Nabíjacie stanice pre elektromobily od A po Z.
Všetko o elektromobiloch a STK I.
Každý motorista (okrem tých najnovších) má už skúsenosti s technickou kontrolou vozidla. V časoch, kedy musel byť majiteľ vozidla prítomný počas celej kontroly spolu s technikom už minuli. Aj keď vtedy to bolo jednoduchšie. Stačilo mať po ruke pripravenú bankovku (alebo viac obeživa podľa opotrebovanosti vozidla) a počkať kým vás technik vyzve k nasledovaniu do montážnej jamy. Tam, pod deravým výfukom, bez kamier a zvedavých pohľadov zmenili bankovky majiteľa, aby vozidlo vyšlo z celej kontroly bez vážnych závad. Dnes to už neplatí ani pri klasických vozidlách tobôž u elektromobilov, ktoré ku kontrole v podstate nemajú čo ponúknuť. STK je však povinná stále.
Zákonné predpisy
Základnou právnou normou, ktorá upravuje technické kontroly vozidiel vrátane elektromobilov, je zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke2. Tento zákon stanovuje podmienky pre technické kontroly (STK), emisné kontroly (EK) a kontroly originality (KO). V § 45 sa špecifikuje, kedy a v akých lehotách musí byť vozidlo podrobené technickej kontrole. Pre nové vozidlá, vrátane elektromobilov, platí prvá kontrola po 4 rokoch od prvej evidencie a potom každé 2 roky.
Kontrola originality je samostatne upravená v zákone č. 106/2018 Z. z. v § 52 a vykonáva sa v prípadoch ako je prvá evidencia vozidla dovezeného zo zahraničia, prestavba vozidla, opätovné schválenie po strate dokladov alebo po podozrení na zásah do identifikačných znakov. Povinnosť vykonať kontrolu originality pri dovoze je teda jasne stanovená, pričom sa overujú údaje ako VIN číslo, číslo karosérie, údaje na typových štítkoch a celková zhoda vozidla so schváleným typom.
Technickú stránku vykonávania STK a KO podrobne rozpracúva vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby SR č. 137/2018 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o prevádzke vozidiel3. V prílohách tejto vyhlášky sú presne uvedené podrobnosti, čo všetko sa pri technickej kontrole kontroluje, aké sú limity opotrebenia jednotlivých komponentov, ako aj metodika hodnotenia závad.
Metodické pokyny
Metodický pokyn na vykonávanie kontroly originality je vydaný Ústavom pre výskum a vzdelávanie v doprave (ÚVVVD) v súlade s uvedeným zákonom4. Tento dokument obsahuje presné pracovné postupy pre technikov KO vrátane spôsobu kontroly jednotlivých identifikátorov vozidiel a hodnotenia ich originality. Verejnosti je dostupný napríklad metodický pokyn ÚVVVD pod číslom 17680/2021/OKO/Časť B.
Elektromobil na STK
Technickú kontrolu elektromobilu môže vykonávať ktorákoľvek schválená stanica technickej kontroly (STK) na Slovensku, ktorá je všeobecne určená na kontrolu kategórií vozidiel, do ktorých patrí aj elektromobil (napr. M1 – osobné autá). Všetky schválené STK musia mať k dispozícii základné vybavenie aj metodické pokyny pre kontrolu elektrických vozidiel podľa vyhlášky Ministerstva dopravy a výstavby SR č. 137/2018 Z.z., ktorou sa vykonáva zákon č. 106/2018 Z.z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke.
Na ktorú STK sa vybrať?
Od roku 2018 boli aktualizované metodiky tak, aby každá STK vedela posúdiť elektromobil aj hybrid. Napríklad podľa platnej „Metodiky výkonu technických kontrol“ (aktuálna verzia MP č. 137-1/2018) sa pri elektromobiloch nevykonáva meranie emisií výfukových plynov (keďže žiadne nevznikajú), čo je logické. Miesto toho sa viac pozornosti venuje vizuálnej kontrole vysokonapäťových systémov, elektrických bezpečnostných prvkov a integrity vozidla. Na meranie účinnosti bŕzd a kontroly geometrie náprav sa používajú štandardné prístroje, ktoré má každá certifikovaná stanica STK.
Niektoré staršie alebo menšie stanice STK môžu mať obmedzené možnosti na kontrolu ťažších elektrických úžitkových vozidiel (kvôli váhe na brzdových valcoch alebo rampách), ale pre bežné osobné elektromobily typu Tesla Model 3, Hyundai Kona EV alebo Škoda Enyaq sú plne vybavené.
Elektromobily majú z hľadiska technického stavu niekoľko špecifík oproti autám so spaľovacím motorom. Hlavnou odlišnosťou je, že nemajú klasický motor, výfukový systém, palivovú sústavu a prevodovku v tradičnom zmysle. Preto sa na technickom stave kladie dôraz na kontrolu vysokonapäťovej batérie, elektromotora, riadiacich jednotiek, stavu izolácie elektrických káblov a bezpečnostných prvkov ako sú brzdy a podvozok. Rovnako dôležitá je kontrola integrity konštrukcie a funkčnosti svetiel, pneumatík a systémov ABS/ESP.
Foto autor blogu, STK rok 2021, BY-SA 4.0, viac v popise1.
