Prestavba na elektromobil

Nasledujúce riadky zaujmú najmä nadšencov z radu motoristov, ktorí majú potrebu všetko rozobrať do „šrófika“, všetko pochopiť, skladať, znova rozoberať (lebo mu ostali dve matky a nevie kam s nimi) a prestavovať či vylepšovať. Ide o jednotlivcov, pre ktorých je dovolenka strávená v garáži či dielni viac ako návšteva rovníka, severného pólu či najbližšej planéty. Čisto teoreticky si zoberme, že v stodole po babke nájdete zachovalú Tatru 613 po bývalom predsedovi JRD, alebo VAZ (žiguláčik) čo raz viezol deda na dovolenku do socialistického Maďarska. Dušička sa zaraduje a rozhodne sa zo „stariny“ urobiť elektromobil, ktorý vytrie zrak aj Elonovi.

Najprv si overte, či máte daný automobil riadne v evidencii, alebo či je potrebné ho najskôr prihlásiť ako historické vozidlo. Ak chcete vozidlo prerobiť na elektromobil, legislatívne ide o podstatnú zmenu vozidla, ktorú musí schváliť Slovenská legislatíva prostredníctvom skúšobne – typicky je to Technický a skúšobný ústav dopravy (TSÚ Piešťany).

Potrebujete projekt prestavby, ktorý vyhotoví autorizovaný inžinier – ten navrhne technické riešenie vrátane výberu elektromotorov, batérií, riadiacej elektroniky a uchytenia. Projekt musí zohľadniť, že nové komponenty nenarušia bezpečnostné vlastnosti vozidla, musí sa vypracovať aj výpočtová dokumentácia a elektromagnetická kompatibilita2.

Po prestavbe nasleduje fyzická kontrola v TSÚ, kde overia súlad prestavby s dokumentáciou a technickými normami. Ak všetko prejde, vydajú vám osvedčenie o schválení prestavby. S týmto pôjdete na obvodný úrad dopravy, kde vám zapíšu zmenu do technického preukazu. Takto upravené vozidlo je potom legálne prevádzkovateľné na cestách.

Ak máte správne nainštalovaný konektor typu 2 a palubnú nabíjačku kompatibilnú so štandardmi (norma IEC 62196), môžete využívať verejné nabíjacie stanice. Dôležité je, že domontované systémy musia byť certifikované a zapojené odborníkom – najlepšie elektrikárom so skúsenosťou s elektromobilmi, inak môže byť problém pri schvaľovaní. Po prestavbe je vhodné tiež upraviť poistenie a nahlásiť zmenu poisťovni. Celý proces je finančne a časovo náročný, ale legálne uskutočniteľný.

Európa

Pozrime sa teraz do Európy či tam umožňujú prestavbu vozidiel a to aj celkom nových, ale s motormi na fosílne palivá. Nemusí ísť vždy o vozy premávajúce na verejných komunikáciách, ale aj o automobily na uzavretých okruhoch, v súkromných areáloch.

V Európe je takýto spôsob prestavby vozidiel na elektrický pohon známy a praktizovaný – nazýva sa to retrofit (alebo „EV conversion“). Najčastejšie sa týka buď veteránov (zberateľské a nostalgické vozidlá), alebo jednoduchých a ľahkých áut – napr. Škoda 100, Felicia, Dacia 1300, Žiguli. Výhodou týchto áut je jednoduchá mechanická konštrukcia a absencia komplikovanej elektroniky, čo uľahčuje výmenu pohonnej jednotky.

Foto: j_nnesk_sser. Fiat 500. In: PIXABAY Ilustračné foto1

V západnej Európe (najmä Francúzsko, Nemecko, Holandsko a Španielsko) už existujú aj firmy, ktoré sa špecializujú na takéto prestavby, a niektoré krajiny ich aj legislatívne podporujú. Napríklad Francúzsko od roku 2020 schválilo špeciálnu legislatívu, ktorá povoľuje prestavbu spaľovacích vozidiel na elektrické pod podmienkou certifikácie a homologácie.

