Využitie elektromobilov v armáde

Elektromobily nachádzajú uplatnenie naprieč celým spektrom, kde doteraz hrali prím pohony na fosílne palivá. Minule sme sa v článku pozerali na využívanie týchto vozidiel v rôznych štátoch v rámci štátnej správy a administratívy. Nevynechali sme ani silové zložky, ale armády sme sa dotkli len okrajovo a vo všeobecnosti. Skúsime to dnes napraviť.

Každému je jasné, že armády a obranné zložky štátov sa s najväčšou pravdepodobnosťou nezaoberajú v súčasnosti plánovaním použitia elektrického pohonu pri tankovej technike. Využitie batérie na tak ťažký kolos pri podmienkach aké sú na neho kladené v boji aspoň mne pripadá v súčasnosti ako utópia. Preto sa pri svojom hľadaní odpovedí nezameriavam ani tak na využitie elektromobilov v bojových podmienkach, skôr ide o logistiku, administratívu a prepravu po komunikáciách ťažkou nákladnou dopravou s elektrickým pohonom.

Využitie elektromobilov v armáde

Elektromobily sa čoraz viac stávajú súčasťou našich životov a ich potenciál sa skúma aj v oblasti obrany a armády. Zavádzanie elektromobilov v armáde prináša so sebou viacero výhod, no prináša so sebou aj výzvy, ktoré brzdia ich možné využitie naplno. Pozrime sa na príklady zo Slovenska, Česka a Európy a na štát, ktorý v tomto smere vyniká.

Výhody elektromobilov v armáde

Elektromobily sú výrazne tichšie ako vozidlá s konvenčným spaľovacím motorom, čo môže byť výhodné pri prieskumných a špeciálnych operáciách. Majú tiež nižšie náklady na palivo a údržbu v porovnaní s vozidlami s benzínovými a dieselovými motormi. V prípade potreby môžu byť elektromobily napájané z alternatívnych zdrojov energie, ako sú solárne panely alebo generátory.

Zápory elektromobilov v armáde

Dojazd elektromobilov je stále obmedzený a nabíjanie môže trvať dlhšie ako tankovanie paliva. V bojových podmienkach to môže byť problém. Batérie elektromobilov sú ťažké, čo môže ovplyvniť nosnosť a schopnosť manévrovania vozidla. Elektromobily musia byť dostatočne odolné a spoľahlivé, aby zvládli náročné podmienky v teréne. Pre efektívne využívanie elektromobilov je potrebná vybudovaná nabíjacia infraštruktúra, čo môže byť v odľahlých oblastiach problém.

Súčasné Slovensko

Slovensko zatiaľ nemá rozsiahlejšie skúsenosti s využívaním elektromobilov v armáde. V roku 2021 však Ministerstvo obrany SR testovalo elektrické vozidlá Nissan Leaf a Renault Zoe. Cieľom testovania bolo zistiť, či by tieto vozidlá mohli byť vhodné pre administratívne a logistické účely.

Ako je to v Česku

Česká armáda tiež experimentuje s elektromobilmi. V roku 2022 predstavila elektrický pick-up Ford Ranger, ktorý by mohol byť využívaný pre rôzne úlohy, napríklad pre transport materiálu alebo pre prieskum.

Európa

V Európe je v popredí využívania elektromobilov v armáde Holandsko. Holandská armáda má rozsiahle skúsenosti s elektrickými vozidlami a využíva ich nielen pre administratívne a logistické účely, ale aj pre bojové úlohy. Holandsko má vybudovanú rozsiahlu sieť nabíjacích staníc a investuje do vývoja nových technológií v oblasti elektromobility.

Nemecko. Nemecká armáda testuje elektrické nákladné vozidlá a obrnené vozidlá.
Francúzsko. Francúzska armáda plánuje postupne nahradiť svoje dieselové vozidlá elektrickými.
Spojené kráľovstvo. Britská armáda experimentuje s elektrickými motocyklami a štvorkolkami.

Armády tiež plánujú využitie aj nákladných elektromobilov, dodávok, ťahačov, kamiónov a plošinových prepravníkov v logistike. Napríklad americká armáda testuje elektrické nákladné vozidlá a ťahače, napríklad Tesla Semi či Peterbilt 579EV. Nemecká armáda plánuje postupne nahradiť svoje dieselové nákladné vozidlá elektrickými. A ako sme už spomínali na starom kontinente vyniká holandská armáda, ktorá už využíva elektrické dodávky a nákladné vozidlá pre logistické účely.

Foto autor článku, viac v popise<sup>1</sup>.

Ilustračné foto autor článku, viac v popise1.

Vojenská polícia

Zložky vojenskej polície v niektorých krajinách Európy už začínajú využívať elektromobily, hoci zatiaľ nie v masívnom meradle. Dôvody prečo by však mali uvažovať o ich zavedení sú podobné ako pri iných zložkách armády – snaha o zníženie emisií, nižšie prevádzkové náklady a tichší chod.