Pokiaľ ide o povinnosť absolvovať technickú kontrolu (STK), pre elektromobily platia rovnaké pravidlá ako pre vozidlá so spaľovacím motorom. Nové vozidlo musí ísť na prvú STK po štyroch rokoch od prvej evidencie a následne každé dva roky. Pri dovoze elektromobilu zo zahraničia je pred jeho prihlásením na Slovensku potrebné absolvovať kontrolu originality (KO), ak ide o individuálny dovoz alebo o vozidlo bez platnej európskej homologizácie. Kontrola originality sa pri dovoze vykonáva povinne a jej cieľom je overiť, či identifikačné znaky vozidla (VIN číslo, štítky, motor – ak je aplikovateľné) neboli pozmenené, či vozidlo nie je predmetom pátrania a či nie je pozmenené jeho konštrukčné vyhotovenie.
Kontrola originality
Pri bežnej STK na Slovensku sa povinná kontrola originality nevykonáva. Kontrola originality je samostatný proces, ktorý sa robí iba v špecifických prípadoch, ako je práve spomínaný dovoz, prestavba vozidla alebo po strate osvedčenia o evidencii. Na STK sa kontroluje technický stav vozidla, teda či spĺňa požiadavky na bezpečnosť cestnej premávky a ochranu životného prostredia, ale nie pravosť jeho identifikátorov, pokiaľ nie je inak nariadené.
Čo sa kontroluje u elektromobilov konkrétne
Pri technickej kontrole (STK) elektromobilov sa riešia trochu odlišné oblasti v porovnaní so spaľovacími autami, pretože elektromobily nemajú motor so spaľovaním, výfukový systém ani klasickú prevodovku. Kontrolóri sa teda zameriavajú najmä na bezpečnostné, konštrukčné a elektrické prvky.
Kontroluje sa stav vysokonapäťového systému, teda vizuálna kontrola vysokonapäťových káblov, konektorov a zabezpečenia batériového bloku. Technici sledujú, či nie je viditeľné poškodenie izolácie, únik kvapaliny alebo známky neodbornej manipulácie. Elektromobily využívajú napätie v rozmedzí 300 až 800 voltov, čo môže byť životu nebezpečné, a preto sa aj drobné porušenie izolácie berie vážne.
Sleduje sa funkčnosť brzdového systému, vrátane posilňovača bŕzd, kotúčov, doštičiek a brzdových hadíc. Hoci elektromobily využívajú rekuperačné brzdenie (brzdenie motorom, ktoré šetrí klasické brzdy), brzdový systém musí byť plne funkčný, pretože v prípade potreby preberá brzdenie úplne.
Overuje sa stav riadenia a podvozku, teda vôle v riadení, stav čapov, ramien, tlmičov a ložísk kolies. Platí rovnaká prísnosť ako pri spaľovacích autách, žiadne nadmerné vôle ani poškodenia nie sú prípustné.
Dôležitou časťou kontroly je aj stav pneumatík vrátane ich rovnomerného opotrebenia. Elektromobily majú vyššiu hmotnosť kvôli batériám a vyšší okamžitý krútiaci moment, čo zvyšuje nároky na pneumatiky.
Svetelná technika, teda funkčnosť všetkých svetiel a elektronických prvkov vozidla, sa kontroluje rovnako prísne ako pri spaľovacích autách.
Emisná kontrola (EK) sa pri elektromobiloch nevykonáva, pretože neprodukujú výfukové emisie. Toto je formálne potvrdené aj v § 45 ods. 4 zákona č. 106/2018 Z. z., kde sa uvádza, že vozidlá bez emisií z pohonného systému nepodliehajú emisnej kontrole.
Ďalšou špecifickou je vizuálna kontrola stavu karosérie a rámu, najmä z hľadiska korózie, ktorá by mohla ovplyvniť bezpečnosť. Elektromobily nie sú na koróziu menej náchylné ako iné autá, takže kontrolóri pristupujú rovnako prísne.
V prípade moderných elektromobilov so systémami autonómneho riadenia alebo asistenčnými systémami (ADAS) sa v rámci kontroly sleduje aj základná funkčnosť týchto systémov, ale detailná diagnostika sa v rámci STK nevyžaduje – pokiaľ vozidlo nehlási chybu viditeľnú pre technika.
Na záver je potrebné pripomenúť, že ak je elektromobil upravený (napr. neodborne montovaná nabíjacia zásuvka alebo výkonová úprava), môže byť kontrola prísnejšia a vozidlo nemusí prejsť STK.
Po STK
Preukazy, známky a záznamy o absolvovaní STK sa pri elektromobiloch nijako neodlišujú od spaľovacích áut. V osvedčení o technickej kontrole (tzv. zelená známka) a v protokole je uvedené, že kontrola bola vykonaná, a záznam obsahuje štandardné údaje – VIN, kategóriu vozidla, počet najazdených kilometrov, stav základných častí vozidla a výsledok kontroly. Rozdiel je len v tom, že v časti emisnej kontroly sa pri elektromobiloch uvedie poznámka, že „vozidlo nepodlieha emisnej kontrole podľa platnej legislatívy“.
Pokračovanie nabudúce napríklad aj o hybridoch
Nevynechaj článok o žiadosti na dotácie Žiadosť o dotácie
Zdroje
1 Foto: Pavel Ondera, stk_2021_074324, CC BY-SA 4.0
2 Zákon č. 106/2018 Z. z.: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2018/106/20240101
3 Vyhláška č. 137/2018 Z. z.: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2018/137/20221201
4 Informácie k metodickému pokynu kontroly originality (ÚVVVD) sekcia „Dokumenty a predpisy“. Oficiálny web https://www.uvvvd.sk
Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová.