Nabíjacie stanice pre elektromobily od A po Z.
Bezpečnosť pri jazde v elektromobile
Na križovatku z vedľajšej prichádza malé úžitkové vozidlo na prepravu tovaru (celoskriňové kat. N1). Vodič sa chystá pomôcť pri sťahovaní, je prázdne. Zastaví na hranici križovatky, pozrie napravo, nikde nikto, pozrie naľavo, to isté. Pridá plyn a vchádza do križovatky. Na krátky okamih začuje zvláštnu zmes zvukov, potom na vozidlo dopadá oceľová päsť, ktoré ho otáča a odhadzuje o pár metrov ďalej. Vodič vystupuje z kabíny. Zadná časť je zdemolovaná, skriňa nákladového priestoru je rozďavená, o kus ďalej sú zbytky motorky no a vnútri sa nachádza zmäť niečoho s helmou. Iba tá helma pripomína, že tento výstroj používajú ľudia.
Táto dopravná nehoda sa stala pred pár rokmi v Bratislave. Rýchlo idúca motorka a chlapík na nej nemali žiadnu šancu. Vodič dodávky (aj keď dodržal všetky predpisy) nemal šancu predísť nehode. V čase kedy kontroloval pravú stranu hlavnej ulice bola prázdna. O dve-tri sekundy neskôr tu už bola motorka. Príčina nehody? Vysoká rýchlosť.
Elektromobily
Modelová situácia. Je čas zvýšených poľnohospodárskych aktivít, vozidlá s nižšou konštrukčnou rýchlosťou využívajú aj prvé a druhé triedy ciest. Zväčša sa na nich nezdržia dlho, v prípade dlhších trás majú povinnosť zabezpečiť účasť sprievodných vozidiel s blikajúcimi majákmi. Ich vodiči majú povinnosť monitorovať cestu a vo vhodnom čase umožniť ostatným ich bezpečné predchádzanie. O tom ale inokedy. Vráťme sa k osamelému jazdcovi. Ten si pokojne cvála svojou päťdesiatkou v ústrety veciam budúcim. „Už sa za mnou vytvorila slušná kolóna,“ skonštatuje pokojne, podobne ako bežný dôchodca jazdiaci pravidelne na čele kolóny automobilov. „A čo! O necelé dva kilometre odbočím doľava na pole a nech si potom idú kam chcú.“ S týmito myšlienkami sa pohupuje na odpruženom sedadle s prázdnou vlečkou za chrbtom. Práve v tej chvíli dobehol kolónu chlapík v elektromobile. Ako všetci vieme elektromotory prenášajú výkon na kolesá takou rýchlosťou, že ich musí systém riadenia trakcie usmerňovať, prakticky pribrzďovať, aby nedošlo k prešmykovaniu. Z nuly na sto to aj tak dokáže za necelé tri sekundy.
Vodič nervózne vyzerá smerom k čelu kolóny, odhadom pätnásť áut, tak 70 metrov dlhej. Computer v hlave mu hovorí, že ak nepôjde nič z protismeru tak ako doteraz, vystrelí dopredu a prejde túto vzdialenosť za maximálne 5 sekúnd. Posledný raz trošku vybočí vľavo, skontroluje situáciu v diaľke, zapne smerovku, pre istotu rozsvieti diaľkové a zošliapne plyn na dlážku. Netuší, že traktor s vlečkou na čele už po dlhšej signalizácii smerovkou práve začína odbočovať doľava. On sa rúti poslednými piatimi sekundami v jeho krátkom živote. Príde k tomu, k čomu muselo v tomto prípade prísť. Aj keď mu vozidlo začalo signalizovať prekážku, aj keď brzdilo, aj keď naplo bezpečnostný pás a ukotvilo ho do sedadla, vystrelilo airbagy, prelet pod nízkou vlečkou traktora dekapitoval celú hornú časť vozidla. Príčina nehody? Vysoká rýchlosť.
Hovoríte si, prečo tieto príklady uvádzam, veď je všeobecne známe, že vysoká rýchlosť je na prvej priečke vážnych a smrteľných nehôd na Slovensku už dlhodobo, nielen v roku 2023 a jej počet sa nezvýšil len príchodom elektrických vozidiel (EV). Podobne na piatej priečke dlhodobo svieti ďalšia z príčin, nesprávne predbiehanie.
Paradoxy
Uvádzam to preto, aby som zdôraznil paradox, ktorý vedie k takémuto konaniu vodičov. Prakticky od vzniku motorizmu boli najnebezpečnejšie vozidlá tie najmodernejšie. Čím boli rýchlejšie, čím viac sa starali o pasívnu a aktívnu bezpečnosť vodiča a posádky, tým viac povzbudzovali vodičov k riskovaniu. Tým, že ubezpečovali v akom dokonalom vozidle jazdia, tým viac v nich utvrdzovali pocit absolútneho bezpečia. Spomeňme len príchod airbagov. Vodiči, ktorých vozidlá mali túto vymoženosť sa cítili natoľko bezpeční, že prestali používať bezpečnostné pásy. Kým práve airbagy nepripútaných vodičov skôr zabili, ako ich ochránili. Pozrime aj na súčasnosť a používanie jazdy v jazdnom pruhu. Niektorí vodiči tak skúšajú jazdiť bez držania volantu… iní sa spoliehajú absolútne na systém adaptívneho tempomatu v kombinácii so systémom jazdy v jazdnom pruhu.
Ilustračné foto „Nebezpečná rýchlosť“, zdroj v popise článku1
Elektrovozidlá doslova nadupané elektronikou, sú prakticky len krôčik od autonómneho riadenia (bez potreby prítomnosti vodiča). Ak by za vodiča mal rozhodovať bezpečnostný asistent, jazda by bola maximálne bezpečná, ale pre drvivú väčšinu vodičov nekonečne nudná. Prirovnajme ju k jazde vlakovej súpravy. Ak ste niekedy sledovali Train Cab View iste vám neuniklo striktné dodržiavanie predpisov. Zvlášť čo sa rýchlosti týka, jazdy na červenú, venovaniu sa jazde všetkými schopnosťami, tam kde je nutná zvýšená pozornosť rušňovodiča je v činnosti tlačidlo bdelosti, ak strojvodca nestihne zareagovať včas na signál, celý vlak ihneď zastaví v núdzovom režime. Ak je na trati povolená max 50 km rýchlosť, vlak sa povlečie päťdesiatkou aj dvadsať kilometrov, zrýchlenie nepripadá do úvahy, celý čas je jeho pohyb a činnosť rušňovodiča monitorovaná, za porušenie predpisu hrozí pokuta. Keby takto mali jazdiť všetci šoféri v republike …
Čo sa stará o bezpečnosť v elektromobiloch?
Systém riadenia trakcie. Elektromotory dokážu dodávať krútiaci moment kolesám veľmi rýchlo, čo môže viesť k strate kontroly nad vozidlom na klzkom povrchu. Systém riadenia trakcie pomáha udržať trakciu tým, že automaticky brzdí jednotlivé kolesá a znižuje výkon motora.
Systém kontroly stability pomáha udržať vozidlo na ceste tým, že automaticky brzdí jednotlivé kolesá a znižuje výkon motora, ak sa vozidlo začne šmýkať.
Systém núdzového brzdenia používa radary alebo kamery na detekciu prekážok pred vozidlom a automaticky brzdí, ak vodič nereaguje. Potom je tu systém automatického núdzového brzdenia dokáže automaticky zabrzdiť vozidlo, aby sa predišlo kolízii.
Ochrana pred nárazom. Elektromobily sú vybavené airbagmi a inými bezpečnostnými prvkami, ktoré chránia vodiča a pasažierov v prípade kolízie. Sú umiestnené vpredu aj vzadu, aktivujú sa pri náraze. Predpínače pásov automaticky utiahnu bezpečnostné pásy pri náraze, čím sa znemožní pohyb tela vodiča a pasažierov a zníži sa riziko zranenia.
Zóny deformovateľnej karosérie. Karosérie elektromobilov sú navrhnuté tak, aby sa pri náraze deformovali a absorbovali energiu nárazu, čím sa chráni kabína pred poškodením a vodič a pasažieri pred zranením.
Systém upozornenia na čelný náraz používa radary alebo kamery na detekciu vozidiel pred vozidlom a upozorní vodiča na blížiacu sa kolíziu.
Systém udržiavania v jazdnom pruhu dokáže udržať vozidlo v jazdnom pruhu, aby sa predišlo neúmyselnému vybočeniu.
Systém adaptívneho tempomatu dokáže automaticky udržiavať nastavenú rýchlosť vozidla a zároveň udržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidla pred ním.
Ochrana batérie. Batéria v elektromobile je chránená pred poškodením v prípade kolízie alebo požiaru.
Na záver si dovolím bezpečnosť elektromobilov na cestách zhrnúť. Platia dve základné premisy. 1. Žiadna technika nedokáže PLNE nahradiť človeka. 2. Žiaden človek nechce všetko prenechať PLNE technike, je predsa pánom nad svetom teda aj nad technikou. Z toho vyplýva, že nech mu auto akokoľvek pomáha ON ostáva tým, kto v konečnom dôsledku rozhodne. Tak ako radí navigácia odbočiť, on je ten čo sa napokon rozhodne neodbočiť. Autonómne auto by sa nikdy nerozhodlo predbiehať kolónu po vyhodnotení rizík, človek naopak áno. Na druhej strane technika pracuje s dátami, stačí ak prestane z nejakého smeru dostávať relevantné informácie a rozhodne sa nesprávne, kým človek, ktorý ju má pod kontrolou môže jej rozhodnutie korigovať. Záverom teda platí, že človek je nenahraditeľný a mal by dostupné systémy využívať a podľa pravidiel cestnej premávky aj korigovať. Vďaka za všetky systémy v moderných vozidlách (tie elektrické nevynímajúc), ktoré ak fungujú tak ako majú, vodičovi veľmi pomáhajú.
1.) Foto článok: Sinousxl snail skateboard ride 8613128. In: PIXABAY, A CANVA GERMANY GMBH BRAND. www.pixabay.com [online]. 2024 [cit. 2024-04-12]. Dostupné z: https://pixabay.com/illustrations/ai-generated-snail-skateboard-ride-8613128/
2.) Foto úvodná: Pixel-mixer- crash-test-collision-1620608 In: PIXABAY, A CANVA GERMANY GMBH BRAND. www.pixabay.com [online]. 2024 [cit. 2024-05-12]. Dostupné z: https://pixabay.com/photos/crash-test-collision-1620608/
Údaje použité v článku sú orientačné, verejne dostupné v rámci informácií z médií.