Nabíjacie stanice pre elektromobily od A po Z.
Nabíjacie stanice pre elektromobily pre obchodné či firemné parkoviská a areály
Pamätám si na časy, kedy benzín stál 10,- Kčs a ľudia sa povinne v práci oslovovali súdruh a súdružka. Získať zamestnanie ako pracovník obsluhy čerpacej stanice bol nedostupný sen každého, komu trošku záležalo na svojej rodine a mal v duši kus správneho podnikavca spojeného s rizikom, že skončí v base. Išlo o najvýnosnejšie pracovné fleky socializmu.
Nebol dôvod myslieť si, že tento obchod s palivami prestane vynášať. Práve naopak. Doba sa však zmenila a aj spôsob prevádzkovania čerpacích staníc. Pumpárčinu ovládli nadnárodné spoločnosti a svoje zmodernizované prevádzky začali prenajímať. Poviem vám, žiadna výhra, žiadna voľná tvorba cien, žiadny výber dodávateľov palív. Sen o zlatej bani v podobe vybudovania si vlastnej čerpacej stanice sa rozplynul ako para nad hrncom.
Fotovoltaika a elektromobilita
Najskôr sa u našich susedov začali objavovať vysoké stožiare s vrtuľami, ktoré vyrábali elektrinu do rakúskej siete. Neskôr to už boli fotovoltaické panely, ktoré sú vhodné aj pre súkromníkov. Na Slovensku skrsla myšlienka dodávať elektrinu do siete pomocou týchto panelov iba málo podnikateľom, ktorí vedeli zohnať dostatok financií na ich výstavbu. V dnešnej dobe plánujú výstavbu v dvoch projektoch, prvý cca 6 800 panelov umiestnených na streche vyjde na 3 milióny eur; druhý sa plánuje na voľnom priestranstve pri Rimavskej Sobote s rozlohou 10,5 ha a bude mať 15 000 panelov. 1
S rozvojom týchto technológií sa začalo viac prihliadať na ekologickú stránku v spojení s elektrickou energiou. Začalo tak obdobie elektromobility. Keďže na stavbu fotovoltaickej elektrárne skutočne nemám financie a predávať susedom neplatičom elektrinu cez predlžovačku ma neuživí, začal som sa čisto teoreticky zaoberať myšlienkou predaja elektriny nie do domácností ako podomový obchodník, ale predajom elektriny cez nabíjacie stanice priamo do áut. Tých elektro bude čoraz viacej a nabíjačiek čoraz menej.
Teraz je ten čas
Iba mizivé percento predajcov konzervatívnych produktov benzínu a nafty má na svojich čerpačkách priestor inštalovať nabíjacie stanice. Ak by aj priestor našli, problémom pre nich bude množstvo áut, ktoré neprišli čerpať PHM rádovo v minútach, ale nabiť si svoje vozidlo počas dlhšej doby.
Riešením pre nás ostatných je využitie parkovísk, verejných priestorov najmä v okolí nákupných centier, verejných budov a úradov, nemocníc, športovísk, štartovných a cieľových miest cyklotrás, na začiatku lesoparkov či rekreačných areálov. Všade tam je dnes nabíjacích staníc toľko, že by si hľadajúci mohol nohy ušliapať až ku kolenám a výsledok by bol úbohý. Iba na okraj pripomínam, že ak by ste si niekto chceli pri budovaní uplatniť aj 50% dotáciu z „Výzvy Plánu obnovy“, treba samozrejme dodržať podmienky o ktorých som písal v predchádzajúcom príspevku. Použité nabíjacie stanice pre výstavbu sa dajú kombinovať aj medzi sebou navzájom a to nielen od rôznych výrobcov, ale aj od kapacity. K dispozícii na trhu dnes máte najmä Wallbox, Tesla, Enelion a nabíjacie stanice Teltonika či ZSE, výkon AC 11kW a 22kW, a DC až do 400kW.
Zájdem ešte ďalej vo svojich predstavách. Vybudovanie viacerých nabíjacích staníc na jednom mieste (napr. parkovisko pred „úradom práce“), v počte 16 – 20 kusov spolu s malým občerstvením alebo automatmi na kávu, nápoje a bagety, by mohlo mať celkom dobrý výsledný efekt.
Zdroj: 1) Na Slovensku vyrastie nová slnečná elektráreň. Postaví sa 15-tisíc solárnych panelov. Online. 2022, roč. 2022. Pravda, 2022. ISSN 1335-4051. Dostupné z: https://ekonomika.pravda.sk/energetika/clanok/651116-na-slovensku-vyrastie-nova-slnecna-elektraren-postavi-sa-15-tisic-solarnych-panelov/. [cit. 2024-02-06].
Foto v článku: www.pixabay.com – 3459169