Očakávajme boom elektromobility na Slovensku

Rastúci záujem o elektrické vozidlá je spôsobený mnohými faktormi, od environmentálnych, ktoré má väčšina obyvateľstva za druhoradé, cez praktické, čo predstavuje hlavne bezúdržbovosť až po najhlavnejšie ekonomické. Ak si zoberieme reálne pohľady na nástup elektromobility na Slovensku, môžeme zhrnúť uvažovanie do niekoľkých bodov, ktoré v konečnom dôsledku potvrdzujú dôkazy o blížiacom sa boome v našej krajine.

Porovnanie nákladov

Rozhodnutie, či si zaobstarať elektromobil alebo vozidlo s konvenčným pohonom, ovplyvňuje mnoho faktorov. Jedným z najdôležitejších je určite cena. Poďme si preto porovnať, ktoré vozidlo je z dlhodobého hľadiska výhodnejšie.

Nákupné ceny u elektromobilov boli v roku 2022 o jednu štvrtinu vyššie ako dnes. V praxi to znamená, že ceny sa začínajú niekde na úrovni 34 tisíc za nový elektromobil. Klasické automobily sa pohybujú pri tej istej výbave v rovnakej cenovej relácii. Ďalej treba zvážiť prevádzkové náklady. Elektrická energia je zvyčajne lacnejšia ako benzín alebo nafta. Navyše, mnohí poskytovatelia elektriny ponúkajú znížené tarify pre majiteľov elektromobilov, najmä pri nabíjaní v noci. Elektromobily majú menej pohyblivých častí, čo vedie k nižším nákladom na údržbu. Vozidlá so spaľovacím motorom vyžadujú pravidelné výmeny oleja, filtrov a iných súčiastok. Elektromobily sa zvyčajne znehodnocujú pomalšie ako vozidlá so spaľovacím motorom, najmä vďaka neustálemu technologickému pokroku a vyššiemu dopytu.

Pohodlie a bezpečnosť

Elektromobily sú výrazne tichšie ako vozidlá s konvenčnými pohonmi, čo zvyšuje komfort jazdy najmä v mestských oblastiach. Elektromotor poskytuje plynulejší a lineárnejší ťah, čo sa prejavuje na pohodlnejšej jazde. Chýbajúci motorový priestor umožňuje konštruktérom optimalizovať vnútorný priestor. To sa prejavuje väčším množstvom miesta pre nohy, hlavu a batožinu. Chýbajú tu vibrácie a trhanie spojené so spaľovacími motormi. Regeneratívne brzdenie je technológia umožňujúca rekuperáciu energie pri brzdení, čo vedie k efektívnejšiemu využívaniu energie a zároveň k plynulejšiemu a prirodzenejšiemu brzdeniu.

Veľká batéria uložená v podlahe vozidla znižuje jeho ťažisko, čím výrazne prispieva k bezpečnosti. Na bežných vozovkách a pri normálnom počasí sedí elektromobil na ceste ako priťahovaný magnetom. Dopravní experti poukazujú aj na fakt, že ak vozidlo vyletí z cesty takmer vo všetkých prípadoch sa po prevracaní terénom dostane do polohy kolesami dolu. Aj keď má v sebe nainštalovaný potencionálny zdroj požiaru jeho bezpečnostný systém dokáže batériu odpojiť a jednotlivé články eliminovať do takej miery, aby nevznikol skrat a následný požiar. Vysokonapäťové systémy v elektromobiloch sú dôkladne izolované a chránené. Pri nehode sa systém automaticky odpojí, čím sa eliminuje riziko úrazu elektrickým prúdom. Chýbajúci spaľovací motor v prednej časti vozidla umožňuje vytvoriť väčšiu deformačnú zónu, ktorá lepšie absorbuje nárazovú energiu.

City Hub od ZSE Drive, 6x DC do 400 kW; 4x AC 22 kW. Doba nabíjania 10-18 min max pri plnom výkone1

Nabíjacia infraštruktúra rastie

Ďalším dôležitým faktorom je rozvoj nabíjacej infraštruktúry. Aj keď je stále čo zlepšovať, počet verejných nabíjacích staníc na Slovensku neustále rastie. To výrazne zvyšuje komfort používania elektromobilov a odstraňuje obavy potenciálnych zákazníkov spojené s dojazdom. Mnohí, ktorí zvažovali kúpu elektromobilu, ale váhali kvôli nedostatočnej sieti nabíjacích staníc, teraz vidia reálnu možnosť prejsť na elektrickú mobilitu.

