Vedeli ste, že

Svet elektromobility je plný zaujímavostí a neustáleho vývoja. Rekordy v rýchlosti, dojazde a výkone sa neustále posúvajú a elektromobily sa stávajú čoraz dostupnejšími a praktickejšími. Aby však fungovali tak ako majú a aby nás doviezli tam, kde chceme je potrebná aj rozsiahla infraštruktúra. Tú cestnú, pre vozidlá používané od začiatku 20. storočia sme budovali prakticky viac ako 100 rokov a ešte nie je celkom hotová. Teraz do nej treba zakomponovať prvky, ktoré napomôžu praktickému používaniu EV.

Ešte stále poniektorí zatracujú elektromobily ako niečo, čo priniesla doba a narušila tak dosiahnuté a dostatočné používanie vozidiel na fosílne palivá. Elektromobilitu odsudzujú ako niečo, čo sa tu zjavilo nečakane a bude trvať minimálne ďalších sto rokov, kým dosiahne úrovne automobilizmu s klasickými spaľovacími vozidlami. Títo ľudia nepoznajú históriu a nepozerajú do budúcna. Žijú tu a teraz, po nás potopa. Raz sa však pľúca planéty začnú dusiť, raz dôjde ropa, raz nás bude toľko… Pozrime sa v skratke na dôležité okamihy elektromobility a tiež na extrémy o ktorých ste možno netušili.

Vedeli ste, že zrod moderných elektromobilov

Hoci elektromobily existovali už v 19. storočí, ich moderná éra sa začala až v 90. rokoch 20. storočia. Spoločnosti ako General Motors a Toyota predstavili prvé masovo vyrábané elektromobily, ktoré spĺňali požiadavky na dojazd a výkon. Tieto modely, ako napríklad GM EV1 a Toyota RAV4 EV, položili základy pre ďalší rozvoj elektromobility

Vedeli ste, že Tesla bola v skutočnosti priekopník?

V roku 2003 založili Američania Martin Eberhard a Marc Tarpening automobilku Tesla Motors. Vstup spoločnosti na trh s elektromobilmi priniesol do odvetvia nový vietor. Tesla sa zamerala na dizajn, výkon a dojazd, čím oslovila širšie publikum a prinútila aj ostatné automobilky investovať do vývoja elektromobilov. Model Tesla Roadster a neskôr Model S nastavili nové štandardy a ukázali, že elektromobily môžu byť nielen ekologické, ale aj luxusné a výkonné.

Vedeli ste, že najrýchlejší elektromobil sveta je Aspark Owl SP600?

Titul najrýchlejšieho elektromobilu na svete aktuálne patrí modelu Aspark Owl SP600. Tento hyperšportiak dosiahol (na elektromobil) neskutočnú rýchlosť 438,7 km/h na nemeckom okruhu Automotive Testing Papenburg. Za volantom sedel profesionálny pretekár Marc Basseng, ktorý je známy svojimi úspechmi na okruhu Nürburgring.

Tento rekord bol dosiahnutý v roku 2023 a prekonal predchádzajúci rekord chorvátskeho modelu Rimac Nevera, ktorý dosiahol rýchlosť 412 km/h. Aspark Owl SP600 tak posunul hranice možností elektromobilov a opäť raz dokázal, že aj elektrické vozidlá môžu byť mimoriadne rýchle a výkonné.

Vedeli ste, že pohon elektromobilov prechádza vývojom dodnes?

Počiatky s jedným motorom. Prvé elektromobily využívali zvyčajne jeden elektromotor, ktorý poháňal jednu nápravu, najčastejšie zadnú. Toto riešenie bolo jednoduché a spoľahlivé, no malo aj svoje obmedzenia, najmä v náročnejšom teréne alebo pri potrebe vyššieho výkonu.

Dva motory a pohon všetkých kolies. S príchodom výkonnejších elektromotorov sa začali objavovať modely s dvoma motormi, z ktorých každý poháňal jednu nápravu. Toto riešenie umožnilo nielen pohon všetkých kolies (4×4), ale aj lepšiu trakciu a jazdné vlastnosti v rôznych podmienkach.

