Oprava – výmena batérie

Keď nám prestane spotrebič fungujúci na batérie pracovať, ako prvé vymeníme batérie. Jednak nám niektoré prístroje avizujú nutnosť výmeny, jednak sú dostupné merače kapacity bateriek (treba kupovať také, čo merajú kapacitu pod záťažou) a stoja pár centov. Treba povedať, že aj batérie do rôznych spotrebičov sa cenovo pohybujú v rozpätí desiatok centov až celých euro. Zodpovednejší použité baterky odnesú do zberných nádob v supermarketoch, tí menej mysliaci ich šmaria rovno do kontajnera.

Keď nám prestane držať kapacitu batéria v automobile, situácia je o kvapku zložitejšia. Voľakedy sa používali olovené akumulátory z ktorých doštičiek sa uvoľňoval v elektrolyte jemný prach až lupienky kryštalického síranu olovnatého.

Ak sa časom porušil separátor, ktorý oddeľoval mínusovú a plusovú zložku došlo ku skratu. To isté sa stalo, ak bol akumulátor dlhšiu dobu vo vybitom stave. Olovené akumulátory sa repasovali, ich znovuuvedenie do prevádzky a nabitie zväčša nerobili servisy vozidiel, ale venovali sa im takzvané pridružené výroby rôznych podnikov a aj JRD. Pri preberaní batérie do opravy vám odmerali či je skratovaný len jeden článok, v prípade ak ich bolo poškodených viac, repasácia sa neoplatila.

Dnes sa používajú v automobiloch so spaľovacími motormi akumulátory bezúdržbové. To však neznamená, že tieto batérie nie sú citlivé na extrémne vybitie a záťaž. Podobne u nich môže prísť k procesu sulfatácie a batéria sa zničí. Je potrebné pravidelne sledovať jej stav, ideálne hodnoty sú 12,7 – 12,9 V.

Ilustračné foto, Zdroj v popise článku Ivan Martin

Ako je to s opravou či výmenou batérie u elektromobilu

Môže sa stať, že práve na vašom aute sa prejaví porucha v činnosti batérie, ktorá je životne dôležitá pre každý elektromobil. Keď nemá energiu, stáva sa z neho to, čo z auta bez benzínu alebo nafty. Môžete si v ňom posedieť, pospať, môžete ho kúsok potlačiť, dá sa dokonca odtiahnuť niekde do lesa alebo k lúke, kde pekne spievajú vtáčiky a fučí vietor. Ak odíde baterka úplne, nepustíte si ani rádio.

Vývoj a konštrukcie batérií do elektromobilov však pokročil. Normálny olovený akumulátor mal 6 komôr s elektrolytom. Ak sa pokazil jeden z nich batéria ako celok prestala fungovať. U batérií EV je to inak.

Batérie elektromobilov sa väčšinou skladajú z viacerých modulov alebo sekcií, ktoré sú spojené do väčšieho celku. V prípade poruchy môže byť na vine len jedna jej časť, ktorú je potrebné vymeniť, čím sa minimalizujú náklady na opravu a znižuje sa čas, ktorý by inak vozidlo strávilo čakaním na výmenu celej batérie. Presný počet častí batérie elektromobilu môže byť rôzny v závislosti od konkrétneho modelu a výrobcu. Niektoré batérie môžu byť rozdelené na veľa menších modulov, kým iné môžu mať len niekoľko väčších sekcií.

Len pre príklad uvediem, že KIA Niro (2018) má batériu rozdelenú na 5 modulov a každý modul sa delí na 20 článkov. Ale Kia EV6 (2021) má už 32 modulov. To značí, že ak servis identifikuje poruchu jedného z modulov a vymení ho po uplynutí záruky, zákazník bude platiť oveľa menšiu sumu za opravu, ako keby vymenili celú batériu.

V prípade náhrady opravy je tu avšak! Tým je diagnostika poruchy batérie. Ako sme spomínali v predchádzajúcom článku “Výdrž batérie” je veľmi dôležité udržiavať batériu v dobrej kondícii, čo odporúča aj výrobca vozidla vo svojom návode na používanie. Opäť pripomeniem, že batéria sa najlepšie cíti ak nie je ani vybitá, ani zbytočne nabitá na 100 %. Treba si dávať pozor, aby kapacita batérie (ak je to možné) nikdy neklesla pod 20 %. Jazdiť na absolútny dojazd skracuje životnosť batérie a urýchľuje jej degradáciu. Podobne pri nabití na 100 % batéria očakáva následnú jazdu, teda nechať batériu úplne nabiť a potom auto dva dni nepoužívať je tiež chybou. Ak EV používate každý deň, je lepšie nabíjať ho častejšie a na menšie percento. Ak EV používate len občas, môžete ho nechať nabitý na vyššie percento. Výrobcovia EV pravidelne vydávajú aktualizácie softvéru, ktoré môžu obsahovať vylepšenia správy batérie. Uistite sa, že máte vo svojom EV nainštalovaný najnovší softvér.

Ak by ste sa rozhodovali z nejakého dôvodu batériu vymeniť, niektoré značky (výrobcovia) vám ponúknu lepšiu cenu za novú batériu, na oplátku si ponechajú starú batériu. Môžete však využiť aj fakt, že pri relatívne malej investícii na repasáciu staršej batérie (ktorú následne zaradíte do vášho elektrického okruhu v domácnosti), získate ďalšie úložisko (zdroj energie), kde môžete nechať akumulovať elektrinu zo solárneho systému vášho domu. Zapojenie by mali vykonávať len odborní pracovníci s fotovoltaikou.

Rada na záver. Starajte sa o svoju batériu presne podľa návodu výrobcu. Pamätajte na to, že batéria samotná má svoj vlastný softvér, ktorý ju nielen riadi a pomáha jej udržovať sa čo najdlhšie zdravou, ale aj zaznamenáva všetky vaše spôsoby nakladania s ňou. Ak teda príde k chybe a servis vám dokáže, že ste mali na jej poruche značný podiel, môžete tak prísť o bezplatnú garančnú opravu. Naopak, ak jej softvér a pamäť potvrdí, že na poruche nenesiete žiadnu vinu, musí servis previesť opravu podľa dohodnutých podmienok.

Zdroj: 1.) ElektromobilTV, Reklamácia batérie elektromobilu. In: Youtube [online]. 2023 [cit. 2024-04-14] Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=iULl7mZ0AlY. Kanál uživatele @ElektromobilTV

Foto: Ivan Martin. Tesla model Y. Zdroj: Facebook

Údaje použité v článku sú orientačné, verejne dostupné v rámci informácií z médií.

Zdieľať článok