Čínska hrozba alebo riešenie?

Na Slovensku takmer vymizla stredná vrstva obyvateľstva. Definície tejto skupiny obyvateľov sa líšia, možno však prijať fakt, že ide o občanov single alebo s partnerom, ktorí nemusia šetriť pri nákupoch, majú istú rezervu na účtoch a stabilný príjem rovnajúci sa minimálne nákladom a výdavkom. Túto časť obyvateľov spomínam ako skupinu s ktorou rátajú automobilky ako s kupcami strednej triedy vozidiel, ktoré spĺňajú očakávania čo sa výbavy týka a hlavne sú cenovo dostupné do tej miery, že sa ich stále oplatí ako zánovné predať a kúpiť novší model. Ruku na srdce, kto si raz zvykne na značku výrobcu, ktorého model mu vyslovene sadne, zväčša už po celý aktívny život tomuto výrobcovi ostane verný a nepriamo túto značku odporúča rodine a známym. Existujú však výnimky. O jednej si dnes povieme. Ťahákom volajúcim po zmene zvyklostí u motoristov je cena.

Hneď na úvod chcem povedať, že toto nie je reklamný článok a nemá za cieľ prospech žiadnej strany. Iba hodnotí súčasnosť v rámci dostupných informácií.

Traja predajcovia EV z Číny sú už na Slovensku

BYD Co Ltd. (Build Your Dreams) sa zameriava na výrobu elektromobilov (EV) a batérií. Spoločnosť bola založená v roku 1995 a sídli v Shenzhene v provincii Guangdong. BYD sa rýchlo stala jedným z najväčších výrobcov EV na svete a je lídrom v oblasti inovácií a technológií.

MG, skratka pre C, je britská automobilka, ktorá bola založená v roku 1924. V roku 2005 ju kúpil čínsky štátny gigant SAIC Motor. V súčasnosti sídli v Šanghaji a pôsobí ako globálna značka pod krídlami SAIC.

Dongfeng Motor Corporation (DFMC) je jeden z najväčších výrobcov automobilov v Číne. Založený bol v roku 1969 a sídli v meste Wuhan. Spoločnosť Dongfeng je štátny podnik a pôsobí pod rôznymi značkami, vrátane Dongfeng, Voyah, Fengxing, DFM a Forthing.

Ilustračné foto, lusepho-Tank-500-8451646.jpg In: www.pixabay.com

Prečo hrozba?

Čínsky trh s elektromobilmi (EV) zažíva v posledných rokoch prudký rast a inovácie. V roku 2023 sa Čína stala najväčším trhom s EV na svete s predajom viac ako 2,5 milióna kusov, čo predstavuje 40 % globálneho trhu.

Čínski výrobcovia EV rýchlo zvyšujú svoju kapacitu výroby, aby uspokojili rastúci dopyt. Očakáva sa, že do roku 2025 dosiahne výrobná kapacita EV v Číne 6,2 milióna kusov ročne. Čínske elektromobily sú známe svojou konkurencieschopnou cenou. Priemerná cena čínskeho EV je o 30 % nižšia ako priemerná cena EV mimo Číny. To z nich robí atraktívnu možnosť pre spotrebiteľov sústredených na cenu.

Výkony čínskych EV sa taktiež rýchlo zlepšujú. Mnoho čínskych EV teraz dokáže dosiahnuť dojazd viac ako 500 km na jedno nabitie a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako 4 sekundy. Očakáva sa, že čínsky trh s EV bude v nasledujúcich rokoch naďalej rásť. Do roku 2030 by sa predaj EV v Číne mohol vyšplhať na 10 miliónov kusov ročne.

Naše európske automobilky zatiaľ nie sú schopné cenovo konkurovať tým čínskym. Čínska vláda silne podporuje rozvoj elektromobilov prostredníctvom dotácií, daňových úľav a budovania nabíjacej infraštruktúry. Spoločnosti podieľajúce sa na výrobe investujú značné prostriedky do výskumu a vývoja technológií EV, vďaka čomu sa stávajú lídrami v oblasti inovácií. Vláda podľa niektorých zdrojov dotuje automobilky respektíve elektromobilky s prihliadnutím na výšku cla tej či onej krajiny, kde je zacielený export vozidiel.