Skúsme porovnať počet čerpacích staníc s PHM a počet verejných nabíjacích miest pre elektromobily. Na Slovensku máme cca 100 firiem (vrátane jednotlivcov, ktorí predávajú napríklad len naftu pre poľnohospodárstvo). Môžeme menovať siete čerpacích staníc Tesco, Metro, Avanti, Vion, Hypernova, Flaga, Slovnaft, OMV, Shell, Orlen atd, ktorí spoločne prevádzkujú 923 jednotlivých staníc.2

Potom máme sieť nabíjacích staníc, ktoré vlastnia firmy ako ZSE Drive (490 nabíjacích bodov 07/24), Greenway, Ionity, OMV, Slovnaft a miestni – lokálni poskytovatelia služieb. Týchto nabíjacích bodov bolo ku marcu tohto roku 807. Spolu ponúkali denne 24 hodín viac ako 2000 konektorov k pripojeniu vozidla.3 923 ČS s PHM ku 807 nabíjacím staniciam je viac ako ekvivaletným pomerom z hľadiska počtu klasických vozidiel na fosílne palivá a elektromobilov.

Nabíjanie doma

Zvýšený predaj nabíjačiek do domácností je ďalším pozitívnym trendom. Vďaka tomu si môžu majitelia elektromobilov pohodlne nabíjať svoje vozidlá doma. To nielenže šetrí čas, ale tiež umožňuje využívať výhodnejšie nočné tarify za elektrinu. Bohužiaľ, v súčasnosti nie je na Slovensku dostupný jednotný a dlhodobý program štátnych dotácií priamo zameraný na inštaláciu domáceho nabíjania.

Vplyv leasingových spoločností na trh

Jedným z najvýznamnejších faktorov ovplyvňujúcich nárast predaja elektromobilov na Slovensku je ukončovanie leasingu vozidiel v Európe. Mnohé spoločnosti a jednotlivci, ktorí si v minulosti leasingovali vozidlá s konvenčnými pohonmi, sú teraz nútení zvoliť si nové vozidlo. A práve elektromobily sa v tomto smere javia ako veľmi atraktívna možnosť. Tak isto spoločnosti, ktoré zakúpili elektromobily po ich uvedení na trh u leasingových spoločností už zmluvy naplnili a ukončili. Voľné ojazdené elektromobily sú k dispozícii po celej Európe. To prakticky znižuje nielen cenu ojazdených elektromobilov, ale aj cenu nových vozidiel.

Situácia vo svete smeruje k elektromobilite. Či sa to páči USA, Nemecku, či inej veľmoci, vysokým clom rozbehnutý vlak nezastavíš. V posledných mesiacoch v Číne rastie predaj EV, PHEV vozidiel stále vyššie. V októbri 2024 predaj prekročil 1 milión 430 tisíc kusov. (Pre porovnanie americká Tesla predala v tomto mesiaci 68 280 kusov, čínsky BYD 502 657 kusov z toho viac než polovicu tvorili PHEV). Prechod na elektromobilitu je nevyhnutný krok smerom k udržateľnejšej budúcnosti. Rastúci dopyt po elektromobiloch, rozvoj nabíjacej infraštruktúry a klesajúce ceny vytvárajú priaznivé podmienky pre masové rozšírenie elektrických vozidiel na Slovensku. Aj keď stále existujú určité výzvy, je jasné, že elektromobilita má aj na Slovensku veľkú budúcnosť.

Pozri článok Vyhliadky na budúcnosť v elektromobilite

Zdroje
1 Foto: Pavel Ondera, ZSE Drive City Hub, Landererova ul. Bratislava

2 Benzin.sk Internetový motoristický magazín. Dostupné z: https://www.benzin.sk/index.php?selected_id=163&article_id=-1&network=-1&kraj_id=-1&okres_id=-1&obec

3 SEVA Slovak Electric Vehicle Association. Dostupné z: https://seva.sk/infrastruktura-q1-24/

Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová.

Zdieľať článok