Viac motorov a individuálne riadenie kolies. V súčasnosti sa čoraz viac presadzujú elektromobily s viacerými motormi, kde každý motor poháňa jedno koleso. Toto riešenie prináša nové možnosti v oblasti riadenia a stability vozidla. Umožňuje napríklad aktívne vektorovanie krútiaceho momentu medzi kolesami, čo zlepšuje ovládateľnosť a prejazd zákrutami.

Nákladné autá s viacerými poháňanými nápravami. V prípade nákladných elektromobilov je viac poháňaných náprav dôležitých pre zabezpečenie dostatočnej trakcie a nosnosti. V závislosti od potrieb môžu mať tieto vozidlá poháňané dve, tri alebo aj viac náprav.

Samostatne zavesené kolesá a ich pohon. V budúcnosti sa očakáva, že elektromobily budú využívať viac integrované systémy, kde bude motor súčasťou zavesenia každého kolesa. Toto riešenie prinesie ešte väčšiu flexibilitu v oblasti riadenia a umožní napríklad nezávislé otáčanie jednotlivých kolies, čo by mohlo priniesť revolúciu v parkovaní a manévrovaní s vozidlom.

Foto: Matti Blume, Aspark Owl, IAA 2017

Foto: Matti Blume, Aspark Owl, IAA 2017, CC BY-SA 4.0, viac v popise1.

Vedeli ste, že svoje EV si môžete nabiť aj Himalájach?

Jedna z najvyššie položených nabíjacích staníc pre elektromobily sa nachádza v Himalájach, konkrétne v Indii, v priesmyku Ladakh (Himaláje) vo výške až 5 359 metrov nad morom! Stanica bola zriadená v rámci iniciatívy na podporu elektrifikácie v tejto extrémnej oblasti. Ide o Khardung La – jeden z najvyšších automobilových priesmykov na svete, vedie z Lehu do údolia Nubra.
V Európe je jednou z najvyšších nabíjacích staníc stanica na priesmyku Großglockner Hochalpenstraße v Rakúsku, približne 2 500 m n. m.
V USA je to pravdepodobne nabíjačka na Trail Ridge Road v Rocky Mountain National Park, ktorá je vo výške okolo 3 700 m n. m.
V Južnej Amerike sú vysokohorské oblasti Ánd potenciálnymi miestami, no nie sú tam známe verejné EV nabíjačky v extrémnych výškach.

Vedeli ste, že používanie elektromobilov vo vyšších polohách má svoje špecifiká?

Je dôležité si uvedomiť, že nadmorská výška môže mať vplyv na funkčnosť elektromobilov a výdrž batérií. Vozidlá sa bežne používajú v Skalnatých horách (USA) v Andách (Južná Amerika), v Himalájach (Nepál a Tibet) Vo všeobecnosti platí, že nižší tlak vzduchu vo vyšších nadmorských výškach môže znížiť výkon elektromotorov. Chladnejšie teploty vo vyšších nadmorských výškach môžu znížiť kapacitu batérií a tým aj dojazd elektromobilu. Jazda do kopca vo vyšších nadmorských výškach môže zvýšiť spotrebu energie a tým skrátiť dojazd elektromobilu. Napriek týmto obmedzeniam, elektromobily sú schopné jazdiť aj vo vysokých nadmorských výškach a sú čoraz populárnejšie aj v horských oblastiach zvlášť z ekologických dôvodov.

Vedeli ste, že elektromobily s riadením vpravo začali vyrábať už v roku 1897?

Jeden z úplne prvých elektromobilov s pravostranným riadením bol pravdepodobne vyrobený niekedy okolo 1897 v Spojenom kráľovstve. V tom čase britská spoločnosť London Electric Cab Company nasadila do ulíc Londýna flotilu elektrických taxíkov nazývaných „Bersey Electric Cab“. Tieto vozidlá mali riadenie na pravej strane, pretože v Británii sa jazdilo (a stále jazdí) po ľavej strane cesty.

