Karosérie budúcnosti už v súčasnosti

Každý z dlhšie jazdiacich vodičov, ktorý má v krvi aspoň dve kvapky benzínu (tí šetrnejší nafty), si dokáže predstaviť konštrukciu vozidla zloženú z oceľovej karosérie ku ktorej sú postupne pripojené nápravy, prevodovka, motor, sedadlá až po späté zrkadlo na okne. Zväčša sa jedná o odolné pevné materiály a to aj vo forme plastu, alebo prírodného dreva. Dokonca východonemecký Trabant, vozidlo z recyklovaného plastu malo, verte-neverte oceľovú karosériu. Aké materiály sa používajú v súčasnosti u vozidiel na baterky?

Výroba karosérií elektromobilov sa líši od tradičných automobilov vďaka špecifickým požiadavkám na batériové moduly a elektrické komponenty. Automobilky preto experimentujú s rôznymi typmi montáže karosérií, aby dosiahli optimálnu rovnováhu medzi pevnosťou, hmotnosťou a výrobnými nákladmi.

Tesla Model S a Model X využívajú rozsiahle odlievané hliníkové komponenty pre prednú a zadnú časť karosérie, tzv. „Gigacastingy“. Tieto masívne diely sa vyrábajú v tlakových formách a eliminujú potrebu zvárania, čím sa znižuje zložitosť a zvyšuje sa pevnosť.

Rivian R1T pickup truck taktiež využíva odlievané hliníkové komponenty pre prednú časť karosérie, avšak v menšom rozsahu ako Tesla.

Volkswagen ID.3 a ID.4 používajú tradičnú oceľovú karosériu s klasickým zváraním. Táto metóda je osvedčená a cenovo dostupná, ale môže viesť k vyššej hmotnosti a zložitejším výrobným procesom.

Škoda Enyaq iV využíva oceľovú karosériu s klasickým zváraním, s dôrazom na tuhosť a bezpečnosť.

Ford Mustang Mach-E kombinuje odlievané hliníkové komponenty pre prednú časť karosérie s klasickým zváraním oceľovej zadnej časti. Táto hybridná metóda umožňuje znížiť hmotnosť prednej časti a zároveň zachovať pevnosť a odolnosť zadnej časti.

BMW i3 používa karosériu vyrobenú z uhlíkových vlákien a kompozitných materiálov, ktorá je extrémne ľahká a pevná. Táto technológia je však náročná na výrobu a drahá.

Výber typu montáže karosérie závisí od rôznych faktorov, ako sú požiadavky na výkon, dojazd, cenu a výrobné kapacity. Odlievané veľké časti ponúkajú vysokú pevnosť a znižujú zložitosť, ale sú drahšie. Klasické zváranie je osvedčená a cenovo dostupná metóda, ale môže viesť k vyššej hmotnosti. Zmiešané technológie a materiály z uhlíkových vlákien ponúkajú kompromisy medzi rôznymi požiadavkami, ale sú drahšie a náročnejšie na výrobu.

Očakáva sa, že v budúcnosti sa technológie montáže karosérií elektromobilov budú naďalej vyvíjať. Snahou bude dosiahnuť ešte ľahšie, pevnejšie a cenovo dostupnejšie riešenia, ktoré splnia náročné požiadavky elektromobilov. Nové materiály a výrobné techniky, ako napríklad 3D tlač kovov, by mohli v tomto smere zohrať dôležitú úlohu.

Foto: Mach-E GT By MrWalkr – Own work, CC BY-SA 4.0 link2

Príklady použitia liatych alebo oceľových častí

Rozmanitosť technológií montáže karosérií elektromobilov odráža rôzne požiadavky a ciele automobiliek. Výber typu montáže závisí od komplexného posúdenia faktorov, ako sú výkon, dojazd, cena a výrobné kapacity. Budúci vývoj sa bude zameriavať na hľadanie ešte ľahších, pevnejších a cenovo dostupnejších riešení pre karosérie elektromobilov.

Možné konfigurácie

Predný pohon. V tomto prípade sa hnací motor nachádza vpredu a poháňa predné kolesá. Liatina karosérie môže integrovať motor a prevodovku do jedného celku, alebo ich môže držať samostatne.

Zadná hnaná náprava. Hnací motor sa nachádza vzadu a poháňa zadné kolesá. Liatina karosérie môže integrovať motor a prevodovku do jedného celku, alebo ich môže držať samostatne.

Pohon všetkých kolies. Elektromotor poháňa obe nápravy. V tomto prípade sa konštrukcia hnacích jednotiek a ich uloženie v liatine karosérie môže líšiť v závislosti od konkrétneho modelu. Niektoré modely používajú dva samostatné motory (jeden pre prednú a jeden pre zadnú nápravu), zatiaľ čo iné integrujú motory do prevodovky na každej náprave.

Uchytenie

Skrutkové pripojenie. Náprava sa pripevňuje k liatine karosérie skrutkami a maticami.
Zváraním. Náprava sa privarí k liatine karosérie.
Lepením. V niektorých prípadoch sa náprava prilepí k liatine karosérie pomocou štrukturálnych lepidiel.

Súčasnosť

Tesla model S má liatu prednú časť karosérie, ktorá integruje hnací motor a prevodovku. Zadná náprava je pripojená k liatine skrutkami.

Rivian R1T má liatu prednú časť karosérie a samostatný hnací motor pri každej náprave. Predná náprava je integrovaná do liatiny, zatiaľ čo zadná náprava je pripojená skrutkami.

Ford Mustang Mach-E má liatu prednú časť karosérie a samostatný hnací motor pri každej náprave. Predná náprava je integrovaná do liatiny, zatiaľ čo zadná náprava je pripojená skrutkami.

Pozri „O nabíjaní elektromobilov“

1 Foto úvodná: Mach-E By Alexander Migl – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=109915461
2 Foto v článku: Mach-E GT By MrWalkr – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=107638570
Zdroje a literatúra: Wikipedia contributors. (2024, June 28). Ford Mustang Mach-E. In Wikipedia, The Free Encyclopedia. Retrieved 18:18, July 15, 2024, from https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Ford_Mustang_Mach-E&oldid=1231514725

Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová.

Zdieľať článok