Elektromobil spolu s nabíjačkou?

Stalo sa vám, že ste si na Slovensku kúpili spotrebič, alebo produkt vyžadujúci špecifické pripojenie, alebo spárovanie s iným zariadením a predavač vám ani len nedokázal vymenovať parametre nutné pre párované zariadenie? Je to ako keby vám niekto predal spotrebič vyžadujúci tri fázy, ale vy máte k dispozícii len jednu. Alebo vám predá plynový sporák na chatu, kde nemáte plynovú prípojku.

Predajci – odborníci?

Musia pracovníci predajcov elektromobilov absolvovať školenia, aby vedeli vysvetliť potencionálnym zákazníkom spôsoby nabíjania vozidla?

Na Slovensku neexistuje právna povinnosť, aby predajcovia elektromobilov absolvovali špecifické školenia zamerané na vysvetľovanie spôsobov nabíjania potenciálnym zákazníkom. Výrobcovia a distribútori elektromobilov (OEM2), ale aj organizácie ako TÜV SÜD3, ponúkajú komerčné školenia pre predajcov zamerané na technické základy elektromobility, rôzne typy nabíjania, bezpečnosť, normy a vlastnosti vozidiel. Tieto sú dobrovoľné – cieľom je zvýšiť kvalitu predaja a odbúrať nevedomosť zákazníkov. Len málo predajcov má takýto vyškolený personál.

Otázka z praxe

Stáva sa, že zákazník po kúpe elektromobilu, ktorý už má inštalovanú fotovoltaiku si sám vyberie nabíjačku, ktorá nedokáže plne využiť potenciál fotovoltaiky a nabíja často zo siete alebo nenabíja vôbec. Pri tom by stačilo, aby mu pri predaji vozidla odporučili aj typ nabíjania, ktorý efektívne pracuje s dostupnou energiou.

Ideálne riešenia

Táto otázka sa v skutočnosti týka rastúceho problému v súvislosti s elektromobilitou a jej prepojením na obnoviteľné zdroje energie – konkrétne fotovoltaiku. Mnoho zákazníkov si dnes dá nainštalovať fotovoltaický systém s cieľom znížiť účty za elektrinu, ekologicky fungovať a najmä nabíjať elektromobil „zo slnka“. V praxi sa však často ukáže, že kvôli nevhodne zvolenej nabíjačke alebo chýbajúcim komunikačným rozhraniam medzi nabíjačkou a meničom (invertorom) systém nevyužíva lokálnu výrobu elektriny efektívne.

Riešenie tohto problému musí prísť už v momente výberu vozidla a príslušenstva – ideálne ešte pred samotným nákupom auta. Na to je potrebná odbornosť predajcu, znalosť systémovej integrácie a spolupráca medzi automobilkou, inštalatérom fotovoltaiky, predajcom nabíjačiek a zákazníkom. Ideálne riešenie teda zahŕňa niekoľko kľúčových prvkov, ktoré treba koordinovať ako jeden systém, nie ako samostatné časti.

V ideálnom prípade by mal predaj elektromobilu prebiehať ako súčasť širšej konzultácie o domácom energetickom manažmente. Predajca by mal zákazníkovi položiť niekoľko základných otázok: Máte fotovoltaiku? Aký menič používate (značka, model)? Chcete nabíjať prednostne z vlastnej výroby? Aké máte ročné prebytky? Tieto údaje sú rozhodujúce pre výber správneho typu nabíjačky, preto aj vybraný predajca nabíjacej techniky, by sa mal k tomu vyjadriť. V konečnom dôsledku to bude on, s ktorým bude zákazník riešiť všetky technické detaily a chod systému.

Foto autor blogu, Výstavisko Brno CC-BY-SA 4.0, Ilustračné foto1.

Podľa toho aký používa zákazník menič, mal by mu odborník odporúčať nabíjačku, ktorá dokáže cez databus (systémová zbernica) alebo API čítať dostupný výkon z fotovoltaiky a podľa toho automaticky regulovať nabíjací prúd vozidla v reálnom čase. Tým pádom sa vozidlo nabíja buď výlučne z prebytkov, alebo v optimalizovanom režime (napr. kombinácia sieť/fotovoltaika pri nízkom výkone). Niektoré nabíjačky dokonca umožňujú zákazníkovi nastaviť si „eko režim“ (čisto FV), „mix režim“ alebo „rýchle nabíjanie zo siete“.