Česká republika. Vojenská polícia Českej republiky využíva elektromobily, napríklad pri zabezpečovaní podujatí alebo pri monitorovaní parkovísk s elektromobilmi.
Holandsko. Holandská vojenská polícia patrí medzi najprogresívnejšie v Európe v zavádzaní elektromobilov. Využívajú ich nielen pre bežné hliadkovanie, ale aj pre špeciálne operácie.
Nemecko. Nemecká vojenská polícia testuje rôzne modely elektromobilov a zvažuje ich nasadenie v budúcnosti.

Naprieč Európou

Využívanie elektromobilov vojenskou políciou je v Európe stále v počiatočnej fáze. Väčšina krajín zatiaľ experimentuje a testuje rôzne modely. Holandsko je v tomto smere najďalej, ale aj iné krajiny postupne zaraďujú elektromobily do svojho vozového parku. Holandsko je krajinou, kde je využívanie elektromobilov vojenskou políciou najrozšírenejšie. Dôvodom je dlhodobá stratégia holandskej vlády zameraná na podporu elektromobility a znižovanie emisií.

Holandská armáda

Je jedna z najprogresívnejších v Európe v oblasti zavádzania elektromobilov, využíva rôzne modely pre svoje potreby. Ak sa pýtame na značky konkrétnych modelov, nie sú vždy verejne dostupné z dôvodu utajenia. Avšak, tu sú niektoré príklady typov vozidiel a potenciálnych modelov, ktoré by mohli byť v ich výzbroji.

Pick-upy. Ford Ranger (elektrická verzia). Hoci nie je isté, či holandská armáda používa práve tento model, Ford Ranger je populárny pick-up a jeho elektrická verzia by bola pre armádu vhodná pre rôzne úlohy, napríklad pre transport materiálu alebo pre prieskum.

Elektrické dodávky od rôznych výrobcov. Holandská armáda pravdepodobne využíva elektrické dodávky od automobiliek Volkswagen, Mercedes-Benz, alebo Nissan. Tieto vozidlá sú vhodné pre logistické účely, ako je preprava materiálu, personálu alebo vybavenia.

Bežné sedany a SUV. Pre administratívne účely a presun osôb, by holandská armáda mohla využívať elektrické sedany, ako napríklad Tesla Model 3, alebo iné modely od rôznych výrobcov.

Špeciálnou kapitolou sú elektrické nákladné vozidlá od rôznych výrobcov. V oblasti nákladnej dopravy by holandská armáda mohla využívať elektrické nákladné vozidlá od výrobcov, ako napríklad DAF, Volvo, alebo Scania. Tieto vozidlá by boli vhodné pre prepravu ťažkého materiálu, techniky alebo zásob. Je dôležité si uvedomiť, že výber konkrétnych modelov závisí od potrieb a požiadaviek armády. Holandská armáda pravdepodobne spolupracuje s rôznymi výrobcami a testuje rôzne modely, aby našla tie najvhodnejšie pre svoje účely.

Výhody elektromobilov v armáde

Využitie elektromobilov v armáde je sľubnou oblasťou, ktorá prináša viacero výhod. Je však dôležité si uvedomiť aj výzvy, ktoré s týmto spojené. Holandsko je príkladom štátu, ktorý v tomto smere vyniká a môže byť inšpiráciou pre ostatné krajiny. Je pravdepodobné, že v budúcnosti budeme svedkami čoraz väčšieho využívania elektromobilov v armádach po celom svete.

Čo prinesie budúcnosť

Prvý zadokumentovaný elektromobil s hmotnosťou 3 kg s nosnosťou 1,5 kg a s dojazdom 20 minút uzrel svetlo sveta v holandskom Groningene v roku 1835. Teda o desať rokov tomu bude 200 rokov. Približne do roku 1970 išlo skôr o vozidlá pre zábavu a pre deti. Potom prišlo obdobie, kedy sa experimentovalo s vozidlami na solárny pohon (samozrejme poháňaný bol elektromotor). Pred koncom 20 storočia už sa realizáciou áut zaoberali seriózne firmy ako Ford, Chevrolet. V roku 2003 založili Američania Martin Eberhard a Marc Tarpening automobilku Tesla Motors. Ako rýchlo začal napredovať trh s elektromobilmi už netreba rozoberať. Je preto celkom možné, že v budúcnosti nie tak ďalekej budú existovať aj bojové vozidlá na elektrický pohon. Ak sa však pozrieme na naše malé Slovensko, ktoré má problém aj s infraštruktúrou pre civilný sektor elektromobility tu a teraz, zavedenie EV určených k obrane a boji (ak by také už existovali) by za súčasného stavu absolútne nepripadalo do úvahy.

Pozri článok Elektromobily v štátnej správe

Zdroje
1 Foto: Pavel Ondera [vojaci_7478.jpg] Canon EOS 7D [11-9-2016] CC-BY-SA-4.0

Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová.

Zdieľať článok

Dakujem!

Odoslanie formulára
potvrdené!

Náš tím vám čoskoro zavolá späť