Čo možno očakávať v elektromobilnom roku 2025

Tento rok sa javí ako významný míľnik v prechode Európy na elektromobilitu. Ambiciózne ciele a rastúci tlak na zníženie emisií skleníkových plynov by mali výrazne ovplyvniť automobilový trh a životy bežných občanov. Môžeme očakávať výrazný nárast počtu elektrických vozidiel na cestách. To bude podporené sprísnenými emisnými normami pre nové autá, rastúcou ponukou modelov rôznych značiek hlavne z dovozu. Kým napríklad legislatíva v Českej republike podporuje vybavenosť firiem elektrovozidlami rôznymi dotáciami, Slovensko váha.

Slovensko

Môžeme očakávať rozširovanie nabíjacej infraštruktúry a to najmä zo strany súkromného sektora. Na rozdiel od iných európskych krajín u nás štát podporuje elektromobilitu len veľmi málo. Je to dôsledok vplyvu výrobcov automobilov, ktorí sú už na Slovensku etablovaní. Nestoja o prechod na iný druh pohonu vozidiel, ktorý zo sebou prináša zvýšené náklady na prestavbu výrobných liniek, dovoz batérií od zahraničných dodávateľov a nejasný výsledok v krivkách predaja. Preto legislatíva nepočíta s dotáciami pre bežných občanov a tí čo by o tom mali rozhodovať a konkrétne návrhy podporujúce elektromobilitu predkladať sú pravdepodobne, podľa môjho presvedčenia ovplyvnení priamo lobistami, či už materiálne, finančne alebo politicky.

Dôkazy sú zväčša nepriame

Vo väčšine krajín, vrátane tých, kde sa vyrábajú vozidlá na fosílne palivá, pôsobia lobby skupiny zastupujúce tieto spoločnosti. Ich cieľom je často ovplyvňovať legislatívu tak, aby bola pre nich výhodná, čo môže zahŕňať aj zmierňovanie podpory elektromobilov. Automobilový priemysel je kľúčovým sektorom slovenskej ekonomiky. Akékoľvek výrazné zmeny v tejto oblasti môžu mať významný dopad na zamestnanosť a hospodársky rast. To môže vytvárať tlak na politikov, aby prijali rozhodnutia, ktoré minimalizujú negatívne dôsledky pre tento sektor. Na Slovensku, rovnako ako v mnohých iných krajinách, existujú určité pravidlá pre registráciu a zverejňovanie lobistických aktivít. Avšak úplná transparentnosť je ťažko dosiahnuteľná a často sa využívajú rôzne obchádzacie manévre. Postoj verejnosti k elektromobilite a podpore ich predaja sa našťastie postupne mení. Rastúci záujem o ekologické riešenia a čistejšiu dopravu a o zníženie nákladov na prevádzku osobného rodinného vozidla môže tlačiť politikov k prijímaniu opatrení na podporu elektromobility, aj napriek tlaku zo strany automobiliek. Zatiaľ čo možnosť ovplyvňovania slovenských zákonodarcov lobistami automobiliek existuje, nie je možné ju jednoznačne potvrdiť, no v prípade použitia kritickej logiky je jediným možným záverom.

Okolité krajiny

Česko je jedným z našich najbližších susedov a v oblasti elektromobility zaznamenalo v posledných rokoch výrazný pokrok. Poskytuje štátne dotácie na nákup nových elektromobilov, čo výrazne znižuje ich nákupné ceny a robí ich dostupnejšími pre širšiu verejnosť. Majitelia elektromobilov sú v Česku oslobodení od platenia niektorých daní a poplatkov, čo predstavuje ďalšiu finančnú výhodu. Česko investuje do budovania verejnej nabíjacej infraštruktúry, aby sa elektromobily mohli pohodlne nabíjať na rôznych miestach. Elektromobily majú často možnosť parkovať zadarmo alebo za znížené ceny na vyhradených parkovacích miestach.

Ostatná Európa

Nórsko je často uvádzané ako vzorový príklad krajiny, ktorá úspešne podporuje elektromobilitu. Nórsko ponúka výrazné daňové úľavy, bezplatné nabíjanie na verejných miestach a ďalšie výhody pre majiteľov elektromobilov. V dôsledku toho je podiel elektromobilov na nórskom trhu jedným z najvyšších na svete. Nemecko investuje veľké množstvo finančných prostriedkov do výskumu a vývoja elektromobilov a batérií. Nemecká vláda tiež podporuje výstavbu nabíjacej infraštruktúry a poskytuje daňové úľavy pre súkromných aj firemných zákazníkov. Francúzsko ponúka rôzne dotácie a bonusy na nákup elektromobilov, ako aj výhody pri využívaní verejnej dopravy. Francúzska vláda sa tiež zameriava na podporu výroby elektromobilov a batérií na svojom území. Mnohé krajiny si uvedomujú dôležitosť elektromobility a prijímajú rôzne opatrenia na podporu jej rozvoja. Česká republika, Nórsko, Nemecko a Francúzsko sú len niektoré príklady krajín, ktoré aktívne investujú do tejto oblasti. Aj Slovensko by sa malo inšpirovať skúsenosťami týchto krajín a prijať podobné opatrenia, aby sme mohli dosiahnuť ciele v oblasti ochrany životného prostredia a energetickej nezávislosti. Rastúce povedomie o výhodách elektromobilov, ako je nižšia prevádzková nákladnosť a nulové lokálne emisie, by malo viesť k zvýšenému záujmu o tieto vozidlá aj zo strany bežných slovenských spotrebiteľov.