Pokiaľ ide o novodobé elektromobily, prvé sériovo vyrábané autá s pravostranným riadením sa objavili v Japonsku a Spojenom kráľovstve. Napríklad spoločnosť Nissan vyrábala Leaf v RHD verzii pre japonský a britský trh hneď od začiatku jeho produkcie v roku 2010. Dnes už takmer každý veľký výrobca elektromobilov ponúka modely s pravostranným riadením pre trhy ako Japonsko, Spojené kráľovstvo, Austrália, Nový Zéland a ďalšie krajiny s jazdou po ľavej strane.

Nissan Leaf (2010) – Prvý masovo vyrábaný moderný elektromobil, dostupný v RHD pre Japonsko, UK, Austráliu a ďalšie trhy.
Tesla Model S (2014, RHD verzia) – Tesla začala ponúkať pravostranné modely pre Spojené kráľovstvo, Austráliu, Hongkong a ďalšie trhy.

Vedeli ste, že nabíjacia infraštruktúra v Afrike, najmä v odľahlých a púštnych oblastiach, stále nedostatočne rozvinutá?

Napriek tomu holandskí cestovatelia (Maarten van Pel a Renske Cox) prešli v roku 2023 elektromobilom Škoda Enyaq z Európy až do Južnej Afriky2. Počas cesty dobíjali energiu prevažne zo slnka. Dokazuje to, že s dostatočnou prípravou a vybavením je možné prejsť elektromobilom aj náročné trasy.

Pokiaľ ide o Afriku, situácia je rôznorodá. Napríklad Etiópia v roku 2024 prekvapila svet zákazom dovozu vozidiel so spaľovacími motormi, čím sa stala priekopníkom elektromobility na kontinente.

Vedeli ste, že lídrom v oblasti elektromobility je na Blízkom východe aj v Afrike Izrael?

Izraelská spoločnosť StoreDot vyvinula technológiu extrémne rýchleho nabíjania batérií, ktorá umožňuje nabiť batériu s dojazdom 160 km za päť minút. Táto technológia bola verejne demonštrovaná počas podujatia EcoMotion Week 2022 za prítomnosti zástupcov významných automobiliek.

Izraelská vláda plánuje od roku 2030 zakázať dovoz vozidiel so spaľovacími motormi, pričom očakáva, že počet elektromobilov na izraelských cestách dosiahne v tom roku až 1,5 milióna. V roku 2023 si vedúcu pozíciu na trhu v Izraeli s elektrickými vozidlami udržala čínska automobilka BYD, ktorá v apríli predala 1 377 elektromobilov.

Izrael aktívne rozvíja nabíjaciu infraštruktúru pre elektromobily. Izraelský startup ElectReon testuje technológiu indukčného nabíjania, ktorá umožňuje nabíjanie vozidiel počas jazdy prostredníctvom cievok zabudovaných pod povrchom vozovky. Prvé testy prebehli v meste Bejt Janaj, kde sa dosiahla účinnosť nabíjania nad 90 %

Na záver

Človek na svojej ceste históriou stále prekonával najrôznejšie výzvy a prekážky. Je tomu tak v súčasnosti a bude tomu tak i v budúcnosti. Niektoré z nich sa zapísali a zapíšu do histórie a človek si ich bude pripomínať neustále, iné zapadnú do minulosti a ani pes po nich neštekne. Čo sa dnes javí ako kuriozita, zaujímavosť alebo objav, môže v budúcnosti byť len logickým pokračovaním riešenia ako dospieť k vytúženému cieľu a už to pre nás a našich nasledovníkov bude normálna vec. Je ale dobré vedieť viac a sem tam nakuknúť pod pokličku na to čo sa pod ňou varí. Tomu mal aspoň sčasti napomôcť aj dnešný článok.

Pozri článok Elektromobilita – za veľkou mlákou

Zdroje
1 Foto: Matti Blume, Aspark Owl, IAA 2017, Dostupné: By Matti Blume – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=63015993

2 Dostupné: [online https://www.zse.sk/blog] https://www.zse.sk/blog/elektromobilita/za-13-mesiacov-presli-elektromobilom-okolo-afriky-dobijali-energiou-zo-slnka?utm_source=chatgpt.com

Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová.

Zdieľať článok

Dakujem!

Odoslanie formulára
potvrdené!

Náš tím vám čoskoro zavolá späť