Nabíjacie stanice pre elektromobily od A po Z.
Špeciálne elektromobily
Vedeli ste, že na svete sa ročne vyrobí približne 10 až 15 miliárd elektromotorov všetkých druhov – od miniatúrnych motorčekov v mobiloch a hodinkách až po veľké priemyselné a trakčné motory pre vlaky či elektrické vozidlá? V bežnej domácnosti sa nachádza prekvapivo veľké množstvo spotrebičov obsahujúcich elektromotor. Medzi najčastejšie patria chladnička, práčka, sušička, umývačka riadu, mixér, vysávač, kuchynský robot, ventilátory, klimatizácia, kávovar, elektrická zubná kefka, holiaci strojček, elektrické rolety alebo garážová brána. Celkovo môže mať priemerná domácnosť 20 až 50 elektromotorov rôznych veľkostí a výkonov, pričom moderné inteligentné domácnosti ich môžu mať ešte viac. Je preto prirodzené, že aj špeciálne vozidlá využívajú tento spôsob pohybu a to aj napriek tomu, že im v tom bránia zdanlivo neprekonateľné podmienky.
Kde by ste ich nečakali
Vo svete sa vyrába množstvo špeciálnych elektromobilov prispôsobených na rôzne účely. Medzi ne patria záchranné vozidlá, ako sú elektrické sanitky, ktoré sa používajú napríklad v Londýne a Dubaji. Tieto sanitky majú vysokovýkonné batérie a sú navrhnuté tak, aby poskytovali rýchlu a tichú prepravu pacientov s minimálnymi emisiami.
V segmente pohrebných vozidiel sa objavili elektromobily, ktoré ponúkajú tichú a dôstojnú prepravu zosnulých. Niektoré z nich sú upravené verzie modelov ako Tesla Model S alebo Nissan Leaf, pričom majú predĺženú karosériu a špeciálne interiérové úpravy.
Pre extrémne klimatické podmienky existujú elektrické vozidlá určené napríklad pre polárne expedície, ako je Venturi Antarctica. Toto vozidlo je skonštruované na pohyb po ľade a snehu a využíva batérie, ktoré sú schopné fungovať pri extrémne nízkych teplotách.
Venturi Antarctica je prvé plne elektrické pásové vozidlo určené na prevádzku v extrémnych podmienkach Antarktídy. Vyrobila ho monacká spoločnosť Venturi, ktorá sa špecializuje na vývoj vysokovýkonných elektrických vozidiel. Prototyp bol predstavený v roku 2010 a po viacerých vylepšeniach bol prvý sériový model nasadený do prevádzky v roku 2021 na belgickej antarktickej výskumnej stanici Princess Elisabeth. Doteraz bolo vyrobených len niekoľko kusov, pričom ide o špecializované vozidlá určené výhradne pre výskumné účely.
V Antarktíde neexistuje tradičná sieť nabíjacích staníc, preto je Venturi Antarctica navrhnuté tak, aby bolo možné ho nabíjať priamo na výskumných staniciach, ktoré využívajú obnoviteľné zdroje energie, najmä veterné turbíny a solárne panely. V prípade potreby môže byť nabíjané aj z generátorov, ktoré sú bežne súčasťou vedeckých základní. Energia sa tak získava priamo na mieste bez nutnosti dovozu fosílnych palív.
Dojazd vozidla sa v extrémnych podmienkach pohybuje približne od 50 do 100 kilometrov na jedno nabitie v závislosti od náročnosti terénu, teploty a zaťaženia. Aj keď sa tento dojazd môže zdať nízky v porovnaní s bežnými elektromobilmi, je dostatočný na krátke výskumné expedície v okolí základní, pričom vozidlo sa môže po návrate opätovne dobiť. Vďaka pásovému podvozku je schopné pohybovať sa cez hlboký sneh a ľad, pričom jeho nízka hmotnosť minimalizuje riziko prepadnutia sa cez trhliny v ľadovci. Zdroj wiki1
Na letiskách sa čoraz častejšie používajú elektrické ťahače na presun lietadiel, elektrické autobusy na prepravu cestujúcich a rôzne manipulačné vozidlá, ktoré zabezpečujú obsluhu letísk s nižším hlukom a nulovými emisiami. Podobné riešenia sa uplatňujú aj v prístavoch, kde elektrické nákladné vozidlá a kontajnerové manipulátory pomáhajú znižovať znečistenie ovzdušia v blízkosti pobrežia.
Elektrické hasičské autá sú ďalšou kategóriou, v ktorej dochádza k inováciám. Niektoré mestá, ako Viedeň alebo Los Angeles, už zaradili do služby elektrické hasičské vozidlá, ktoré sú tichšie a efektívnejšie pri prevádzke v mestskom prostredí. Tieto vozidlá často kombinujú elektrický pohon s záložným spaľovacím motorom pre dlhší dojazd.
Zvláštne typy elektrických vozidiel sa využívajú aj v priemyselných areáloch, napríklad v baniach, kde elektrické nákladné autá znižujú emisie v uzavretých priestoroch, alebo v logistických centrách, kde sa autonómne elektrické vozidlá starajú o presuny nákladu.
Venturi Antarctica je prvé plne elektrické pásové vozidlo. By P Damink – Own work, CC BY-SA 4.0, viac v popise1.
Sanitné a záchranné vozidlá
Elektrické záchranné vozidlá a sanitky sú čoraz populárnejšie v mestských oblastiach aj v niektorých vybraných regiónoch po celom svete. Výrobcami takýchto vozidiel sú značky ako Ford, Mercedes-Benz, Renault, Nissan a špecializované spoločnosti ako Volta Trucks alebo Arrival, ktoré sa zameriavajú na elektrifikáciu úžitkových vozidiel. Jedným z prvých plne elektrických sanitných vozidiel bola verzia na báze modelu Nissan e-NV200, pričom dnes sa rozšírili aj výkonnejšie modely ako Mercedes-Benz eSprinter Ambulance alebo Ford E-Transit Ambulance.
Kapacita dojazdu elektrických sanitiek sa pohybuje od 150 do 300 kilometrov na jedno nabitie v závislosti od modelu, kapacity batérie a jazdných podmienok. Výrobcovia sa snažia zabezpečiť dostatočný dojazd na pokrytie bežných výjazdov, pričom niektoré modely majú rýchlonabíjacie systémy, ktoré umožňujú doplnenie energie v priebehu desiatok minút. V praxi to znamená, že sanitky môžu zvládnuť viacero výjazdov za sebou, najmä ak majú prístup k infraštruktúre rýchleho nabíjania.
Elektrické sanitky sa používajú na rôzne účely. V niektorých mestách, ako Londýn alebo Berlín, sú nasadzované najmä na prvú rýchlu pomoc v mestskej premávke, kde sa využíva ich dynamické zrýchlenie a tichá prevádzka. V iných prípadoch slúžia skôr na prepravu pacientov medzi nemocnicami alebo na plánované zdravotné transporty, napríklad pri dovoze pacientov na ošetrenie a ich odvoze po prepustení. Vďaka nižším prevádzkovým nákladom sú vhodné najmä na pravidelné trasy v rámci mesta alebo regiónu.
Výzvou pri elektrifikácii sanitiek je zabezpečenie dostatočnej spoľahlivosti v krízových situáciách. Preto niektoré modely kombinujú batériový pohon s malým záložným spaľovacím motorom, ktorý dokáže predĺžiť dojazd v prípade potreby. Aj napriek tomu elektrické sanitky predstavujú ekologickejšiu a ekonomicky výhodnejšiu alternatívu oproti tradičným dieselovým vozidlám, najmä v mestskom prostredí, kde sa znižuje hluk a emisie.
Ako je to na Slovensku?
Budúcnosť využívania elektromobilov ako záchranných a sanitných vozidiel na Slovensku je predmetom diskusií, avšak konkrétne plány Ministerstva zdravotníctva SR v tejto oblasti nie sú verejne známe. Napriek tomu, v rámci Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky bolo vyčlenených viac ako 22 miliónov eur na obnovu vozového parku záchrannej zdravotnej služby, čo umožní nákup takmer 200 nových moderných ambulancií. Z dostupných informácií však nie je jasné, či tieto prostriedky budú použité na nákup elektrických vozidiel.
Na úrovni Európskej únie existujú iniciatívy na podporu elektromobility, ktoré zahŕňajú opatrenia na zvýšenie dopytu po elektrických vozidlách a posilnenie konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu v tejto oblasti. Hoci tieto iniciatívy priamo neodporúčajú zavádzanie elektrických záchranných vozidiel, vytvárajú priaznivé prostredie pre širšie využívanie elektromobilov v rôznych sektoroch vrátane zdravotníctva.
Vzhľadom na rastúci dôraz na ekologické riešenia a technologický pokrok v oblasti elektromobility je pravdepodobné, že Slovensko bude v budúcnosti zvažovať integráciu elektrických sanitných vozidiel do svojho zdravotníckeho systému. To si však vyžaduje nielen finančné investície, ale aj rozvoj infraštruktúry a legislatívne opatrenia na podporu takýchto inovácií.
Pozri článok Nákladné elektromobily
Zdroje
1 Foto: By P Damink – Own work, CC BY-SA 4.0, Wikipedia contributors. (2025, February 13). Venturi (company). In Wikipedia, The Free Encyclopedia. Retrieved 07:32, March 30, 2025, from https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Venturi_(company)&oldid=1275481040
By P Damink – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=136107465
https://en.wikipedia.org/wiki/Venturi_(company)#/media/File:Venturi_Antarctica_(2021).jpg
Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová.