Nabíjacie stanice pre elektromobily od A po Z.
Formula E je stále atraktívnejšia
Pred časom som v tomto blogu písal o možnosti organizácie pretekov elektrovozidiel na spôsob Formule 1. Netušil som, že takáto súťaž už prebieha pod názvom Formula E. Pozrieme sa na zopár odlišností, predstavíme si samotné preteky a ich krátku históriu.
Veľmi dávno, skoro pred polstoročím boli preteky Formule 1 na úplnej špici a celý svet sledoval pretek od preteku a celý ten „cirkus“, ktorý sa okolo tohto podujatia točil. Súťaž sa konala len v kapitalistickom svete a komunisti si dávali veľký pozor na to ako o nej informovali. Krátko, pokiaľ možno kriticky a negatívne. To si nemohli dovoliť motoristické časopisy tej doby a tak sa kusé informácie medzi verejnosť predsa len dostávali. Pre všetkých, ktorí bývali popri hraniciach a mali možnosť sledovať televízie okolitých štátov bola Formula 1 dostupná a hlavné preteky dávali v priamom prenose. Pre nás ako deti to bol úžasný zážitok. Dvaja traja kamaráti vlastniaci dráhu s elektrickými autíčkami skladali okruhy podobné tým skutočným a preteky tak nadobúdali reálny obraz. Aj autíčka sme vybavili vlastnými kópiami monopostov, upravili prevody a súťažili.
Vznik
Formula E patrí pod Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA). Členmi FIA sú národné automobilové asociácie z celého sveta. Prezidentom FIA je od roku 2009 Jean Todt. História Formuly E sa začala písať v roku 2012, keď Jean Todt predstavil koncept pretekov s elektrickými monopostmi. Myšlienka vznikla s cieľom propagovať trvalo udržateľnú dopravu a urýchliť vývoj technológií pre elektromobily. Prvá sezóna šampionátu odštartovala 13. septembra 2014 v čínskom Pekingu.
Značky a tímy
Formula E prilákala množstvo popredných automobilových značiek a tímov, ktoré sa zapojili do vývoja a pretekania s elektrickými monopostmi.
Medzi hlavných výrobcov, ktorí boli pri založení a podieľajú sa na Formule E dodnes patria najmä Audi, BMW, DS Automobiles, Jaguar, Mahindra, Mercedes-Benz, Nissan, Porsche, Venturi.
V sezóne 2024/2025 šampionátu Formuly E súťaží týchto 11 tímov.
Avalanche Andretti Formula E — Jake Dennis, David Beckmann
DS Penske Stoffel Vandoorne, — Jean-Éric Vergne
Envision Racing — Nick Cassidy, Robin Frijns
Jaguar TCS Racing — Mitch Evans, Sam Bird
Kiro Race Co — Taylor Barnard, Dan Ticktum
Lola Yamaha ABT — Lucas di Grassi, Zane Maloney
Mahindra Racing — Oliver Rowland, Nico Müller
Maserati MSG Racing — Maximilian Günther, Edoardo Mortara
NIO 333 Racing — Nyck de Vries, Norman Nato
Nissan Formula E Team — Sacha Fenestraz, Norman Nato
TAG Heuer Porsche Formula E Team — Pascal Wehrlein, António Félix da Costa
Šampionát Formuly E v mestách
Sezóna Formuly E zvyčajne začína v decembri a končí v júli. Dôvodom tohto časového rámca je snaha vyhnúť sa prekrývaniu s inými významnými motoristickými udalosťami, ako je Formula 1. Sezóna majstrovstiev sveta ABB FIA Formula E pozostáva zo série pretekov, z ktorých každý je známy ako e-Prix. Tie sa konajú vo viacerých krajinách a kontinentoch po celom svete, väčšinou na pouličných okruhoch vytvorených špeciálne pre Formulu E na uzavretých verejných komunikáciách v centre veľkých miest. Príkladom je Autódromo Hermanos Rodríguez v Mexico City alebo Monako. To umožňuje divákom sledovať monoposty zblízka a zažiť jedinečnú atmosféru. Na každej e-Prix sa používa bodový systém na určenie dvoch každoročných majstrovstiev sveta, jeden pre jazdcov a jeden pre konštruktérov (tímy).2
Preteky Formuly E sa konajú na mestských okruhoch po celom svete (v súčasnosti 32 miest). Tu je výber s počtom najviac odjazdených pretekov.
Berlín, Nemecko 16x
Buenos Aires, Argentína 3x
Jakarta, Indonézia 4x
Londýn, Veľká Británia 14x
Mexiko 10x
Monte Carlo, Monako 9x
New York City, USA 10x
Paríž, Francúzsko 4x
Peking, Čína 2x
Rím, Taliansko 8x
Sao Paulo, Brazília 3x
Šanghaj 4x
Technické parametre monopostov Formuly E
Monoposty Formuly E prešli od svojho vzniku niekoľkými generáciami. V súčasnosti sa používajú monoposty tretej generácie (Gen3), ktoré sú najrýchlejšie, najľahšie a najvýkonnejšie v histórii šampionátu.
