Volkswagen a Rivian – Spojenie síl v ére elektromobility 1. časť

Na svetovom trhu elektromobilov prichádza v tomto roku k významným zmenám. Čínska produkcia sa chce silou mocou dostať na európsky trh a preraziť najmä nízkymi cenami vozidiel. Skúsili to už na americkom kontinente, kde tvrdo narazili na odpor, konkrétne USA zvýšili clo pre dovoz elektromobilov z Číny na sto percent. Momentálne protestujú ich právnici a začínajú sa súdne spory.

Čínskou vládou je dotovaný celý elektromobilný priemysel, od ťažby nerastov potrebných k produkcii batérií, cez dotácie výskumu, výroby a dokonca aj dopravy cez oceán. Niet sa čo čudovať, že krajiny a spoločenstvá sa bránia zavádzaním vyšších ciel. V Európskom spoločenstve je na stole návrh na zvýšenie cla na dovoz automobilov vo výške 37%, ktorý by mal platiť od jesene tohoto roku. Čína sa tomu chce vyhnúť tak, že automobilky plánuje zakladať priamo na starom kontinente. Príkladom je automobilka BYD a jej plánované umiestnenie do Maďarska, či presun švédskej výroby Volvo spolu s čínskym výrobcom automobilov Geely k mestu Gent (Belgicko).

Kým medzi čínskymi výrobcami od ktorých odoberajú súčiastky automobilky celého sveta vládne minimálne materiálna prevaha, flexibilnosť, zamestnanosť a z toho vyplývajúca istota nenahraditeľnosti, iné spoločnosti spoza veľkej mláky, kde úspešne napredujú, hľadajú odbytiská na starom kontinente. Predstavme si jednu z nich, Rivian úspešnú startupovú elektromobilku, ktorá je už na ceste do Európy.

Rivian – elektrická revolúcia na ceste

Spoločnosť Rivian Automotive, Inc., založená v roku 2009, je americký startup zameraný na výrobu elektromobilov (EV), ktorý sa rýchlo stáva jedným z najvýznamnejších hráčov v tomto rozvíjajúcom sa segmente trhu. So sídlom v Michigane v USA sa Rivian zameriava na vývoj a výrobu inovatívnych a udržateľných dopravných riešení pre ľudí aj firmy.

História a plány

Rivian založili RJ Scaringe, bývalý inžinier z Tesly a SpaceX, a Michael R. Ramsay s víziou vytvoriť elektrické vozidlá pre všetky účely. Od svojho počiatočného zamerania na SUV a pickupy Rivian rozšíril svoje plány o dodávky a motocykle, čím sa stal komplexným poskytovateľom riešení pre elektromobilitu.

Spoločnosť v roku 2019 vzbudila veľký záujem predstavením svojich prvých dvoch modelov: R1T, pick-up truck, a R1S, SUV. Tieto vozidlá zaujali verejnosť svojim elegantným dizajnom, robustnými terénnymi vlastnosťami a dojazdom až 650 km na jedno nabitie. Pre zaujímavosť model R1S je sedemmiestne SUV so štyrmi pohonnými jednotkami. K dispozícii sú tri varianty batérie 105 kWh dojazd 384 km, 135 kWh dojazd 496 km a 180 kWh s dojazdom 656 km.

V roku 2020 Rivian získal investíciu 2,15 miliardy USD od spoločnosti Amazon, ktorá objednala 100 000 dodávok elektrických vozidiel pre svoju flotilu. V roku 2021 Rivian vstúpil na burzu s hodnotou 86 miliárd USD, čím sa stal jednou z najhodnotnejších automobilových spoločností na svete. V súčasnosti Rivian buduje výrobný závod v Normal, Illinois, s plánovanou ročnou kapacitou 200 000 vozidiel. Spoločnosť má ambiciózne plány na expanziu do Európy a Číny v priebehu nasledujúcich rokov.

Úspešný model automobilu značky Rivian R1S (zdroj s linkom v popise článku2)

Vzťah s Teslou

Hoci Rivian zdieľa s Teslou podobné ciele v oblasti elektromobility, obe spoločnosti sú priamymi konkurentmi. Porovnaním Tesly Model S a Model X s modelmi R1T a R1S od Rivianu bolo vodou na mlyn rivalite na trhu, avšak s príchodom Cybertrucku od Tesly a s rastúcim počtom hráčov na trhu s elektromobilmi sa konkurencia stáva čoraz komplexnejšou.

Napriek súťaži existuje medzi oboma spoločnosťami aj vzájomný rešpekt. Elon Musk, CEO Tesly, pochválil Rivian za jeho inovatívne technológie a Scaringe z Rivianu sa vyjadril, že Tesla je: „inšpiráciou pre celý priemysel“…

Pôsobiská vo svete
V súčasnosti má Rivian sídlo v USA a prevádzky v Michigane, Kalifornii a Illinois. Spoločnosť má plány na expanziu do Európy a Číny v priebehu nasledujúcich rokov. V roku 2022 Rivian otvoril svoju prvú servisnú stanicu v Plymouth, Michigan, a plánuje vybudovať rozsiahlu sieť servisných a nabíjacích staníc v Severnej Amerike a Európe.

Modely a technológia

Rivian v súčasnosti vyrába dva modely: R1T, pick-up truck, a R1S, SUV. Oba modely sú dostupné v rôznych konfiguráciách s rôznymi kapacitami batérie a dojazdmi. Vozidlá Rivian sú vybavené proprietárnou technológiou pohonu všetkých kolies a vzduchovým odpružením, ktoré im dáva vynikajúce terénne vlastnosti.

Spoločnosť vyvíja aj vlastnú sieť nabíjacích staníc s názvom Rivian Charger Network. Nabíjačky Rivian Charger Network sú navrhnuté tak, aby poskytovali rýchle a pohodlné nabíjanie s výkonom až 180 kW.

Batérie

Rivian používa vo svojich vozidlách batérie od rôznych dodávateľov, vrátane LG Chem a CATL. Spoločnosť spolupracuje aj s výskumnými inštitúciami na vývoji vlastných batériových technológií s cieľom zvýšiť dojazd a znížiť náklady.

Rivian je rýchlo rastúca spoločnosť s ambicióznymi plánmi na transformáciu automobilového priemyslu a urýchlenie prechodu na udržateľnú mobilitu.

Spoločnosť ponúka inovatívne a výkonné elektromobily s elegantným dizajnom a robustnými terénnymi vlastnosťami. Rivian má silný tím skúsených inžinierov a lídrov v automobilovom priemysle a podporu významných investorov, ako sú Amazon a Ford.

S rastúcim dopytom po elektromobiloch a s ambicióznymi plánmi na expanziu má Rivian potenciál stať sa lídrom v tomto segmente trhu a významne prispieť k udržateľnej budúcnosti dopravy.

Pokračuj na druhú časť článku

Zdroje:
1.) Foto úvodná: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rivian_R1S_at_Hillsdale_Shopping_Center.jpg
2.) Foto v tele článku: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rivian_R1S,_Howard_Ave,_Burlingame_3.jpg

Zdroje:
a) Rivian website: https://rivian.com/
b) Rivian investor relations: https://rivian.com/investors
c) Rivian news: https://www.freep.com/picture-gallery/news/local/michigan/detroit/2022/12/27/detroit-junkyard-now-home-rivian-r-1-t/10917400002//
d) Rivian on Twitter: https://twitter.com/Rivian?

Údaje použité v článku sú orientačné, verejne dostupné v rámci informácií z médií.

Zdieľať článok