Elektromobily v štátnej správe

Elektromobily s pohonom obidvoch náprav majú systém, ktorý zabraňuje prekĺzavaniu kolies ak vodič zošliapne pedál na podlahu. Aj to prispieva k tomu, že vozidlo je naďalej pevne pricucnuté k vozovke, ale vystrelí dopredu nečakanou razanciou. Jeden kolega popísal tento stav slovami: „vozidlo vás teleportuje o pár stoviek metrov prakticky v okamihu“. Teleportácia, to je ten správny výraz. Ste tu a v momente ste celkom inde (väčšinou smerom, kam mierite). Osobne som si teleportáciu vyskúšal, nie je to sci-fi, ale už sa to nato začína podobať. Predstavil som si, ako ma zastaví policajt, zasalutuje a kým dá ruku od čapice k opasku auto aj s vodičom je preč. Predstavte si aj vy ako by ste stáli na štarte F1 pri monoposte vo chvíli rozsvietenia zelených semaforov. Preto sa dnes pozriem či tieto vozidlá používajú aj policajti, napokon skončím pri parlamente nášho Bruselu.

Elektromobily (EV) sa čoraz viac stávajú súčasťou vozových parkov v rôznych odvetviach, vrátane silových rezortov, štátnej správy a mestských polícií. Ich uplatnenie prináša nielen ekologické výhody, ale aj ekonomické a prevádzkové benefity. V tomto článku sa pozrieme na aktuálny stav a budúce vyhliadky využívania elektromobilov v spomínaných sektoroch na Slovensku a v Českej republike, s porovnaním s ďalšími krajinami.

Uplatnenie elektromobilov v silových rezortoch, štátnej správe a u mestských polícií

Tiché a ekologické elektromobily sú ideálne pre hliadkovanie v mestských oblastiach, parkoch a peších zónach. Znižujú hlukovú záťaž a emisie, čo prispieva k zlepšeniu životného prostredia. Elektromobily sú vhodné pre prepravu osôb a materiálu v rámci štátnej správy a silových rezortov. Ich prevádzka je lacnejšia ako u vozidiel so spaľovacími motormi, čo prináša úspory nákladov. V niektorých krajinách sa elektromobily využívajú aj ako špeciálne vozidlá, napr. pre pyrotechnické jednotky alebo prevoz väzňov.

Konkrétne vozidlá a ich počet na Slovensku a Česku

Vozové parky silových rezortov, štátnej správy a mestských polícií na Slovensku a v Českej republike postupne prechádzajú na elektromobilitu. Medzi najčastejšie využívané modely patria Škoda Enyaq, tento model je populárny v oboch krajinách pre svoju priestrannosť, dojazd a spoľahlivosť. Volkswagen ID.4, ďalší často využívaný model, ktorý ponúka podobné výhody ako Škoda Enyaq. Nasleduje Hyundai Kona Electric, menší a agilnejší elektromobil, vhodný pre mestské prostredie a Nissan Leaf, osvedčený elektromobil s dlhou históriou a dobrou dostupnosťou. Presné počty elektromobilov v jednotlivých rezortoch a mestských políciách sa líšia a nie sú vždy verejne dostupné. Dá sa však povedať, že ich počet neustále rastie.

Vyhliadky do budúcna

Budúcnosť elektromobility v silových rezortoch, štátnej správe a u mestských polícií je sľubná. Očakáva sa, že počet elektromobilov bude naďalej rásť, a to vďaka:
Klesajúcim cenám elektromobilov, pretože sériová výroba a technologický pokrok znižujú ceny elektromobilov, čo ich robí dostupnejšími.
Kvôli rozširujúcej sa infraštruktúre. Počet nabíjacích staníc sa neustále zvyšuje, čo uľahčuje používanie elektromobilov. Aj keď Slovensko stále dosť pokulháva za ostatnými.
Malo by to byť najmä z dôvodu ekológie. Snaha o znižovanie emisií a zlepšovanie životného prostredia je jedným z hlavných faktorov, ktoré prispievajú k rozvoju elektromobility aj v týchto rezortoch a to najmä preto, že sú viac na očiach verejnosti ako ostatné vozidlá štátnej správy.

Foto autor článku, viac v popise<sup>1</sup>.

Foto autor článku, viac v popise1.

Zrýchlenie u EV je klasickými motormi takmer neprekonateľné

Zrýchlenie, ktoré elektromobily ponúkajú, je jedným z dôvodov, prečo by ich policajné zložky mohli využívať v cestnej premávke. Elektromobily majú oproti klasickým vozidlám s benzínovým alebo naftovým motorom niekoľko výhod, ktoré ich robia pre policajné účely atraktívnymi.

Zrýchlenie a dynamika. Elektromobily, najmä tie s pohonom všetkých kolies, ponúkajú okamžitý krútiaci moment, čo im umožňuje dosiahnuť veľmi rýchle zrýchlenie. To je dôležité pri prenasledovaní páchateľov alebo pri rýchlom presune na miesto zásahu.
Tichá prevádzka. Elektromobily sú výrazne tichšie ako vozidlá so spaľovacími motormi. To môže byť výhodné pri hliadkovaní v obytných oblastiach alebo pri sledovaní podozrivých osôb.
Ekologická prevádzka. Elektromobily produkujú nulové emisie, čo prispieva k zlepšeniu životného prostredia a znižuje emisie skleníkových plynov. To je dôležité pre mestá, ktoré sa snažia znížiť svoju uhlíkovú stopu.
Nižšie prevádzkové náklady. Elektromobily majú nižšie náklady na „palivo“ a údržbu ako vozidlá so spaľovacími motormi. To môže priniesť polícii značné úspory.

Príklady využitia elektromobilov u polície

Vďaka svojmu rýchlemu zrýchleniu sú elektromobily vhodné pre prenasledovanie páchateľov v mestských podmienkach. Elektromobily môžu byť využité dopravnou políciou pre kontrolu dodržiavania pravidiel cestnej premávky a to aj na diaľniciach a rýchlostných cestách a pre rýchle zásahy pri dopravných nehodách.

Zrýchlenie elektromobilov je nepochybne jednou z ich výhod, ktoré ich robia atraktívnymi pre policajné zložky. Okrem toho ponúkajú už spomenuté výhody, ako je tichá prevádzka, ekologická prevádzka a nižšie prevádzkové náklady. Je však dôležité si uvedomiť aj ich obmedzenia, ako je dojazd a potreba nabíjacej infraštruktúry. V budúcnosti sa očakáva, že s rozvojom technológií a infraštruktúry budú elektromobily stále viac využívané aj v policajných zložkách.

Porovnanie Slovenska a Českej republiky

V oblasti elektromobility sa Slovensko a Česká republika nachádzajú v podobnej situácii. Obe krajiny majú ambiciózne ciele v oblasti znižovania emisií a podpory elektromobility. V Českej republike je však infraštruktúra pre nabíjanie elektromobilov o niečo rozvinutejšia.

V ktorých krajinách využívajú EV v spomínaných rezortoch?

Okrem Slovenska a Českej republiky využívajú elektromobily v silových rezortoch, štátnej správe a u mestských polícií aj ďalšie krajiny, napr. Nemecko je jedným z lídrov v oblasti elektromobility a má veľký počet elektromobilov v štátnej správe a u polície. Môžeme uviesť aj Holandsko, ktoré má veľmi rozvinutú infraštruktúru pre nabíjanie elektromobilov a tiež veľký podiel elektromobilov vo verejných službách. Samostatnou kapitolou sú Spojené štáty americké. V USA niektoré policajné zbory využívajú elektromobily, napr. Tesla Model 3 alebo Ford Mustang Mach-E.

Európsky parlament a jeho inštitúcie

Parlament podporuje iniciatívy a projekty, ktoré prispievajú k rozvoju elektromobility v Európe. V budovách parlamentu a v jeho okolí sa buduje nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily, aby sa zamestnancom a návštevníkom uľahčilo používanie EV. Parlament postupne obnovuje svoj vozový park a nahrádza vozidlá so spaľovacími motormi za elektromobily a plug-in hybridy. Európska komisia má vlastnú stratégiu pre elektromobilitu a aktívne podporuje jej rozvoj prostredníctvom legislatívy, financovania a iniciatív. Európska rada sa tiež angažuje v podpore elektromobility a prijíma rozhodnutia, ktoré majú vplyv na jej rozvoj. Aj mnohé agentúry EÚ, ako napríklad Európska agentúra pre životné prostredie (EEA), sa zaoberajú problematikou elektromobility a prispievajú k jej rozvoju prostredníctvom výskumu a analýz.

Zhrnutie na záver

„Hoci presné percento elektrických vozidiel používaných inštitúciami EÚ v Bruseli nie je verejne dostupné, je zrejmé, že inštitúcie EÚ aktívne podporujú a využívajú elektromobilitu“. Táto odpoveď je hodná politika, ktorý aj keď niečo tvrdí, nechce priamo odpovedať ani klamať. Je preto napodiv, že inštitúcia, ktorej parlament sa zaviazal k plneniu cieľov Zelenej dohody nechce byť vzorom, respektíve zatiaľ nechce ísť príkladom. Vodu kážu víno pijú. Ak to tak myslia vážne s Green dealom, mali by byť prví, ktorí znižujú emisie z dopravy. Ak by skutočne mohli byť príkladom, buďte si istí, že by to bolo vylepené na každom rohu a v každom elektromobile vyrobenom v Európe by boli nálepky s informáciou, že kúpou ekologického elektrického vozidla nasledujeme príklad, ktorý nám dáva EÚ v Bruseli.

Pozri článok Elektrická dodávka pre každého

Zdroje
1 Foto: Pavel Ondera.IMG 9442. Canon EOS 7D [13-5-2014] CC-BY-SA-4.0

 

Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová.

Zdieľať článok

Dakujem!

Odoslanie formulára
potvrdené!

Náš tím vám čoskoro zavolá späť