Nabíjacie stanice pre elektromobily od A po Z.
Motocykle nezaostávajú v elektromobilite
Elektromobily už dnes berieme ako niečo samozrejmé. Ešte viac samozrejmejšie sú kolobežky na elektropohon a bicykle s elektromotormi. Akosi v našich predstavách nejde dokopy motorka a elektromotor. Väčšina z nás si pri slove motorka predstaví minimálne osedlanú päťstovku, charakteristickú svojim zvukom. Kto býva v meste má so sprievodnými zvukmi motoriek značné skúsenosti. Stále menej vidieť motoriek s bublajúcimi výfukmi, ktorých vodiči pomaly a rozvážne brázdia ulice a cesty. Dnešná doba je charakteristická revom motorov, ktorý pravdepodobne prináša svojim producentom akési uspokojenie vlastného ega, dôležitosti a zviditeľnenia.
Hovorí sa im aj „darcovia orgánov“. Veru, štatistiky nepustia, niekedy ich vlastná snaha o zviditeľnenie končí aj vo večerných správach. Tých smutnejších, keďže ide o prevažne mladých ľudí, ktorí by mali mať život pred sebou.
Poďme sa teraz pozrieť na situáciu v produkcii elektromotoriek. Hneď na začiatku treba povedať, že charakteristický sprievodný rev tieto stroje nevydávajú, nahradiť ho možno hlasnou hudbou, pokrikovaním vodiča, rapkáčom, alebo ak sa obzriem do detstva, montovali sme si na bicykle také štipce, ktoré sa dotýkali špajdlí v kolese a rapkali. Pravda len pri jazde jedným smerom, pri cúvaní sa mechanizmus utrhol. Pri troche snahy by to predsa išlo aj na motorke, veď nemá spiatočku.
Svet elektromobility sa neustále rozrastá a to platí aj pre segment motocyklov. Tak ako v prípade elektromobilov, aj trh s elektromotorkami v Európe zaznamenal v roku 2023 výrazný rast. Tento trend bol v poslednom roku evidentný.
Tradiční výrobcovia motocyklov, ako BMW, Yamaha a ďalší, predstavili nové modely elektromotoriek, čím sa zvýšila dostupnosť pre širšie spektrum zákazníkov. Batérie sa stali výkonnejšími a ľahšími, čo zvýšilo dojazd elektromotoriek a zlepšilo ich celkový výkon. Rastúci záujem o udržateľnosť a zníženie emisií ovzdušia motivoval čoraz viac ľudí k zvažovaniu používania elektromotoriek ako alternatívy k tradičným motocyklom. Tie sa ukázali ako ideálne vozidlá pre mestskú premávku vďaka tichej prevádzke a nízkym prevádzkovým nákladom.
BMW. Nemecká automobilka ponúka niekoľko modelov elektromotocyklov, ktoré sa vyznačujú vysokým výkonom a prepracovanou technológiou.
Harley-Davidson. Táto americká ikona predstavila model LiveWire, ktorý kombinuje klasický dizajn s modernou elektrickou technológiou.
Yamaha. Japonský výrobca má v ponuke niekoľko elektrických skútrov a motocyklov, ktoré sú určené pre rôzne spôsoby využitia.
Honda. Aj Honda sa pridala k elektromobilite a ponúka niekoľko zaujímavých modelov elektrických motocyklov.
Zero Motorcycles. Americká spoločnosť sa špecializuje výhradne na elektrické motocykle a ponúka širokú paletu modelov pre rôzne účely.
KTM. Rakúska značka, známa hlavne svojimi športovými motocyklami, má v ponuke aj niekoľko elektrických modelov.
Super Soco. Táto čínska značka ponúka cenovo dostupné elektrické motocykle a skútre, ktoré sú obľúbené hlavne v mestských oblastiach.
Elektromotorky predávané v Európe zvyčajne využívajú niekoľko typov konektorov, pričom najčastejšie sa stretnete s Typom 2 (Mennekes). Tento typ konektora je štandardom pre väčšinu elektromobilov a elektromotoriek v Európe a je kompatibilný s jednofázovými aj trojfázovými nabíjačkami. CCS (Combined Charging System). Tento konektor kombinuje funkcie nabíjania striedavým prúdom (AC) aj jednosmerným prúdom (DC) a umožňuje rýchlejšie nabíjanie na verejných staniciach s vysokým výkonom. U elektromotoriek to zväčša býva do 150 kW. Uvedené to nájdete v manuáli vozidla.
