofickom scenári v oblasti elektromobility by bolo skutočne krátkozraké a nerozumné.

Pozri článok o konkurencii z Ázie

1 AKrebs60_charging-station-5212924 In: PIXABAY, A CANVA GERMANY GMBH BRAND. [online]. 2024 [cit. 2024-09-9]. Dostupné z: https://pixabay.com/sk/photos/nab%C3%ADjacia-stanica-e-mobility-5212924/

Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová.

Zdieľať článok