Nabíjacie stanice pre elektromobily od A po Z.
Kupujeme auto
Automobilov je dnes ako maku, odhaduje sa, že ich po svete behá asi 1,5 miliardy a očakáva sa, že do roku 2030 sa počet automobilov na svete zvýši na 2 miliardy. V roku 1950 bolo na svete len 50 miliónov automobilov. V roku 2000 to bolo 750 miliónov automobilov.
Na Slovensku je v súčasnosti registrovaných 2,5 milióna automobilov. Z tohto počtu je 2,4 milióna osobných automobilov, 100 000 nákladných a 50 000 autobusov.
A čo elektrika?
Počet hybridných a čisto elektrických automobilov na Slovensku rýchlo rastie. V roku 2023 bolo na Slovensku registrovaných 13 000 hybridných automobilov, 7 000 čisto elektrických automobilov. Očakáva sa, že počet hybridných a čisto elektrických automobilov na Slovensku bude v najbližších rokoch ďalej rásť. Do roku 2030 by malo na Slovensku jazdiť 100 000 hybridných a 50 000 čisto elektrických automobilov.
Pohľad do minulosti u nás v ČSSR (Československá socialistická republika)
Čakacie doby na automobily v Československu v rokoch 1950 a 1975 boli pomerne dlhé. Dĺžka čakania sa líšila v závislosti od modelu a značky auta, ale aj od dostupnosti materiálov a výrobných kapacít, ktoré sa riadili plánovaným hospodárstvom. Išlo o vozidlá vyrobené v rámci socialistického sektoru. Okolo 1950 sa čakalo na Škodovku až 3 roky, na Tatrovku až 5 rokov a na malú motorku Jawa Minor až dva roky. Situácia sa zlepšila po roku 1975, kde sa už doby skracovali podľa modelu a výbavy, tak napríklad Škoda 105/120: 1 – 2 roky, Škoda 110 R: 2 – 3 roky, Škoda Garde: 3 – 5 rokov, Lada 1200: 1 – 2 roky.
Pre zaujímavosť, čakalo sa aj na vychýrený bicykel značky Favorit (bežne 6 mesiacov až rok). Aj po odovzdaní úplatku sa doba čakania skrátila len minimálne. Ak ste potrebovali bicykel ihneď, dal sa kúpiť. Takmer 50 kilový „sovietsky tátoš“ bez prevodov značky Ukrajina bol ihneď k odberu, mali ich plné výklady.
V Československu sa dali kúpiť autá okrem zápisu do poradovníka aj na poukážku, tento systém poukážok bol zavedený ako forma centrálneho plánovania a regulácie trhu s automobilmi. V niektorých obdobiach boli poukážky viazané na konkrétny typ auta, v iných si mohol záujemca vybrať z ponuky dostupných modelov. Do roku 1989 ste tak mohli kúpiť tieto typy: Škoda 1000 MB, Škoda 105/120, Škoda 110 R, Škoda Garde, Fiat 126p, Trabant 601, Škoda 1202, Škoda 130, Škoda Favorit.
Ilustračné foto Pavel Ondera, výstavisko Brno
Samozrejme, dalo sa kúpiť vozidlo aj z kapitalistickej cudziny. Museli ste však rátať aj s tým, že po zaplatení vozidla si vás preklepne aj Štátna bezpečnosť (ŠtB), kde ste k takej sume prišli. Ak ste nevedeli vierohodne vysvetliť pôvod obeživa, ktoré ste dali za auto… Preto prekvital aj trh s výhernými tiketmi, ktorý legalizoval špinavé peniaze. Výherný tiket sa tak dal predať za 1,5 násobok úplne v pohode. Podobne sa čachrovalo s nehnuteľnosťami, darmi zo zahraničia…
Kupujeme, kupujeme, ako je to s elektromobilmi dnes?
V roku 2023 bolo na Slovensku registrovaných 53 autorizovaných predajcov elektromobilov. Tí ponúkali elektrické vozidlá (EV) v približne 140 predajniach. Keďže ide tiež o novotu, ktorá síce ide na odbyt a výrobcovia sa snažia plniť požiadavky trhu ako im sily stačia, predsa len si na niektoré modely musíte počkať trošku dlhšie. Nie je to z dôvodu, žeby automobil výrobca pripravoval len na vaše želanie a vo vami vybranej výbave, ale je to z dôvodov vysokého dopytu, nedostatku komponentov ako sú batérie a mikročipy a tiež občas hapruje dodávateľský reťazec (ako sme mali možnosť teraz vidieť pri Jemene, kedy ostreľovali povstalci obchodné kontajnerové lode).
Čakacie doby dnes
V roku 2023 boli čakacie doby na elektromobily v tomto časovom rozpätí. Tesla Model Y: 6 – 12 mesiacov, Škoda Enyaq iV: 6 – 12 mesiacov, Volkswagen ID.4: 6 – 12 mesiacov, Hyundai IONIQ 5: 6 – 10 mesiacov, Kia EV6: 6 – 10 mesiacov.
V roku 2024 sa na Slovensku predáva 30 svetových značiek (výrobcov) elektromobilov. Títo dodávatelia zväčša vyrábajú aj klasické vozidlá so spaľovacími motormi, sú však medzi nimi aj takí, ktorí prišli na trh elektromobility len s vozidlami na elektrický pohon a nevyrábajú ani hybridné pohony. Momentálne si môže vodič na Slovensku vybrať z 95 modelov elektromobilov. Cena začína na sume cca 20 tisíc euro, a zatiaľ končí u 208 tisícok euro. Dojazd je od 130 km po 634 km. Nabíjanie od 22 kW po 270 kW.1
Je skutočne si z čoho vyberať. Ak sa už budete rozhodovať o tom, čo bude parkovať vo vašej garáži alebo pod oknom, zvážte nielen dodaciu dobu, ktorú môžete trošku ovplyvniť flexibilitou pri výbere vozidla a modelu, výberom z vozidiel na sklade alebo výberom s dostatočným predstihom (kým príde nové – ponechajte si staré), ale aj kontaktovaním viacerých predajcov toho istého modelu a značky. Môžete tiež navštíviť stránky priamo výrobcu automobilu, či hľadať informácie na internete u používateľov týchto áut, alebo v rôznych fórach a diskusiách.
Ak už budete mať auto vybrané, prípadne aj objednané, nezabudnite navštíviť aj stránku nabito.sk, kde vám poradia ako vozidlo dobíjať čo najefektívnejšie a najrýchlejšie. Čo viac, za veľmi slušných podmienok sa postarajú aj o inštaláciu zariadenia priamo na mieru u vás a podľa vašich predstáv.
Zdroj: 1.) MUDROŇ, Miroslav. Zoznam elektromobilov, ktoré kúpite na Slovensku v roku 2024. MojElektromobil.sk [online]. 2024 [cit. 2024-04-03]. Dostupné z: https://www.mojelektromobil.sk/zoznam-elektromobilov/
Foto: ONDERA, Pavel. Brno DC. In: www.nabito.sk [online]. [cit. 2024-04-04]. Dostupné z: https://nabito.sk/wp-content/uploads/2024/04/Brno-4637-featured.jpg
Údaje použité v článku sú orientačné, verejne dostupné v rámci informácií z médií.