Nemecko má systém tzv. „Einzelabnahme“ – individuálne schválenie vozidla po prestavbe cez TÜV, čo je obdobný princíp ako na Slovensku cez TSÚ. V Česku je takáto prestavba teoreticky tiež možná, ale prakticky veľmi komplikovaná kvôli prísnej byrokracii a nedostupnosti autorizovaných inžinierov na takéto projekty.

Opäť doma

V Slovenskej republike to zákon nezakazuje, ale stanovuje, že každá prestavba musí byť vopred schválená (zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke) a následne fyzicky overená. Problém v praxi je najmä nedostatok špecialistov, ktorí vedia legálne takúto prestavbu navrhnúť, vyhotoviť projektovú dokumentáciu a zabezpečiť schválenie. Navyše, prestavba musí spĺňať aj požiadavky na elektromagnetickú kompatibilitu2, bezpečnosť batérií, a montážne štandardy – tie sú rovnaké ako pre nové elektromobily. Existujú ale jednotlivci aj u nás, ktorí si takto prerobili napríklad Škodu Favorit, Škodu 120, Felíciu alebo aj VW Chrobák..

Je dôležité rozlíšiť medzi neoficiálnou prestavbou na súkromné účely (off-road, uzavreté areály, hobby) a legálne schválenou prestavbou na bežné cesty. To druhé je v EÚ možné, ale zložité a nákladné. Existujú aj komerčné „kit-y“ (súpravy na prestavbu), no tie musia mať CE certifikáciu a preukázateľný súlad s európskymi normami, inak ich TSÚ alebo TÜV neschváli. Takýto zámer vyžaduje odborný prístup, pevnú vôľu a značné náklady.

Nevynechajte ani článok o začiatkoch prestavieb Prvé elektromobily a hybridy u nás

Zdroje
1 Foto: j_nnesk_sser. Fiat 500. In: PIXABAY, A CANVA GERMANY GMBH BRAND. [online] 2025. Dostupné z: https://pixabay.com/photos/fiat500-antique-car-vehicles-1176853/
2 Elektromagnetická kompatibilita (EMC) je schopnosť elektrického alebo elektronického zariadenia správne fungovať v elektromagnetickom prostredí bez rušenia iných zariadení a bez toho, aby samo bolo rušené.

V praxi to znamená dve veci:
1. Zariadenie nesmie vyžarovať nadmerné elektromagnetické vlny, ktoré by rušili iné systémy – napríklad rádiá, ABS, airbagy, mobilné siete, letiskové alebo zdravotnícke prístroje.
2. Zariadenie musí byť odolné voči vonkajšiemu elektromagnetickému rušeniu, teda musí fungovať správne aj v blízkosti iných silných zdrojov elektromagnetického poľa – napríklad silových káblov, mobilných vysielačov, transformátorov, radarov atď.

V kontexte elektromobilu sa to týka hlavne:
elektromotorov (ich riadiace jednotky môžu vyžarovať rušenie), výkonovej elektroniky (napr. invertory a meniče), nabíjacích obvodov, batériového manažmentu (BMS), káblového tienenia a uzemnenia.

Ak by nebola zabezpečená EMC, mohol by elektromobil napríklad rušiť autorádio, alebo by zlyhával BMS v blízkosti silného rádiového žiarenia. Preto je súčasťou každej legálnej prestavby na elektromobil aj test EMC, ktorý buď preukazuje, že použité komponenty sú samy o sebe certifikované podľa noriem (napr. EN 61000, ISO 11452), alebo že celý systém prešiel overovacím meraním.

Na Slovensku to overuje Technický a skúšobný ústav Piešťany, prípadne treba predložiť doklady od výrobcu komponentov (CE certifikát, vyhlásenie o zhode, protokol EMC). V opačnom prípade prestavbu nemusia schváliť.

Pre porovnanie – EMC sa sleduje aj pri výrobe počítačov, televízorov, práčok či dokonca LED osvetlenia. Ale pri elektromobiloch je to kriticky dôležité, lebo ide o silové elektrické systémy pohybujúce sa v premávke.

Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová. Autor pri vyhľadávaní okrem iného používa aj ChatGPT.

Zdieľať článok

Dakujem!

Odoslanie formulára
potvrdené!

Náš tím vám čoskoro zavolá späť