Na Slovensku elektromobilita napreduje

Keď sa pred pár rokmi začalo hovoriť o autách na elektrickú energiu, o zániku výroby áut so spaľovacími motormi, málokto si vedel predstaviť naplnenie tejto skutočnosti v časovom horizonte, ktorý ešte on sám zažije. Ani ja nie som výnimka, ktorá si myslela a logicky sama sebe zdôvodňovala prečo by k takému stavu ešte toto storočie mohlo dôjsť. Proti hovorili v mojich úvahách práve dva fakty. 1. Kde zobrať toľko elektrickej energie, keď zvlášť v západnej Európe utekajú od jadra a vypínajú jednu jadrovú elektráreň za druhou a 2. ak by aj bolo dostatok energie, kde si budú majitelia elektromobilov svoje autíčka nabíjať?

Ak sa dnes pozrieme na stav funkčných nabíjacích staníc na Slovensku a v Čechách, zistíme výrazný ročný posun v počte nabíjacích staníc. V roku 2023 bolo na území Českej republiky 2 844 verejne dostupných nabíjacích staníc (1964 rýchlonabíjacích a 880 pomalších). Do konca roku 2024 ich má byť dokopy 4 000.

Na Slovensku bolo v roku 2023 evidovaných 824 verejne dostupných nabíjacích staníc (644 rýchlonabíjacích a 180 pomalších). Do konca roku 2024 by ich malo byť 1 200.

Počet automobilov s elektrickým alebo hybridným pohonom jazdí v Českej republike cca 50 000 a na Slovensku cca 10 000.

Z celkového počtu vozidiel v ČR cca 6 miliónov a v SR cca 2,5 milióna sa to zdá byť stále ešte zanedbateľné číslo. Môžeme však očakávať prudký nárast elektromobility a to už v najbližšej budúcnosti.

Stačí k tomu pár zásadných rozhodnutí. Treba odstrániť jednoduché prekážky, ktoré sú kladené na podnikateľov pri budovaní infraštruktúry siete nabíjacích staníc.

Najväčší boom sa dá očakávať po tom, ako sa podarí inštalovať na panelákové parkoviská dostatok nabíjacích stanovíšť a to aj na úkor súčasných parkovacích miest.

Tu si dovolím zahrať sa na Julesa Verneho (spisovateľ vizionár, ktorého predstavy sa z drvivej väčšiny stali skutočnosťou) a načrtnúť víziu dobíjacích parkovacích miest bez použitia kábla, jednoducho tým, že človek si na takomto mieste zaparkuje, systém vo vozovke zaregistruje jeho vozidlo a začne ho dobíjať, pričom vyúčtovanie za nabíjanie mu príde elektronicky pri mesačnom zúčtovaní spolu s inkasom.

Na Slovensku elektromobilita napreduje

Okrem technických záležitostí teda treba vyriešiť a skoordinovať spoluprácu medzi rôznymi aktérmi, ako sú správcovia bytových domov, energetické spoločnosti a miestne úrady. Samozrejme, nielen podnikatelia, ale aj spoločnosť, ktorej by malo záležať na napĺňaní plánu znižovania emisií a zvyšovania kvality života, ovzdušia v mestách, ba mala takéto projekty podporovať nielen jednotlivými výzvami, ale najmä dlhodobo, zavedením dotácií z novovytvorenej kapitoly výdavkov na životné prostredie.

Veľké mestá Európy sa snažia vytlačiť zo svojich centier automobily, ktoré znečisťujú ovzdušie. Zavádzajú rôzne obmedzenia od zákazu vjazdu vozidiel SUV, až po zákazy využívajúce párne a nepárne čísla na ŠPZ vo vzťahu k jednotlivým dňom v týždni. Aj keď toto môže dočasne pomôcť nie je to riešenie pre budúcnosť. Z dlhodobého hľadiska tak ostáva jedine využívať čisté energie medzi ktoré jednoznačne patrí ekologicky vyrobená elektrina.

Mali sme dobu ľadovú, kamennú, medenú, bronzovú, železnú, oceľovú, storočie páry, storočie priemyselného rozmachu, dnes žijeme v storočí…

Zdroj: Foto ALED7. Premávka-cesta-vozidiel-autá-4522805. In: PIXABAY, A CANVA GERMANY GMBH BRAND. Www.pixabay.com [online]. 2024 [cit. 2024-02-15]. Dostupné z: https://pixabay.com/sk/photos/prem%C3%A1vka-cesta-vozidiel-aut%C3%A1-4522805/


Údaje použité v článku sú orientačné, verejne dostupné v rámci informácií z médií.

Zdieľať článok