Všetko o elektromobiloch a STK II.

PHEV a HEV sú u našich motoristov stále žiadané. Je to tým, že spájajú výhody elektriny s istotou benzínu, poskytujú daňové a legislatívne výhody, a vyhovujú slovenskému „praktickému rozumu“ a obavám z čisto elektrickej budúcnosti. Sú kompromisom medzi tradíciou (spaľovací motor) a novým trendom (elektrifikácia). Ďalšie dôvody sú 1. Na Slovensku stále nie je hustá sieť nabíjacích staníc (hoci sa zlepšuje), najmä mimo veľkých miest. 2. PHEV umožňuje jazdiť v meste na elektrinu (lacnejšie, ekologickejšie) a zároveň bez obáv ísť na dlhšie trasy vďaka spaľovaciemu motoru. 3. Slovenský vodič má stále rád „rezervu“ v podobe benzínového/dieselového motora. 4. Mnohé PHEV končia po troch-štyroch rokoch ako zánovné autá v bazároch, čím sa stávajú dostupnejšie pre bežných ľudí.

PHEV a HEV

Pri plug-in hybridoch (PHEV) a pri klasických hybridoch (HEV) platí, že sa vykonáva kompletná technická kontrola ako pri bežnom spaľovacom aute aj kontrola emisná, ale len pre spaľovaciu časť vozidla.

Legislatíva je v tomto jasná – podľa zákona č. 106/2018 Z.z.2 a vyhlášky č. 137/2018 Z.z.3 musia byť vozidlá s kombinovaným pohonom (elektromotor + spaľovací motor) hodnotené oboma pohľadmi: na technickom stave sa kontrolujú všetky mechanické aj elektrické prvky a v emisnej kontrole sa merajú emisie len zo spaľovacieho motora.

Meranie emisií sa vykonáva štandardne, teda podobne ako pri benzínových alebo naftových autách. Hybridy však majú v niektorých prípadoch mierne odlišný postup merania podľa predpisov EHK OSN č. 83 alebo č. 101 – napríklad pri vozidlách, kde sa spaľovací motor pri nízkej záťaži sám vypína, musí technik zabezpečiť, aby motor bežal počas celej skúšky (často cez špeciálny režim vozidla alebo diagnostiku). Niektoré modely majú v servise špeciálny režim „inspection mode“, aby motor bežal nezávisle od batérie – over v manuáli alebo u značkového servisu

Poplatok za technickú kontrolu a emisnú kontrolu sa účtuje štandardne osobitne. To znamená, že pri plug-in hybridnom alebo hybridnom aute platíte zvlášť za technickú kontrolu (STK) a zvlášť za emisnú kontrolu (EK), presne ako pri spaľovacom aute. Nie je to teda dvojnásobný poplatok v tom zmysle, že by sa niečo meralo dvakrát, ale musíte absolvovať obe časti.

Metodické pokyny

Ceny sú regulované a riadia sa vyhláškou MDV SR č. 134/2018 Z.z., pričom platia bežné sadzby – orientačne technická kontrola okolo 35 – 50 eur a emisná kontrola okolo 30 – 50 eur pre osobné vozidlo, podľa konkrétnej STK.

PHEV/HEV – EV

Pri PHEV a HEV5 treba absolvovať obe kontroly (aj technickú, aj emisnú) a zaplatiť za obe. Pri elektromobile bez spaľovacieho motora treba absolvovať len technickú kontrolu.

Čo môžete urobiť sami

Ak chcete mať istotu, že elektromobil úspešne prejde technickou kontrolou (STK), a emisnou kontrolou, tu sú odporúčané kroky na prípravu, ktoré vychádzajú z overených metodických pokynov a skúseností zo slovenských staníc STK. Tieto odporúčania sú v súlade so zákonom č. 106/2018 Z. z., vyhláškou č. 137/2018 Z. z. a praktickými usmerneniami Slovenskej obchodnej inšpekcie a Ústavu pre výskum a vzdelávanie v doprave.

Pred kontrolou skontrolujte stav pneumatík – uistite sa, že dezén má hĺbku minimálne 1,6 mm na osobnom vozidle a že pneumatiky nie sú nadmerne opotrebované na krajoch, prasknuté alebo staršie ako 10 rokov (aj keď zákon vek výslovne neupravuje, staré pneumatiky môžu byť dôvodom na neúspech).

Dôkladne skontrolujte všetky svetlá – stretávacie, diaľkové, brzdové, koncové, smerové a osvetlenie ŠPZ. V prípade poškodených krytov alebo nesvietiacich žiaroviek ich vymeňte ešte pred STK. Elektromobily často využívajú LED svetlá, ktoré keď nefungujú, musia sa vymeniť celé moduly.