Naopak, mnoho lacných nabíjačiek (často dodaných zo zahraničia bez integrácie do systému domu) nekomunikuje so žiadnym meničom, a preto spustí nabíjanie vždy, keď je vozidlo pripojené – bez ohľadu na to, či je v tom momente prebytok alebo nie. Prípadne si ani „nevšimne“, že FV práve vyrába, a celý výkon ide do siete, kým auto sa nabíja z distribučnej siete. Výsledkom je frustrácia zákazníka, zlé využitie investície a nesplnené očakávania.

Kľúčom je spolupráca a kvalitné komponenty

Praktickým riešením by bolo vytvoriť štandardizovaný predajný proces, v ktorom je zahrnutý krok: „posúdenie existujúcej alebo plánovanej FV a návrh vhodného typu nabíjačky“. Tento krok by mohol byť súčasťou konzultácie pred objednávkou vozidla. Predajca elektromobilov by mal mať základné školenie o tom, ako fungujú FV systémy, aké značky meničov sú najrozšírenejšie, a ktoré typy wallboxov sú kompatibilné. Zákazník by zároveň dostal odporúčanie na certifikovaného elektroinštalatéra, ktorý by posúdil možnosti inštalácie podľa konkrétneho domu a rozvádzača.

Dokonca by mohli existovať balíky „vozidlo + wallbox + fotovoltaická integrácia“, ktoré by boli predávané ako jednotný produkt. Prípadne, ak by už zákazník mal FV, súčasťou predaja by mohla byť analýza jeho aktuálneho systému (aj len na základe faktúr a typu meniča) a na jej základe výber správnej nabíjačky. Samozrejme, všetko za pomoci predajcu a partnerskej firmy.

Takýto systém by vyžadoval preškolených predajcov a možno aj partnerstvá medzi predajcami vozidiel a firmami inštalujúcimi FV a nabíjačky. Ale reálne by šlo o zvýšenie spokojnosti zákazníka, efektívnejšie využitie OZE4 a zároveň vyššiu mieru dôvery v elektromobilitu ako súčasť ekologického riešenia.

V konečnom dôsledku, zákazník by nemal byť ten, kto si musí všetko zisťovať sám, ale mal by dostať kvalifikované poradenstvo a odporúčanie šité na mieru podľa svojej situácie. Toto je presne oblasť, kde by školenie predajcov a ich spolupráca s energetickými firmami, odborníkmi na nabíjacie systémy mohli priniesť najväčší prínos – a nielen obchodný, ale aj environmentálny a spoločenský.

Nejde o fikciu, tieto projekty fungujú v praxi

Inteligentné, prefoto-voltaické riadené nabíjanie funguje v reálnych pilotoch a komerčne v rôznych európskych krajinách – Holandsko, Francúzsko, Španielsko, Nemecko, Rakúsko, Škandinávia. Užívatelia čoraz častejšie používajú wallboxy nielen na pripojenie elektromobilu, ale so zameraním na maximalizáciu využitia slnečnej energie a znižovanie nákladov.

O možnostiach nabíjania v článku Inteligentné nabíjanie

Zdroje
1 Foto: Pavel Ondera, Výstavisko Brno, [19/3/2024] CC-BY-SA 4.0
2 OEM – Original Equipment Manufacturer. Doslovný význam: pôvodný výrobca zariadenia alebo komponentu. V kontexte elektromobility: ide o automobilku (napr. Škoda, Volkswagen, Hyundai), ktorá navrhuje a vyrába elektromobily a komponenty. Nejde o konkrétnu organizáciu so sídlom – skratka označuje typ výrobcu.
3 TÜV SÜD – Technischer Überwachungsverein Süddeutschland, Technický kontrolný zväz južného Nemecka. Typ organizácie: nezávislá technická inšpekčná a certifikačná spoločnosť. Hlavné sídlo – Mníchov, Nemecko. Činnosť: školenia, certifikácia technikov a systémov, skúšky výrobkov (vrátane elektromobility). https://www.tuvsud.com/en
4OZE – obnoviteľné zdroje energie. V slovenskej legislatíve sa OZE definuje v zákone č. 309/2009 Z.z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie.

Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová. Autor pri vyhľadávaní okrem iného používa aj ChatGPT.

Zdieľať článok

Dakujem!

Odoslanie formulára
potvrdené!

Náš tím vám čoskoro zavolá späť