Zamestnanosť na východe a juhu Slovenska by mala stúpnuť

Celkom dlho sa hovorí o investíciách zahraničných hráčov z oblasti elektromobility. Na východe Slovenska by mala vzniknúť fabrika vyrábajúca vozidlá Polestar a na juhu gigafactory s 25 % účasťou Číňanov vyrábajúca batérie a komponenty do elektromobilov. Uskutočnenie týchto plánov by prinieslo okrem množstva pracovných miest možno aj výrazný posun Slovenska na rebríčkoch hodnotenia elektromobility, kde (povedzme si pravdu) sme učupení na poslednej priečke a už len čakáme či z nej nespadneme do blata pod rebríkom, kde sa váľa Južná Afrika.

Podľa indexu eReadiness 2024, ktorý hodnotí pripravenosť krajín na prechod k elektromobilite, sa Slovensko umiestnilo na predposlednom mieste spomedzi 27 hodnotených krajín, pričom horšie dopadla len Južná Afrika.

Polestar je prémiová značka elektromobilov, ktorá vznikla ako spoločný podnik švédskej automobilky Volvo Cars a čínskeho koncernu Zhejiang Geely Holding. Pôvodne slúžila ako športová divízia Volva, no v roku 2017 sa osamostatnila a začala sa špecializovať na výrobu výlučne elektrických vozidiel.

História a vznik značky Polestar

História Polestaru siaha do roku 1996, keď bola založená švédska spoločnosť Flash Engineering, zameraná na pretekanie s vozidlami Volvo. Neskôr sa premenovala na Polestar a v roku 2015 ju odkúpila automobilka Volvo, čím sa stala jej oficiálnou športovou divíziou. V roku 2017, po akvizícii Volva čínskym koncernom Geely, sa Polestar transformoval na samostatnú značku zameranú na výrobu elektromobilov.

Súčasné modely a technické parametre

Polestar má v súčasnosti v ponuke niekoľko modelov elektromobilov, ktoré kombinujú škandinávsky dizajn, vysoký výkon a moderné technológie.

Polestar 2. Ide o päťdverový fastback, ktorý bol uvedený na trh v roku 2020. Pôvodná verzia disponovala dvoma elektromotormi s kombinovaným výkonom 300 kW (402 k) a krútiacim momentom 660 Nm. Batéria s kapacitou 78 kWh umožňovala dojazd približne 500 km podľa normy WLTP. V neskorších verziách došlo k vylepšeniu technických parametrov, vrátane zvýšenia výkonu základného modelu na 200 kW (272 k) a 490 Nm, čo skrátilo zrýchlenie z 0 na 100 km/h na 6,4 sekundy. Kapacita batérie zostala na úrovni 69 kWh, avšak s lepším manažmentom energie, čo zvýšilo dojazd na 518 km podľa WLTP.

Foto: Steven Binotto

Foto: Steven Binotto, viac v popise2.

Polestar 3. Tento model predstavuje vstup značky do segmentu SUV. Polestar 3 je luxusné, plne elektrické SUV s dôrazom na športový charakter a udržateľnosť. Dizajn vozidla je inšpirovaný konceptom Precept, s dôrazom na aerodynamiku a moderný vzhľad. Interiér ponúka priestrannosť, päť miest na sedenie a pokročilé technológie vrátane veľkého dotykového displeja pre ovládanie funkcií vozidla. Polestar 3 je postavený na novej generácii architektúry elektromobilov Volvo Car Group, navrhnutej špeciálne pre elektrifikáciu.

Polestar 4. Detaily o tomto modeli sú zatiaľ obmedzené, no očakáva sa, že pôjde o menšie SUV v porovnaní s Polestar 3, s dôrazom na športový charakter a dostupnosť pre širšiu klientelu.

Polestar 5 a 6.Tieto modely boli predstavené na podujatí „Polestar Day 2023“. Hoci podrobnosti o technických špecifikáciách sú zatiaľ limitované, očakáva sa, že pôjde o výkonné elektrické vozidlá s inovatívnym dizajnom

Ceny

Polestar, prémiová značka elektromobilov, ponúka rôzne modely v kategóriách sedan a SUV. Cenové relácie sa líšia v závislosti od modelu a výbavy. Ceny sú orientačné a môžu sa líšiť v závislosti od konkrétneho trhu, výbavy a aktuálnych kurzov mien. Pre najaktuálnejšie informácie odporúčame navštíviť oficiálnu stránku výrobcu alebo autorizovaného predajcu.

Sedan
Polestar 2. Tento štvordverový sedan je dostupný v základnej verzii s jedným elektromotorom a dojazdom približne 435 km (WLTP). Cena začína od 48 400 USD. Verzia s dvoma motormi a pohonom všetkých kolies, s dojazdom okolo 400 km, je k dispozícii od 61 200 USD.

SUV
Polestar 3. Toto elektrické SUV ponúka dvojmotorový pohon s dojazdom približne 480 km. Cena začína od 83 900 USD.
Polestar 4. Športové SUV kupé s dojazdom medzi 580 až 610 km. Ceny v Európe začínajú od 63 200 EUR.

Plány výroby na Slovensku

V posledných mesiacoch sa objavili správy o možnej výrobe vozidiel Polestar na Slovensku. Konkrétne, model Polestar 7 by sa mohol vyrábať v novom závode spoločnosti Volvo pri Košiciach, ktorý by mal byť uvedený do prevádzky v roku 2026. Tento krok by predstavoval strategický posun v znižovaní prepravných nákladov a ochranu pred clami, ktoré Európska únia zaviedla na elektromobily vyrobené v Číne. Hoci oficiálne potvrdenie ešte nebolo zverejnené, viaceré zdroje naznačujú, že Slovensko je vážnym kandidátom pre túto investíciu

Príchod automobiliek na východné Slovensko

Je potvrdené, že v Košiciach vyrastie nová automobilka Volvo, ktorá sa bude špecializovať na výrobu výhradne elektrických vozidiel. Táto investícia je významná pre región a prinesie tisíce nových pracovných miest. Okrem Volva sa špekuluje aj o príchode ďalších automobiliek, najmä čínskych. Spomína sa napríklad spoločnosť SAIC, ktorá by mohla priniesť do Európy svoje značky ako MG alebo Maxus. Tieto plány sú však zatiaľ nepotvrdené a závisia od viacerých faktorov, ako sú napríklad investičné stimuly, infraštruktúra a podmienky pre podnikanie.

Výhody pre výrobcov i pre Slovensko

Príchod automobiliek na Slovensko môže mať vplyv na platenie cla, najmä ak pôjde o spoločnosti z krajín mimo Európskej únie. V rámci EÚ existuje voľný pohyb tovaru, takže clá na automobily vyrobené v členských štátoch sa neplatia. Ak by však na Slovensku pôsobili automobilky z krajín mimo EÚ, clá by sa mohli uplatňovať pri dovoze komponentov alebo hotových vozidiel. Výroba elektromobilov na Slovensku by mohla prispieť k ich väčšej dostupnosti a nižším cenám. Dôvodom je najmä zníženie nákladov na dopravu a logistiku, ako aj potenciálne daňové výhody pre výrobcov. Je však dôležité si uvedomiť, že cena elektromobilov závisí od viacerých faktorov, ako sú napríklad ceny batérií, surovín a technológií.

Naši podnikatelia nezaostávajú

Spoločnosť InoBat so sídlom vo Voderadoch je kľúčovým hráčom v oblasti vývoja a výroby batérií pre elektromobily. Ich aktivity sú zamerané na výskum, vývoj a výrobu inovatívnych batérií, ktoré spĺňajú najvyššie štandardy kvality a bezpečnosti. Okrem Voderad, InoBat plánuje vybudovať rozsiahlu továreň na batérie (gigafactory) v Šuranoch. Okrem toho, InoBat nedávno získal 100 miliónov eur v rámci najnovšieho kola financovania, čo predstavuje najväčšiu investíciu do technologickej spoločnosti na Slovensku. Tento kapitál plánuje využiť na zvýšenie produkcie batériových článkov navrhnutých v Európe a na rozšírenie svojich aktivít v oblasti energetických úložísk v spolupráci s čínskou spoločnosťou Gotion High-tech, ktorej predal 25 % podiel.. Táto investícia by mala priniesť do regiónu nové pracovné miesta a posilniť pozíciu Slovenska ako dôležitého hráča v automobilovom priemysle. Taktiež by mala pomôcť InoBatu urýchliť výstavbu gigafactory v Šuranoch a zabezpečiť dostatočné kapacity pre výrobu batérií.

Pozri článok Čínske elektromobily aj na Slovensku

Zdroje
1 Foto: benjamin-brunner-polestar fX2Ok_75gbY-unsplash In: KOMUNITA FOTOGRAFOV. Unsplash. Online. 2013. Dostupné z: https://unsplash.com/photos/a-white-car-driving-down-a-curvy-road-fX2Ok_75gbY?utm_content=creditShareLink&utm_medium=referral&utm_source=unsplash [cit. 2025-02-20].
2 Foto: steven-binotto Polestar 2 -NXWwNjxBsA4-unsplash In: KOMUNITA FOTOGRAFOV. Unsplash. Online. 2013. Dostupné z: https://unsplash.com/photos/white-and-black-vehicle-NXWwNjxBsA4?utm_content=creditShareLink&utm_medium=referral&utm_source=unsplash [cit. 2025-02-20].
3 Informácie z: Zive.aktuality.sk https://zive.aktuality.sk/clanok/KXh9OAQ/polestar-2-meni-techniku-elektromobil-ma-vyssi-vykon-a-dlhsi-dojazd/
4 Informácie z: www.thetimes.com https://www.thetimes.com/life-style/luxury/article/polestar-3-review-suv-sports-car-6spp0h8th?utm_source=chatgpt.com&region=global
5 Informácie z: www.teslamagazin.sk https://www.teslamagazin.sk/polestar-5-6-vyroba-slovensko-volvo/
6 Informácie z: www.reuters.com https://www.reuters.com/technology/slovak-battery-maker-inobat-raises-100-mln-euros-latest-funding-round-2024-12-20/

Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová.

Zdieľať článok

Dakujem!

Odoslanie formulára
potvrdené!

Náš tím vám čoskoro zavolá späť