Maximálny výkon: 350 kW (v kvalifikácii), 300 kW (v pretekoch)
Maximálna rýchlosť: Približne 320 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: Menej ako 3 sekundy
Kapacita batérie: 51 kWh
Hmotnosť: Minimálne 840 kg (vrátane jazdca)
Formula E versus Formula 1
Formula E používa plne elektrické pohonné jednotky, čo znamená nulové priame emisie a zameranie na udržateľnosť. Vývoj sa sústreďuje na efektivitu batérií, rekuperáciu energie a elektrifikáciu automobilového priemyslu.
Formula 1 je hybridná séria, ktorá kombinuje spaľovacie motory (V6 Turbo) s pokročilým rekuperačným systémom (ERS). Hoci sa snaží o znižovanie emisií a efektívnejšie palivové technológie, stále je to hlavne tradičný spaľovací motoristický šport.
Formula E preteká najmä na dočasných mestských okruhoch v centrách veľkomiest (napr. Rím, Londýn, Jakarta), čím zdôrazňuje svoj ekologický imidž a prístupnosť pre fanúšikov. Traťové konfigurácie sú užšie a pomalšie, čo vedie k tesnejším súbojom.
Formula 1 preteká na klasických okruhoch (Monza, Silverstone, Suzuka) aj na moderných mestských tratiach (Singapur, Baku, Las Vegas), pričom ponúka vysokorýchlostné trate a dlhšie preteky s vyššími priemernými rýchlosťami.
Foto: Steffen Prößdorf, von links: Daniel Ticktum (GBR, NIO 333 Formula E Team), Jake Dennis (GBR, Avalanche Andretti Formula E), CC BY-SA 4.0, viac v popise1.
Formula E má kratšie preteky (cca 45 minút + 1 kolo), obmedzený počet súčiastok a obmedzené testovanie, aby sa znížili náklady a zdôraznila rovnosť medzi tímami.
Formula 1 má štandardnú dĺžku pretekov do 2 hodín alebo 305 km, výrazne vyšší rozpočet a sofistikovanejší vývoj aerodynamiky, motorov a pneumatík.
Formula E používa systém Attack Mode, ktorý dočasne zvyšuje výkon, a Fanboost, kde fanúšikovia hlasujú o extra výkone pre svojho obľúbeného jazdca. Výsledkom sú premenlivé preteky s častými zmenami pozícií.
Formula 1 sa spolieha na DRS (nastaviteľné zadné krídlo), stratégiu pneumatík a zastávky v boxoch. Predbiehanie je síce ťažšie, ale vďaka rozdielom v autách a stratégii sa môže líšiť priebeh pretekov.
Formula E je podporovaná veľkými automobilkami ako Porsche, Jaguar, Nissan či DS Automobiles, ktoré chcú vyvíjať elektrické technológie pre sériové autá. Rozpočty tímov sú regulované.
Formula 1 má rozsiahle financovanie zo strany výrobcov (Mercedes, Ferrari, Red Bull, Aston Martin) a korporátnych sponzorov. Tímy majú vysoké rozpočty (aj cez 400 miliónov dolárov ročne), hoci v posledných rokoch bol zavedený výdavkový strop.
Formula E vznikla v roku 2014 a stále si buduje fanúšikovskú základňu. Jej hlavnou cieľovou skupinou sú mladší diváci a tí, ktorí podporujú ekologické technológie.
Formula 1 má dlhú históriu (od roku 1950) a globálnu popularitu, pričom láka stámilióny divákov po celom svete. Legendy ako Schumacher, Senna či Hamilton pomohli vybudovať jej prestíž.
Na Slovensku je povedomie o Formule E na mizivej úrovni
Ako priznávajú viacerí oslovení Formula E je na Slovensku neznámou. Formula E sa sústredí na veľké svetové metropoly a krajiny s vysokou podporou elektromobility, čo Slovensko (zatiaľ) nie je. Naša krajina tiež nemá žiaden ePrix. U nás medzi verejnosťou dominuje tradičný motoršport (F1, WRC, Dakar), pričom elektromobilita nie je tak populárna ako v západnej Európe. Formula E cieli hlavne na západoeurópske trhy (Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia) a Áziu, kde má lepšie sponzorské zázemie. Slovenské športové médiá Formulu E takmer nepropagujú, chýbajú televízne prenosy na veľkých staniciach ako RTVS či Markíza. Jediné miesto, kde sa Formula E na Slovensku sporadicky objaví, sú špecializované motoristické weby (TopSpeed.sk, AutoBild, Garáž.sk) a niektoré zahraničné športové kanály dostupné u operátorov (napr. Eurosport).
Pozri článok Bude sa jazdiť F1 elektromobilov?, ktorý som písal v čase, keď šampionát Formule E dávno bežal, ale ja som o ňom nemal žiadne informácie.
Zdroje
1 Foto: Steffen Prößdorf, von links: Daniel Ticktum (GBR, NIO 333 Formula E Team), Jake Dennis (GBR, Avalanche Andretti Formula E), Dostupné: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.de
2 Dostupné: Prispievatelia Wikipedie. (2025, 7. február). Formula E. In Wikipedia, The Free Encyclopedia . Získané 20:30, 12. februára 2025, z https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Formula_E&oldid=1274532487
Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová.