Novinky elektromobility v prvom polroku 2025

Za posledné desaťročia sa neuveriteľným spôsobom zvýšila rýchlosť technológií či už v praktickej alebo digitálnej rovine. Doslova platí, že „Už dnes sa máme lepšie ako zajtra, pozajtra, včera…“. Pred pár dňami fikcia, dnes fakt a čo bude o rok, kam a akou rýchlosťou sa tento svet uberie dnes nepredpovie ani Sibyla po brainstormingu s Nostradamom. Čo sa zmenilo za posledných šesť mesiacov?

Čínski výrobcovia tlačia ceny nadol v Európe

• BYD spustil v UK predaj modelu Dolphin Surf za približne 18  650 £, čo je výrazne menej ako stoja tradičné značky a rozširuje tak čínsku konkurenciu na európskom trhu3.
• Leapmotor ostro kritizuje navrhované minimálne ceny (okolo 35  000,-€) pre čínske EV v EÚ. Argumentuje, že by to potlačilo predaj lacných modelov ako ich T03 (cca 18  900,-€) a znížilo ich dostupnosť pre zákazníkov2.

Expanzia značiek a infraštruktúry

• Švédsky Polestar sa vracia na francúzsky trh v roku 2025 s modelmi Polestar 2, 3 a 4; očakávané dodávky od októbra, showroom v Le Mans už v lete4.
• Vo Francúzsku sa plánuje pilotný test indukčnej „elektrickej diaľnice“ (A10) – nabíjanie počas jazdy pomocou cievok pod vozovkou, spúšťa sa v roku 2025.

Technologické a biznis inovácie

• V Česku startup PULSETRAIN (sídlo v Mníchove) získal v rámci seedového kola financovania v marci 6,1 milióna euro na vývoj AI-driven batériového manažmentu, ktorý má predĺžiť životnosť EV batérií z 10 na 18 rokov5.
• May Mobility a taliansky Tecnobus predstavili na CES 2025 30-miestny autonómny elektrický autobus „Technobus“, určený na testovanie od 2026 v USA, Kanade a Európe, vrátane výmeny batérií.
• Aptera (solar EV startup) vystavil na CES prototyp svojho trojkolesového solárneho vozidla, s očakávanými dodávkami pre zákazníkov na konci roka 2025.

Politika EÚ a verejné plány

• Skupiny ako E Mobility Europe a ChargeUp Europe žiadajú, aby EÚ nepristúpila na zmiernenie CO₂ cieľov pre rok 2025, varujú pred oneskorením prechodu na EV a poškodeniu infraštruktúry6.
• Na Slovensku a v ČR je stále nízky podiel EV (okolo 2–2,6 %), výrazne nižší ako priemer EÚ; hlavným problémom sú slabé daňové stimuly, SEVA plánuje presadiť zmeny, aby sa hranica 5 % dosiahla už v roku 2026 či 2027.

Stratégie výrobcov

• Toyota plánuje produkovať batériové EV vo Veľkej Británii, chce udržať svoje európske továrne a priniesť na trh dva nové modely pod značkou Toyota + Lexus do roku 20267.
• V Európe sa očakáva silné oživenie EV trhu v r. 2025: vyše 160 nových modelov, predaj by mohol stúpnuť o +40 % (na približne 2,7 milióna vozidiel) – hoci ziskovosť výrobcov bude pod tlakom kvôli emisným nákladom.

Nabíjanie a subjekty

• EDF kupuje britskú spoločnosť Pod Point za viac ako 10 miliónov £, pomôže jej s prechodom z predaja hardvéru na predplatné služby — firma zažíva pokles hodnoty a nutnosť reštrukturalizácie.
• V Írsku sa spúšťa pilotný projekt zdieľaného domáceho nabíjania – majitelia môžu zdieľať svoje nabíjačky prostredníctvom platformy EasyGo zdarma.

Foto autor blogu, BYD, OC Bory Mall, Bratislava CC-BY-SA 4.0, Ilustračné foto1.

A čo nového na Slovensku?

Na Slovensku sa plánuje výroba nového modelu Kia EV2 už od 2026. Fabrika je tzv. na domácej pôde.

Od začiatku roka 2025 sa na Slovensku objavili nasledujúce overené zmeny: Vláda prijala „Akčný plán rozvoja elektromobility“, ktorý obsahuje 16 opatrení vrátane daňovej úľavy pre služobné elektromobily.

Od 1. januára 2025 sa mení spôsob zdanenia nepeňažného príjmu pri používaní firemného elektromobilu na súkromné účely, čo je výhodnejšie pre firmu aj zamestnanca. Konkrétne, sadzba zdanenia klesá z 1 % na 0,5 % obstarávacej ceny vozidla mesačne. Firmy tiež profitujú z nulovej dane z motorových vozidiel pre elektromobily a rýchlejších daňových odpisov, keďže osobné elektromobily sú zaradené do nulovej odpisovej skupiny s dobou odpisovania dva roky, namiesto štandardných štyroch. Zjednodušuje sa aj zúčtovanie nákladov na domáce nabíjanie služobných elektromobilov, čo je ďalší praktický benefit.

Hospodárstvo cez „Plán obnovy“ vyčlenilo približne 53 miliónov eur na výstavbu nabíjacej infraštruktúry, pričom cieľom je vytvoriť do roku 2026 národnú sieť so 6 100 nabíjacími bodmi (min. 228 ultrarýchlych TEN T, 2 600 AC a 500 DC verejných, vrátane wallboxov pre domácnosti)8.

Prvé výzvy na podporu infraštruktúry už prebehli – zahŕňajú schémy pre mestá aj právnické osoby, pričom sa plánujú stovky až tisíce nových nabíjačiek do roku 20268.

Potenciálna dotácia na nákup elektromobilu bola v pláne: v roku 2025 má ísť o vyše 5 miliónov eur, hoci detaily schémy zatiaľ nie sú jasné – dotácia by mala byť financovaná z „Plánu obnovy“, nie zo štátneho rozpočtu8.

Napriek týmto krokom však ostáva Slovensko v rámci EÚ na chvoste: podiel novoregistrovaných EV sa v februári 2025 pohyboval okolo 2,47 % a podľa SEVA dosiahne hranicu 5 % až v polovici roku 2027 bez výraznejších štátnych stimulov8.

Reddit používatelia (portál reddit.com), zároveň upozorňujú, že slabá podpora a zamrznutie financií pre e mobilitu ohrozuje vznik infraštruktúry a rozvoj odvetvia. Ako jeden z hodnotných postrehov zaznieva:

„Slovensko patrí k premiantom výroby. Žiaľ pri podpore a registráciách elektromobilov sme na tom úplne najhoršie z Európy.“8

Celkovo ide na Slovensku o štruktúrované opatrenia: legislatívne daňové zmeny, masívna infraštruktúrna výstavba z eurofondov, pripravované podpory pri nákupe EV – no všetko sa odohráva v kontexte stále nízkej adopcie a rizika oneskorenia, pokiaľ sa podpory nerozšíria či nezefektívnia.

Záver

Celkovo aj v prvých šiestich mesiacoch roku 2025 vidíme výrazný tlak čínskych hráčov cez nízke ceny, expanziu výrobcov a novátorské projekty v infraštruktúre a technológiách. EÚ zároveň posilňuje CO₂ ciele, no regionálne rozdiely zostávajú. Na Slovensku je situácia stále slabšia, hoci sa už prijímajú stimuly aj konkrétne projekty (napr. Kia výroba, firemná daňová motivácia).

O dotáciách na Slovensku v článku Nabíjacia infraštruktúra. výzvy

Zdroje
1 Foto: Pavel Ondera, BYD, OC Bory Mall, Bratislava, [17/5/2025] CC-BY-SA 4.0
2 FINANCIAL TIMES, https://www.ft.com/content/2ff8e7a7-7c96-4314-b201-25542ef299fc
3 TOPSPEED.sk, [17/12/2024] https://www.topspeed.sk/novinky/nova-vyhoda-pre-elektromobily-je-tu-oplati-sa-slovakom-konecne-elektricky-pohon-/26067
4 REUTERS, [11/6/2025] https://www.reuters.com/business/autos-transportation/polestar-restarts-market-expansion-with-france-2025-06-11/
5 Prispievatelia Wikipedie. (2025, 12. júna). Pulsetrain GmbH. Vo Wikipédii, The Free Encyclopedia . Získané 14:32, 12. júna 2025, z https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Pulsetrain_GmbH&oldid=1295226418
6 REUTERS, [21/2/2025] https://www.reuters.com/business/autos-transportation/electric-transport-groups-urge-eu-not-ease-co2-emission-rules-2025-02-21/
7 GUARDIAN, [12/3/2025] https://www.theguardian.com/business/2025/mar/11/toyota-battery-vehicles-uk-european-plants-evs-lexus
8 Informácie uvedené pod týmto číslom som našiel v periodikách z roku 2022 až 2024 a uvádzajú sa ako plánované, nie prebiehajúce.

Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová. Autor pri vyhľadávaní okrem iného používa aj ChatGPT.

Zdieľať článok

Dakujem!

Odoslanie formulára
potvrdené!

Náš tím vám čoskoro zavolá späť