Nabíjacie stanice pre elektromobily od A po Z.
O nabíjaní elektromobilu
Pri kúpe nového vozidla sa vás predajca zväčša pýta na detaily, ktoré si môžete k vozidlu (samozrejme za príplatok) doobjednať. V ponuke bývajú elektróny namiesto plechových diskov, rôzne ozdobné prvky, vykurovanie sedadiel či iné vychytávky. Pri preberaní vozidla bola na kapote obrovská mašľa v tvare kvetinky, predajca si nás so ženou vyfotil pred vozidlom, čakal som, že spoza pultu vyskočí kapela a príde notárka, ktorá nám oznámi, že ako ix-stý kupujúci mám celé vozidlo grátis. Namiesto toho sa neozval ani tón, mašľu strhli a odniesli do skladu a nás vyzvali, aby sme počkali vonku, že nám auto technik vyvezie pred predajňu, asi sa báli, že by sme nezvládli odjazd a prešli skleneným výkladom.
V nádrži špliechal necelý liter paliva a tak som na odporúčanie predajcu najskôr zamieril na pumpu, aby mali koníky čo žrať. Ako som sa dozvedel neskôr, pri kúpe elektrického vozidla (EV) dostane kupujúci zadarmo kábel na pripojenie k stojanu s AC prúdom a tiež batéria má cez 50 % kapacity. Mne polku nádrže nenatankovali, ani kúsok hadice k stojanu mi nedali.
Hybaj k nabíjaniu EV
Každé vozidlo je vybavené zásuvkou pre vstup striedavého prúdu AC a jednosmerného prúdu DC. Nabíjať môžete ktorýmkoľvek, pravdou ostáva, že pri nabíjaní striedavým prúdom si ho EV samo zmení na jednosmerný a dobíja svoju životne dôležitú batériu. Nabíjanie striedavým prúdom na verejných nabíjacích stojanoch sa odohráva v réžii 11 kW alebo 22 kW. Ak teda máte batériu v EV s kapacitou 66 kWh nabitie z nuly na 100 % v prípade 11 kW bude trvať 6,6 hodiny a v prípade 22 kW to je 3,3 hodiny. To je teória.
Ďalej na verejných stojanoch s nabíjačkami nájdete konektory Type 2, kábel CCS, ktorý kombinuje vstupy AC/DC na rýchle nabíjanie s hodnotou viac ako 100 kW až po 400 kW. Keďže väčšina automobilov má batérie v rozmedzí od 40 po 100 kWh (Tesla 55-100 kWh, KIA 40-100 kWh, Volkswagen 36-82 kWh, Hyundai 30-70 kWh, Mercedes 80-100 kWh) bude vám stačiť DC nabíjanie s hodnotou okolo 150 kW.
Za zmienku stojí značka Tesla, ktorá má svoju vlastnú sieť nabíjacích staníc s takzvanými Supercharge nabíjačkami, ktoré ešte donedávna nabíjali výhradne vozidlá Tesla. Bol to svojim spôsobom bonus pre majiteľov týchto vozidiel, ktorí pri nabíjaní nepotrebovali ani žiadne prihlasovacie karty a aplikácie, vozidlá sami komunikovali a komunikujú s nabíjačkami, dajú sa na diaľku rezervovať z prichádzajúceho vozidla a tak majú vodiči istotu istého a rýchleho nabitia svojej Tesly.1
Ilustračné foto, autor Pavel Ondera, výstava AMPER Brno 2024
Nabíjanie v praxi doma
Už pred kúpou zvažuje každý potenciálny záujemca EV finančné a technické podmienky. Nie je tajomstvom, že EV sú podstatne drahšie ako autá na fosílne palivá. Nikto z nás nie je tak veľký ekológ, aby investoval do ekologickej prevádzky vozidla svoje súkromné peniaze s tým, že on bude záchranca planéty napriek tomu, že sused jazdí s dymiacim dízlom a kúri po nociach v kotli starými škrpálami, plastom a pneumatikami. Aj ten najväčší ekológ chce mať nielen dobrý pocit človeka mysliaceho na budúcnosť Zeme, ale chce mať aj finančný prospech zo svojej snahy. Väčšina potom zvažuje kombináciu fotovoltaiky na prevádzku domu i vozidla.
A tak pred kúpou každý budúci elektromobilista uvažuje o dobíjaní v súkromí a zvažuje pre a proti. Úplnou samozrejmosťou je Wallbox pre nabíjanie elektromobilu, ktorý sa dodáva v prevedeniach 7,4 kW, 11 kW a 22 kW . Rozdiely a čo zaobstarať vám vysvetlia odborníci na inštaláciu Wallboxov, nabíjačiek pre domácnosť a to po zhodnotení všetkých súčasných i plánovaných podmienok vo vašom dome.
Väčšina z nás pracuje vo vzdialenosti do 50 km od bydliska. Pri kapacite batérie s dojazdom 300 km je cesta tam aj späť cca jedna tretina spotreby. Ak sa vrátite domov kapacita batérie je približne na 50 – 60 % teda treba dobiť 30 kWh. Po pripojení na Wallbox sa začne dobíjanie, ktoré batériu spoľahlivo behom pár hodín dobije opäť na nastavených 80 % (prečo práve 80 o tom sme hovorili v článku Výdrž batérie). AC nabíjačkou 11 kW budeme nabíjať 30/11= 2,7 hodiny (2 hodiny a 42 minút)
Ak podnikáte dlhšie jazdy z domova ako je bežná priemerná cesta do práce, okrem domáceho nabíjania batérie budete musieť rátať aj s troškou prikrmovania koníkov počas cesty. Nie je to nič strašné ani obmedzujúce a vaše EV vám v tom rado pomôže.
Dajme tomu, že sa vyberiete z Bratislavy do Levoče, alebo naopak. Svojmu autíčku zadáte cieľ cesty a ono samé vám navrhne, kde by bolo vhodné pribrzdiť a ísť na kávu, kým ono si docucne šťavy, aby malo silu a istotu, že vás dovezie do cieľa. Samozrejme, ak máte silnejšiu batériu, ktorá zvládne štart-cieľ, potom vás nebude otravovať navrhovaním zastávok, tie si budete musieť chcieť urobiť sami. Ale ruku na srdce, kto si neurobí aspoň jednu prestávku na trase dlhej takmer 400 km?
Počas cesty auto samo monitoruje váš spôsob jazdy, kopcovitosť terénu, proste všetky parametre, ktoré ovplyvňujú spotrebu vozidla. Tak isto to robia aj autá na fosílne palivá a včas vás upozornia na čas pre doplnenie paliva. Je preto celkom normálne, že ak vám doma pri nastavovaní cieľa cesty počítač oznámi, že prídete do cieľa bez dobíjania a v polovici cesty vás upozorní, že tomu tak nebude, nie je to chybou vozidla, ale napríklad vašou ťažkou nohou na „plyne“ (akcelerátore), nevyužívaním rekuperácie (premeny kinetickej energie na elektrickú), či častým predbiehaním a brzdením. To samé berieme ako samozrejmosť aj pri klasických vozidlách (okrem rekuperácie).
Wallbox šitý na mieru
Čo dodať? Nechajte si doma nainštalovať Wallbox šitý na mieru, či už s výkonom 11 kW alebo 22 kW. Nevybíjajte batériu pod 20 % a neprebíjajte ju nad 80 %. Nabíjanie na 100% sa odporúča len ak s vozidlom behom hodinky odchádzate a začnete míňať energiu batérie. Nechať ju však na sto percent nabitú celú noc nie je dobrým nápadom. Ak kapacita batérie začne počas cesty klesať, stačí ak si vyberiete miesto na dobitie batérie (najlepšie s výkonom viac ako 100 kW), ktoré vám odporučí samo vozidlo a po vašom odkliknutí (odsúhlasení), sa samo začne pripravovať na čo najkratší čas dobíjania. To znamená, že začne batériu zohrievať alebo chladiť na hodnotu, kedy je schopná skrátiť čas dobitia na minimum. Pri nabíjaní tiež môžete sledovať ako klesá sila energie prichádzajúca do batérie, ak klesne pod 70 % (zo 100 kW na 70 kW) je už vaša batéria takmer nabitá a proces nabíjania zbytočne sami nepredlžujte. Strácate čas a možno blokujete miesto pre niekoho iného, kto si potrebuje cucnúť z práve vami používaného stojanu.
Zdroj: 1.) Hofy In: Youtube [online]. 2024 [cit. 2024-04-20] Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=f06qlV3QEjA. Kanál uživatele https://www.youtube.com/@HofyCZ
Foto: Pavel Ondera, výstava AMPER Brno 2024, 4590.jpg, 4593.jpg
Údaje použité v článku sú orientačné, verejne dostupné v rámci informácií z médií.