Nabíjačka na každom parkovisku?

Aby sme boli úplne korektní, ide o ustanovenie Zákona, ktoré definuje príkaz vybudovať nabíjacie miesto na parkovisku pri nebytovom dome s viac ako 20 timi parkovacími miestami. Konkrétne sa jedná o Zákon č. 555/2005 Z. z. Zákon o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Konkrétne § 8a Elektromobilita (1) až (4).

Kto pozná dobre Slovenskú republiku vie, že národným športom je obchádzanie, nedodržiavanie a porušovanie Zákonov SR. Najmä tých, ktoré sa dotýkajú finančných vreciek jednotlivcov, ale aj malých obcí či miest (ktoré nie sú dotované štátom v takej výške, ako by sa patrilo), a podnikateľských subjektov, ktorí si takto kompenzujú nespravodlivý prístup pri porovnaní so subjektami v zahraničí a donedávna aj s tými u nás, ktorí svoje projekty financujú pod krytím politických strán.

Zákon č. 555/2005 Z. z.

Citujeme z § 8a: (4) Každá nebytová budova s viac ako 20 parkovacími miestami musí mať od 1. januára 2025 najmenej jednu nabíjaciu stanicu elektrických vozidiel.

Zákon č. 555/2023 Z.z. o energetickej efektívnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý túto povinnosť zavádza, nadobudol účinnosť 1. januára 2024 a stanovil termín do 1. januára 2025 pre jej splnenie.

Ako sa dozviete zo všeobecných informácií na internete, konkrétne ustanovenia o povinnej montáži nabíjacích staníc pre elektromobily v nebytových budovách s 20 a viac parkovacími miestami, sú zatiaľ v počiatočnej fáze. Zákon nadobudne účinnosť 1. januára 2025, avšak implementácia a presadzovanie si vyžaduje čas.

Ilustračné foto, autor Pavel Ondera, parkovisko Slávičie údolie Bratislava

 

Aktuálny stav (citujeme z internetu ku dňu 24. 4. 2024)

Vláda SR v spolupráci s relevantnými ministerstvami a orgánmi verejnej správy vypracovala implementačné smernice a usmernenia pre plnenie povinností vyplývajúcich zo zákona. Tieto materiály definujú technické parametre nabíjacích staníc, procesy povoľovania a evidencie, ako aj sankcie za nedodržanie ustanovení.

Mestá a obce začali s mapovaním nebytových budov spadajúcich pod zákon a s komunikáciou s ich vlastníkmi a správcami. Niektoré samosprávy už avizovali programy podpory pre inštaláciu nabíjacích staníc.

Vlastníci a správcovia nebytových budov sa postupne oboznamujú s požiadavkami zákona a zvažujú možnosti a náklady na splnenie povinností. Inštalácia nabíjacích staníc môže predstavovať značnú investíciu, a preto je dôležité zvážiť rôzne faktory, ako napríklad dostupnosť financovania, technické možnosti budovy a predpokladaný dopyt po nabíjaní.

Kapacita nabíjačky povinne inštalovanej do 1. januára 2025 podľa zákona č. 555/2023 Z.z. nie je striktne definovaná. Zákon stanovuje len minimálne technické požiadavky, ktoré musí nabíjačka spĺňať, avšak nešpecifikuje presnú kapacitu. Vzápätí sa v inom článku dočítate:

Technické požiadavky:
Typ nabíjania: AC (striedavý prúd)
Výkon: Minimálne 3,7 kW
Konektor: Typ 2 (Mennekes)
Režim nabíjania: Mode 3 (komunikácia medzi vozidlom a nabíjačkou)

Prístupnosť:
Nabíjačka musí byť dostupná pre osoby s obmedzenou mobilitou.

Odporúčaná kapacita:
Aj keď zákon nestanovuje minimálnu kapacitu (tak stanovuje, alebo nestanovuje?!?), odporúča sa inštalovať nabíjačku s výkonom aspoň 7,4 kW. To umožňuje rýchlejšie nabíjanie a uspokojí potreby väčšiny elektromobilov na trhu.

Kto bude platiť za energie nabíjačky povinne inštalovanej do 1. januára 2025 samotné znenie Zákona nešpecifikuje. V bežných prípadoch sa očakáva, že vlastník parkoviska bude platiť za energie spotrebované nabíjačkou. Môže to urobiť rôznymi spôsobmi, napríklad zahrnutím poplatku za nabíjanie do ceny parkovania, alebo priamou úhradou on-line za energie.

Vlastník parkoviska môže prevádzkovať nabíjačku na komerčných princípoch a vyberať poplatky od užívateľov za nabíjanie. V tomto prípade, by mal jasne definovať cenové podmienky a spôsob platby.

V niektorých prípadoch sa užívateľ nabíjačky môže podieľať na platbách za energie. Môže to byť napríklad formou paušálneho poplatku za používanie nabíjačky, alebo platby za odobranú energiu podľa ceny za kWh. Užívateľ nabíjačky, by mal mať jasnú informáciu o tom, aké sú poplatky za nabíjanie a akým spôsobom sa dajú uhradiť.

Očakáva sa, že v priebehu roka 2024 a 2025 sa tempo implementácie zákona č. 555 zrýchli. Vláda a samosprávy plánujú informačné kampane a podporné programy, aby motivovali vlastníkov a správcov nebytových budov k inštalácii nabíjacích staníc. Zároveň sa predpokladá prísnejšie presadzovanie zákona a udelenie sankcií pre tých, ktorí ho nebudú dodržiavať.

Napriek tomu, že v súčasnosti neexistuje oficiálne predĺženie termínu, je dôležité poznamenať, že implementácia zákona č. 555 sa stále len rozbieha. Vláda a samosprávy pracujú na spresnení technických parametrov, povoľovacích procesov a programov podpory. Je možné, že v budúcnosti dôjde k úpravám termínov alebo podmienok, avšak zatiaľ neexistujú žiadne konkrétne plány.

Čo dodať? Ako sa hovorí, čas ukáže. Nové informácie a špecifikácie uverejníme hneď ako sa o nich dozvieme z oficiálnych zdrojov. Pravdou je, že na realizáciu výstavby nabíjacích staníc na verejných parkoviskách s viac ako 20 parkovacími miestami ostáva ich realizátorom deväť mesiacov. Tie napokon ukážu, či Zákon nejakým spôsobom obídu (ako sme písali v úvode), alebo naplnia. Či im štát pomôže, alebo nechá bremeno na nich.

Zdroj: Zákon č. 555/2005 Z. z. Zákon o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Zákony pre ľudí [online]. [cit. 2024-04-24]. Dostupné z: https://www.zakonypreludi.sk/zz/2005-555

Foto: Pavel Ondera, parkovisko Slávičie údolie Bratislava, 3729.jpg

Údaje použité v článku sú orientačné, verejne dostupné v rámci informácií z médií.

 

Zdieľať článok