Tým, že Čína plánuje expanziu na americký trh si už vláda prezidenta Trumpa uvedomila hroziace dopady. Uvalila preto na tieto vozidlá 25 % clo. Okrem ekonomických dopadov sa Američania obávajú aj skrytých technológií vo vozidlách, ktoré sú permanentne pripojené k internetu a môžu monitorovať pohyb záujmových osôb. Odborníci sa zhodujú na tom, že práve touto cestou by mohla Čína v prípade elektronického útoku využiť nielen informácie o pohybe týchto vozidiel, ale mala by aj možnosť všetky naraz alebo jednotlivo v jednom okamihu odstaviť, znehybniť. Aký by to malo dopad napríklad len na bežnú premávku na diaľniciach a v mestách je ťažké si čo len predstaviť.

Prečo riešenie?

Obyčajný človek nemá za potreby riešiť možné hrozby pre spoločnosť, na to sú odborníci a zložky štátu, ktoré sa zodpovedajú občanom (budúcim, súčasným i minulým) platcom daní za svoju činnosť a bezpečnosť obyvateľstva. Človeka zaujíma kvalita života, zabezpečenie životných potrieb, sociálnej a zdravotnej starostlivosti. Najmarkantnejším ukazovateľom sú ceny tovaru a služieb. Cenovú dostupnosť automobilov nevynímajúc.

Nespornou výhodou prečo sa rozhodnúť pre akýkoľvek elektromobil je úspora prevádzkových nákladov. Do nej patrí nielen relatívne lacná energia na jazdu, ale aj údržba v rámci záručných a pozáručných prehliadok. Aj automobily na fosílne palivá, prípadne s hybridným pohonom sú dnes našlapané elektronikou a elektrospotrebičmi, motorčekmi. To všetko zvyšuje nároky na batérie vozidiel. Zoznam autorizovaných servisov pre konkrétnu značku (aj EV) nájdete na webovej stránke výrobcu. Okrem autorizovaných servisov existuje aj rastúci počet nezávislých servisov, ktoré sa špecializujú na čínske vozidlá. Tieto servisy môžu ponúkať konkurencieschopnejšie ceny, no je dôležité uistiť sa, že disponujú skúseným personálom a kvalitnými náhradnými dielmi.

Kúpiť alebo nekúpiť číňana?

Argumenty PROTI. Servis čínskych EV v Európe sa stále rozvíja a nie je taký rozšírený ako servis etablovaných európskych značiek. To môže znamenať dlhšie čakacie doby na servis a ťažšie zháňanie náhradných dielov. Niektoré čínske EV mali v minulosti problémy s kvalitou. Hoci sa kvalita čínskych automobilov v posledných rokoch výrazne zlepšila, stále existujú určité riziká, že narazíte na model s chybami. Niektorí ľudia stále vnímajú čínske značky ako menej prestížne ako domáce európske značky. Ponuka modelov čínskych EV na európskom trhu je stále obmedzená v porovnaní s „našimi“ značkami. To môže znamenať, že nenájdete model, ktorý by presne spĺňal vaše potreby.

Argumenty ZA. Čínske EV sú zvyčajne výrazne lacnejšie ako porovnateľné modely od európskych značiek. To vám môže ušetriť značné peniaze pri kúpe EV. Vozidlá sú známe svojimi dlhými dojazdmi. Mnoho modelov ponúka dojazd nad 400 km na jedno nabitie, čo je viac ako u väčšiny modelov od domácich značiek. Čínske automobilky investujú značné prostriedky do vývoja nových technológií pre EV. Ponúkajú najnovšie technológie v oblasti batérií, motorov a konektivity. Väčšina čínskych EV má dlhodobú záruku, ktorá pokrýva batériu a pohonný systém. To vám dáva istotu, že v prípade akýchkoľvek problémov budete krytí. Trh s čínskymi EV v Európe rýchlo rastie, ergo zvyšuje sa dostupnosť servisných stredísk a náhradných dielov. Aj vďaka tomu bude hodnota vášho EV pri jeho predaji vyššia.

Foto: lusepho-Tank-500-8451646.jpg In: PIXABAY, A CANVA GERMANY GMBH BRAND. www.pixabay.com [online]. 2024 [cit. 2024-05-08]. Dostupné z: https://pixabay.com/photos/tank-500-tank-suv-automotive-8451646/

Údaje použité v článku sú (napriek snahe byť čo najpresnejšie) orientačné, verejne dostupné v rámci informácií z médií.

Zdieľať článok