Vyhliadky na budúcnosť v elektromobilite

Na to aby sme teraz v súčasnosti pochopili budúcnosť je potrebná znalosť minulosti a to aj veľmi, veľmi vzdialenej. Vo svete boli dve mocenské zoskupenia, ktoré si nárokovali byť svetovládcami.

Čína sa od svojho vzniku vnímala ako kultúrny a civilizačný stred vesmíru, obklopený „barbarskými“ národmi. Tento pohľad však nebol nutne spojený s túžbou po vojenskej dominancii nad ostatnými.

Ruský nacionalizmus aj v súčasnosti často zdôrazňuje veľkú ruskú civilizáciu, ktorá má spájať rôzne národy a kultúry. Ruská ríša a neskôr Sovietsky zväz mali vždy výrazné imperiálne ambície. Snaha o rozšírenie vplyvu a kontroly nad veľkými územiami bola a myslím si, že aj je charakteristickým rysom ruskej zahraničnej politiky.

Pri pohľade na tieto dve mocnosti môžeme konštatovať, že Rusko stále hrá s kartami násilia, diktátu a valcovania nielen svojich vlastných oponentov, ale vyťahuje na celý svet i vojenské hrozby, silové riešenia bez ohľadu na ľudský život. Ich história bola orientovaná skôr na krv a meč ako na rozum a inteligenčnú prevahu, ktorá by viedla k ekonomickej ceste nadradenosti nad ostatnými. Rusi boli vždy zároveň vyznávačmi pevnej ruky svojho absolútneho vládcu a ani dnes tomu nie je inak.

Naopak Čína už v minulom storočí vsadila na ekonomickú kartu. Pozbierala z celého sveta tých najlepších odborníkov a investovala maximum do rozvoja technológií a kvality i kvantity výroby. Dnes je na technologickej špičke a prakticky neexistuje vo svete technológia výroby alebo zložitejší výrobok, ktorý by neobsahoval čínske komponenty. Právom sa derie na svetový trh. Amerika si zvolila cestu zavedenia 100% cla na elektromobily. A čo Európa?

Zavedie EÚ clo na čínske elektromobily?

Zavedenie cla na elektromobily z Číny je zložité rozhodnutie, ktoré si vyžaduje starostlivé zváženie všetkých relevantných faktorov. Zatiaľ čo clá môžu priniesť určité výhody, ako je ochrana domácich trhov a zvýšenie environmentálnych štandardov, môžu mať aj negatívne dôsledky, ako je zvýšenie cien a obchodné napätie.

Čo sa týka USA, na elektromobily z Číny zaviedli clo v maximálnej výške. Dopady zvýšenia cla boli komplexné a ovplyvnili rôzne sektory ekonomiky. Zatiaľ čo niektoré spoločnosti a odvetvia z toho profitovali, iné utrpeli straty.

Budúcnosť1. Ilustračné foto, zdroj v popise.

Netreba zabúdať, že kondícia amerického ekonomického trhu je oveľa lepšia ako toho nášho. Veľa firiem s Američanmi v dozorných radách doteraz pôsobiacich na území Číny prenieslo svoje pôsobenie na americký trh. Toto sa v Európe stať nemôže, pretože my sme odberatelia a nie výrobcovia, nehovoriac o tom, že v Číne nie sú firmy s väčšinovým vlastníctvom Európanov. Naopak, aj fabriky, ktoré v Európe pôsobia a zaoberajú sa výrobou technológií i pre automobilový priemysel sú v čínskych rukách.

Okrem toho máme z nedávnej minulosti oveľa názornejší príklad krehkosti európskej „samostatnosti“. Bolo to obdobie, kedy boli prerušené dodávky čínskych čipov. Mnohé európske firmy prerušili výrobu. Niektoré automobilky museli znížiť svoju produkciu a to len kvôli takej „maličkosti“.