Čo možno očakávať v ideálnom prípade na Slovensku (zatiaľ Sci-Fi)?

Vláda a súkromné spoločnosti budú investovať do výstavby nových nabíjacích staníc, aby pokryli rastúci dopyt po elektrickej energii pre vozidlá. Vďaka konkurencii výrobcov, technologickému pokroku a štátnym dotáciám sa očakáva ďalšie zníženie cien elektrických vozidiel, čo ich urobí dostupnejšími pre širšiu verejnosť. Slovensko ako krajina s významným automobilovým priemyslom by sa malo prispôsobiť novým požiadavkám trhu a investovať do výroby elektromobilov alebo ich komponentov aspoň formou dotácií a úľav, ktoré poskytnú nielen gigantom, ktorí u nás postavili svoje fabriky, ale ktoré sa dotknú aj peňaženiek bežných automobilistov.

Mercedes Benz battery systems Production1, ilustračné foto, popis v poznámkach

Dovoz ojazdených vozidiel

Dovoz elektromobilov na Slovensko prechádza dynamickým vývojom, ovplyvneným nielen národnými, ale aj európskymi legislatívnymi zmenami. Poďme si rozobrať súčasnú situáciu pre ojazdené a nové elektromobily. Každé vozidlo dovezené zo zahraničia musí prejsť procesom homologizácie. To znamená, že musí spĺňať technické požiadavky stanovené slovenskou legislatívou. Pre elektromobily je dôležité, aby bol schválený typ vozidla a aby boli splnené emisné normy. Pri dovoze vozidla je potrebné uhradiť clo a DPH. Výška cla závisí od pôvodu vozidla a jeho veku. DPH sa vypočítava z celkovej hodnoty vozidla vrátane cla. Po úspešnej homologizácii a colnom konaní musí vozidlo prejsť technickou kontrolou, aby sa overil jeho technický stav a bezpečnosť. Následne je možné vozidlo zaregistrovať na Slovensku a získať nové slovenské evidenčné číslo. Tu treba podotknúť, že existujú na trhu firmy, ktoré vám vozidlo zo zahraničia dovezú aj postavia takzvane na značky (vybavia všetko za vás).

Nové elektromobily

Aj nové elektromobily musia prejsť procesom homologizácie, aby sa overilo, či spĺňajú všetky potrebné technické požiadavky. Postup je podobný ako pri ojazdených vozidlách. Je potrebné uhradiť clo a DPH a zaregistrovať vozidlo na Slovensku. Pri nových vozidlách sa zachováva záruka výrobcu, avšak jej podmienky sa môžu líšiť v závislosti od krajiny, kde bolo vozidlo zakúpené.

Dočkáme sa zmien ešte v roku 2025?

Zjednodušenie administratívnych procesov? Šušká sa, že existuje snaha o zjednodušenie administratívnych postupov spojených s dovozom vozidiel, vrátane elektromobilov. Harmonizácia s európskou legislatívou? Slovensko vraj bude musieť postupne harmonizovať svoju legislatívu s európskymi nariadeniami (to malo urobiť už dávno), čo môže priniesť ďalšie zmeny. Podpora elektromobility? Vzhľadom na rastúcu popularitu elektromobilov je možné očakávať ďalšie opatrenia na podporu ich dovozu a používania na Slovensku. (Zatiaľ je to v rovine sľubov, dôvody som spomínal vyššie)

Takže ako?

Európska únia bojuje s hrozbou dovozu elektromobilov zo zahraničia napriek tomu, že deklaruje ako jednu z kľúčových stratégií masívne zavádzanie elektromobilov. Je to ako v tej rozprávke, „Musím ísť tam, neviem kam, neviem ako, cestou necestou, za sedmoro horami, kde sa piesok lial, na sever, na juh a s kým?“ Automobilky prepúšťajú, znižujú výrobu, ponúkajú predražené európske elektromobily, lacným rovnako spoľahlivým (ak nie lepším) sa bránia. Ekonomika a sociálne istoty sa otriasajú v základoch, čo sa stane ak budeme potrebovať o polovicu menej ropy? Petrolejársky priemysel bude krachovať, Dubai už nebude tým čo býval, verejné služby v autoservisoch budú z 80% nepotrebné, stúpne nezamestnanosť úmerne s robotikou vo výrobných halách?

Elektromobilitu teda chceme a zároveň aj nechceme. Mať tak Arabelin prsteň, alebo aspoň krištáľovú guľu!

Pozri článok Čínska hrozba alebo riešenie?

Zdroje
1 > @YMOTORARY. Mercedes Benz battery systems Production Line for the Mercedes EQC
In: Youtube [online]. 2007 [cit.]2025-01-06]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=sMnXi-twfWo

Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová.

Zdieľať článok

Dakujem!

Odoslanie formulára
potvrdené!

Náš tím vám čoskoro zavolá späť