Foto autor blogu, STK Bratislava CC BY-SA 4.0, Ilustračné foto, viac v popise1.

Overte funkčnosť bŕzd. Ak sa vám brzdový pedál zdá mäkký, príliš tuhý alebo ak auto ťahá na jednu stranu pri brzdení, je vhodné dať si brzdy skontrolovať v servise ešte pred STK.

Prezrite si podvozok – vizuálne aj karosériu, hľadajte prítomnosť korózie, poškodenia alebo neodborných opráv. Ak je viditeľná perforujúca korózia (diera v nosných častiach), auto STK určite neprejde. Pozrite pod auto po dlhšom státí, či nezostávajú škvrny (hlavne olej, chladiaca a brzdová kvapalina)

V časti súvisiacej s batériou venujte pozornosť aj vysokonapäťovým káblom – nemali by byť poškodené, uvoľnené alebo neodborne opravované. Ak si nie ste istý, že je všetko v poriadku, odporúča sa preventívna kontrola v odbornom servise.

Skontrolujte sklá – praskliny v oblasti stieračov alebo vo výhľadovej ploche vodiča môžu byť dôvodom na neúspech. Platí to najmä pri čelnom skle. Nezabudnite tiež skontrolovať funkčnosť stieračov, nepoškodené stieracie časti (gumičky bez trhlín) a dostatočnú náplň ostrekovačov.

Pripravte si všetky potrebné doklady – osvedčenie o evidencii časť I. (malý technický preukaz), v prípade dovezeného vozidla aj doklad o kontrole originality, ak je potrebný. Bez týchto dokladov technická a emisná kontrola nemôže prebehnúť.

Dbajte na to, aby vozidlo nemalo rozsvietené žiadne varovné kontrolky na prístrojovej doske, najmä týkajúce sa bŕzd, riadenia, svetiel alebo systémov stability. Odporúča sa ísť na kontrolu s plne nabitou batériou (nie je povinné, ale predídete zbytočným chybovým hláškam).

Čo je lepšie nechať na odborníkoch

Kontrola bŕzd a brzdového systému, meranie účinnosti bŕzd a ručnej brzdy si doma neurobíte. Tak isto odporúčame aspoň vizuálnu kontrolu platničiek/kotúčov mechanikom.

Diagnostika chybových kódov. Hybridy majú viacero riadiacich jednotiek (motor, batéria, nabíjač), ak svieti kontrolka motora (MIL) alebo iná výstraha, treba čítať kódy a vymazať ich po oprave odborníkom.

Emisie spaľovacieho motora, benzínová časť sa testuje klasicky cez OBD (palubnú diagnostiku) a lambda sondu.

Špecifiká PHEV a HEV na EK

Väčšina PHEV nebeží pri studenom štarte na spaľovací motor – môže sa stať, že na EK bude potrebné „vyvolať“ štart spaľovacieho motora, napríklad prepnutím do hybridného režimu alebo úmyselným vybitím batérie pod určitú úroveň (to sme spomínali už vyššie)

! Nevymazávajte chybové kódy deň pred kontrolou, ak problém nebol odstránený – systém na STK zistí „not ready“ stav a auto neprejde !

Nechajte auto dostatočne zahriať pred kontrolou, aby katalyzátor fungoval optimálne (platí najmä pre krátke jazdy pred EK)

Tu je pripravený praktický kontrolný zoznam (checklist), ktorý si môžete pred STK na elektromobil odškrtávať. Vychádza zo zákonných požiadaviek a metodických pokynov:

Tento checklist k stiahnutiu od firmy Nabito.sk výrazne pomôže predísť zbytočnému opakovaniu kontroly EV a prípadným problémom na STK.

Stiahni Checklist Príprava EV na STK

Nevynechajte článok o STK I. časť Všetko o elektromobiloch a STK I.

Zdroje
1 Foto: Pavel Ondera, STK featured_6316, CC BY-SA 4.0
2 Zákon č. 106/2018 Z. z.: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2018/106/20240101
3 Vyhláška č. 137/2018 Z. z.: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2018/137/20221201
4 Informácie k metodickému pokynu kontroly originality (ÚVVVD) sekcia „Dokumenty a predpisy“. Oficiálny web https://www.uvvvd.sk
4 PHEV Plug-in Hybrid Electric Vehicle Plug-in hybridný elektromobil (nabíjateľný zo zásuvky), HEV Hybrid Electric Vehicle Hybridný elektromobil (nenabíja sa zo zásuvky)

Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová.

Zdieľať článok

Dakujem!

Odoslanie formulára
potvrdené!

Náš tím vám čoskoro zavolá späť