Už dnes na európsky automobilový trh prichádzajú čínski hráči, ktorí sa zatiaľ podieľajú na výrobe elektromobilov pod značkami uznávaných európskych gigantov. Ide najmä o Volvo, Volkswagen a pod neho patriacu Škodu. Ak sa však pozriete pod kapotu ktoréhokoľvek elektromobilu na svete, zistíte, že takmer všetko je „made in China“. Európa zaspala dobu.

Tak sa stalo, že sa dala opiť rožkom bratskej spolupráce s Ruskom (po rozpade SSSR) v rámci ktorej si tu votrelec vybudoval konšpiračnú sieť a učičíkal európsky zbrojný priemysel svojim mierovým úsmevom. Tak isto si Európa nevšimla rast a smerovanie čínskeho technologického potenciálu. Čo viac, mylne sa domnievala, že Čína sa bude hrať len na svojom pieskovisku a nám bude vždy a za každých okolností poskytovať svoje výrobky. Oni ich vymyslia, postavia na nich svoje technológie a nám ich kedykoľvek predajú, lebo je ich ako obyvateľov toľko, že by bez štedrej Európy pošli hladom.

Aké je však nepríjemné to ráno, keď sa Európa zobudila zo svojho krásneho sna! Vypukla vojna. Tá čo zabíja i tá čo pohlcuje bez zabíjania. Uvedomili sme si svoju závislosť začali konať. Od Ruska sa už Európa ako tak odstrihla a z jeho strany môže čakať už len bitku na život a na smrť. Odstrihla sa aj za cenu závislosti na oveľa mladšej civilizácii, ktorá vznikla až založením Nového Amsterdamu v roku 1624 na ostrove Manhattan. V roku 1626 kúpili Holanďania ostrov Manhattan (59,1 km2) od miestnych indiánov za sumu, ktorá sa dnes zdá byť smiešne nízka – za približne 60 guldenov. Tak vznikol New York a dnešná superveľmoc USA.

Závislosť?

Napokon sme závislí aj od Číny, ktorá prežila nomádske nájazdy, útoky Mongolov, dobytie Manchuov i snahy o jej porobenie v posledných stáročiach. Tento nesmierne pracovitý a húževnatý národ si razí svoju cestu storočiami a aj vďaka svojmu presvedčeniu o predurčení, že mu patrí Zem sa dnes derie do Európy. Odstrihnúť sa od neho je dnes už zhola nemožné.

Pravdupovediac, je mi ako jednotlivcovi úplne jedno či bude mať moje auto na čumáku hviezdu, šíp, kosoštvorec, meno fyzika, ktorý sa preslávil presadením striedavého prúdu alebo rozsypanú ryžu v krúžku.

Prvoradá pre mňa je cenová dostupnosť, spoľahlivosť, bezpečnosť, moderné technologické vymoženosti, pohodlie a ergonómia a ekológia.

Tak či onak, skôr alebo neskôr čaká našu spoločnosť prechod na (takmer) čistú energiu. Začalo to vynálezom kolesa, kladky, používaním konskej sily, tú vystriedal parný motor, neskôr vznetový a zážihový motor, a ten prirodzene už vytláča elektromotor. Tak ako kone dnes už slúžia len na šport, potešenie, doslova sa stali koníčkom, tak dnes najpoužívanejší motor na fosílne palivá bude len historickým zberateľským artefaktom. Kedy sa tak stane? Aj posledný kočiš so záprahom tvrdil, že on sa toho nedožije… a potom si kúpil Fordku.

Pozri článok o konkurencii z Ázie

1 moerschy_concept-MB-737337.jpg In: PIXABAY, A CANVA GERMANY GMBH BRAND. [online]. 2024 [cit. 2024-09-9]. Dostupné z: https://pixabay.com/

Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová.

Zdieľať článok

Dakujem!

Odoslanie formulára
potvrdené!

Náš tím vám čoskoro zavolá späť