Väčšinu elektromotoriek je možné nabíjať na staniciach sietí ZSE Drive, Greenway, Ejoin a Ionity. Tieto siete nabíjacích staníc v Európe, vrátane Slovenska, sú zvyčajne vybavené konektormi typu 2 a CCS (Combined Charging System), ktoré sú štandardom pre väčšinu elektromobilov a elektromotoriek.
Ak už elektromotorku máte, pred cestou si vždy skontrolujte, aký typ konektora má vaša elektromotorka. Väčšina moderných elektromotoriek je vybavená buď typom 2 alebo CCS. Pred cestou si môžete skontrolovať dostupnosť nabíjacích staníc pomocou mobilnej aplikácie príslušnej siete alebo pomocou navigácie vo vašej elektromotorke. Zaregistrujte sa v aplikácii príslušnej siete, aby ste mohli jednoducho spustiť a zastaviť nabíjanie. Majte pri sebe platobnú kartu pre uhradenie poplatku za nabíjanie. Ak má vaša elektromotorka špeciálny typ konektora, nezabudnite si so sebou vziať príslušný adaptér.
Nabíjanie elektromotoriek na verejných staniciach sietí ZSE Drive, Greenway, Ejoin a Ionity je jednoduché a pohodlné. Vďaka tejto rozsiahlej vybudovanej sieti staníc môžete pokojne vyraziť na dlhšie cesty a mať istotu, že si svoju elektromotorku budete môcť kedykoľvek dobiť.
BMW CE-04, Ampér Brno, foto Ondera2
Pozrime sa na konkrétne modely a ich technické parametre.
BMW CE 04 kapacita batérie 8,5kWh váha 231 kg dojazd 130km cena cca 15 000 €
Harley-Davidson LiveWire kapacita batérie 15,5kWh váha 253 kg dojazd 235km cena cca 30 000 €
KTM Freeride E-XC kapacita batérie 3,9kWh váha 102 kg dojazd 90km cena cca 10 000 €
Čo ovplyvňuje dojazd elektromotorky? Kapacita batérie: Väčšia kapacita znamená dlhší dojazd.
Hmotnosť jazdca, batožiny: Vyššia hmotnosť zvyšuje spotrebu energie.
Štýl jazdy: Agresívna jazda a časté zrýchľovanie skracujú dojazd. Plynulá jazda s využívaním rekuperácie dojazd zvyšuje.
Vonkajšia teplota: Nízke teploty môžu znížiť dojazd.
Terén: Jazda v náročnom teréne zvyšuje spotrebu energie.
BMW CE 04: Mestský elektrický skúter s moderným dizajnom, vhodný pre každodenné dochádzanie.
Harley-Davidson LiveWire: Elektrický motocykel s charakteristickým dizajnom Harley-Davidson, zameraný na výkon a dlhší dojazd.
KTM Freeride E-XC: Elektrická enduro motorka, ideálna pre jazdu v teréne.
Pre zaujímavosť. Talianska spoločnosť Energica sa špecializuje na výkonné elektromotorky a model Experia je známy svojim dlhým dojazdom, ktorý sa pohybuje okolo 400 km v kombinácii mestskej a mimo mestskej jazdy. Takže výber je skutočne len na zákazníkovi.
Výhľad na nadchádzajúce obdobie
Budúcnosť elektromotoriek v Európe je veľmi sľubná. Očakáva sa, že tento segment trhu bude naďalej rýchlo rásť. Podobne ako v prípade automobilov, aj pre motocykle sa očakávajú prísnejšie emisné normy, čo bude motivovať výrobcov k ďalšiemu rozvoju elektromotoriek. Rozšírenie siete nabíjacích staníc pre elektromobily bude mať pozitívny vplyv aj na dostupnosť nabíjania pre elektromotorky. Elektromotorky sa čoraz viac využívajú aj v motošporte, čo zvyšuje ich prestíž a popularitu. S rastúcou produkciou elektromotoriek sa očakáva zníženie ich výrobných nákladov, čo ich urobí dostupnejšími pre širšie spektrum zákazníkov.
Elektromotorky predstavujú budúcnosť motocyklov. S pokračujúcim vývojom technológií, podporou vlád a rastúcim dopytom zákazníkov sa očakáva, že elektromotorky sa stanú bežnou súčasťou mestskej aj medzimestskej premávky.
Pozri článok o nabíjacej sieti na Slovensku
1 Foto úvodná: Elektromotorka BMW CE-04, AMPÉR 2024 Brno, vystavovateľ Renocar, foto Pavel Ondera
2 Foto v článku: Elektromotorka BMW CE-04, AMPÉR 2024 Brno, vystavovateľ Renocar, foto Pavel Ondera
Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová.