Elektromobilita na Východe

Keď sa v Európe hovorí o elektromobilite, má sa zväčša na mysli jej západná časť. K nej však patrí aj východná časť. Ural, ktorý tvorí prirodzenú hranicu je vzdialený vyše tritisíc kilometrov (ďalej je už Ázia, Sibír a preďaleký Východ). Takže aj Moskva leží v geografickej časti, ktorá sa označuje ako Európa. Z nej je na hranice s Áziou ešte viac ako tisíc kilometrov.

Technický rozvoj na území východnej Európy sa presadzoval len pomaly. Aj keď Jabločkov vynašiel oblúkové svetlo, hojnejšie sa využívalo v Paríži ako v Rusku. Popov i Marconi sa postarali o bezdrôtový prenos rádiových vĺn, no rádio sa všeobecne vo svete pripisuje Marconimu. V čom boli Rusi skutočne dobrí bola vojnová technika postavená na praktickej jednoduchosti pri nízkych nákladoch. Či sa jednalo o Kalašnikov AK-47, tank T-34 alebo lietadlo MiG 25 vyrábané do roku 1984, kde boli použité sklenené elektrónky a nitovaná oceľ… V NATO označené kódom Foxbat.

Ako Východ pristupoval k technickému rozvoju zaradením spiatočky vidieť na príklade snahy zavedenia do výroby parného nákladného automobilu NAMI-12 a to v roku 1950 kedy bol vo svete trend opustiť parnú sekciu či už na cestách alebo koľajniciach. (Škoda vyrábala parný nákladný automobil v rokoch 1925 – 1935 pod názvom Škoda Sentinel). Rusi teda o 15 rokov neskôr začali vymýšľať to, čo bolo dávno vymyslené.

Dnešné Rusko

Sektor elektromobility v Rusku prechádza významnými zmenami, ovplyvnenými domácimi iniciatívami a medzinárodnými vzťahmi. V roku 2024 dosiahol predaj elektrických vozidiel v Rusku približne 8 800 jednotiek, čo predstavuje nárast o 313,3 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Napriek tomuto rastu tvorili elektrické vozidlá len 1,3 % z celkového predaja nových osobných áut v krajine.2 Treba podotknúť, že ide o najväčšiu krajinu sveta, ktorá zaoberá 11% celkovej pevniny a jej počet obyvateľov kolíše okolo 144 miliónov.

Významnú úlohu v tomto raste zohrali čínske automobilky, ktoré po odchode západných značiek z ruského trhu výrazne zvýšili svoj podiel. Čínske značky ako Chery, Geely a Great Wall Motor v súčasnosti dominujú na trhu s takmer dvoma tretinami podielu. Tento trend vyvolal obavy v Moskve, ktorá v reakcii zvýšila dovozné clá na automobily približne na 7 500 USD, s plánovanými ďalšími zvýšeniami v nasledujúcich rokoch.

Produkcia elektromobilov domácich značiek

Domáca výroba elektrických vozidiel zaznamenala pokrok uvedením modelov ako Evolute i-SKY a obnovenej značky Moskvich. Evolute i-Sky je elektrický crossover, ktorý vyrába ruská automobilka Motorinvest pod značkou Evolute v Lipetskej oblasti v Rusku. Tento model je založený na čínskom vozidle Forthing Thunder, čo je elektrická verzia modelu Forthing T5 EVO od spoločnosti Dongfeng. Tieto iniciatívy sú podporované vládnymi investíciami, vrátane plánovaných 30 miliárd rubľov (približne 326 miliónov USD) na podporu domáceho dopytu a výroby elektrických vozidiel v nasledujúcich rokoch. Tieto opatrenia dokonca zahŕňajú zvýhodnené úvery a dotácie na nákup domácich elektromobilov až do výšky 35 % z ceny vozidla.

Bez nabíjačiek to nejde

Napriek týmto snahám infraštruktúra nabíjacích staníc v Rusku zaostáva. V roku 2023 bolo v krajine menej ako 500 nabíjacích staníc, pričom väčšina z nich sa nachádza v mestských oblastiach ako Moskva a východné regióny blízko Číny. Vláda plánuje rozšíriť sieť rýchlonabíjacích staníc na viac ako 3 000 bodov, avšak geopolitické napätie a infraštrukturálne obmedzenia predstavujú nezvládnuteľné prekážky pre tento plán.2

V oblasti batérií sa Rusko snaží znížiť svoju závislosť od dovozu a plánuje spustiť rozsiahlu ťažbu lítia do roku 2030 s cieľom vyprodukovať aspoň 60 000 metrických ton uhličitanu lítneho ročne. Napriek tomu, že krajina disponuje významnými zásobami lítia, súčasná produkcia je minimálna. Projekty ako Kolmozerskoye, Polmostundrovskoye a Tastygskoye sú kľúčové pre dosiahnutie tejto sebestačnosti.3

Spoločnosť AvtoVAZ, známa výrobou vozidiel značky Lada, v septembri 2024 spustila sériovú výrobu modelu LADA e-Largus vo svojom závode v Iževsku. Tento model je považovaný za najviac lokalizované elektrické vozidlo v Rusku, s mierou lokalizácie presahujúcou 50 %. LADA e-Largus je dostupná v dvoch verziách: osobnej s dojazdom 420 km a komerčnej s dojazdom približne 320 km. Cena základnej verzie, po zohľadnení štátnych dotácií, začína na 2 990 000 rubľoch (približne 32 330 USD).4

Automobilka Moskvich od novembra 2022 vyrobila viac ako 30 000 vozidiel, z toho 4 000 elektrických. Aj napriek nižším predajom modelu Moskvich 3e, s približne 1 200 predanými kusmi za prvých 11 mesiacov roku 2024, spoločnosť plánuje pokračovať v jeho výrobe aj v roku 2025. Okrem toho Moskvich aktívne pracuje na vývoji elektrického vozidla vlastnej konštrukcie, ktoré plánuje predstaviť v roku 2025. Tento model by mal obsahovať hlavné komponenty, ako elektromotor a trakčnú batériu, vyrobené v Rusku.5

Mos.ru, CC BY 4.0, Elektrobus KamAz-6282 na linke T25 v Moskve, viac v popise1.

Informácie o konkrétnych technických špecifikáciách batérií a nabíjacích možnostiach pre modely LADA e-Largus a Moskvich 3e sú obmedzené. Dostupné údaje o kapacite batérií, čase nabíjania (AC alebo DC), či type konektora pre tieto vozidlá nie sú verejne dostupné.

Čo sa týka nabíjacej infraštruktúry v Rusku, podľa údajov agentúry AUTOSTAT bolo k júnu 2024 v krajine evidovaných 7 410 verejných nabíjacích staníc, z ktorých 2 555 boli rýchlonabíjacie stanice s výkonom 50 kW alebo viac. Tieto rýchlonabíjacie stanice umožňujú výrazne skrátiť čas potrebný na nabitie vozidla v porovnaní s pomalšími nabíjačkami.6 Počet evidovaných vozidiel v Rusku presahuje číslo 51 miliónov.

Elektrické vozidlá sa v Rusku využívajú vo verejnom sektore, najmä v oblasti verejnej dopravy. Moskva patrí medzi svetových lídrov v zavádzaní elektrických autobusov do svojho dopravného systému. Od septembra 2018 bolo na moskovské trasy nasadených viac ako 2 000 elektrických autobusov, ktoré obsluhujú vyše 150 liniek. Tieto vozidlá nahradili tradičné dieselové autobusy na 45 trasách len v roku 2024, čím sa výrazne znížili emisie oxidu uhličitého a zlepšila kvalita ovzdušia v meste.7

Elektrické autobusy, ktoré sa v súčasnosti využívajú vo verejnej doprave v Rusku (najmä v Moskve), majú vlastné trakčné batérie a nie sú závislé od trolejového vedenia, ako je to v prípade tradičných trolejbusov. Tieto autobusy fungujú na princípe batériového napájania – podobne ako osobné elektromobily – a dobíjajú sa pomocou špeciálnych rýchlonabíjacích staníc. V Moskve sa napríklad využívajú ultrarýchle pantografové nabíjačky, ktoré umožňujú dobitie vozidla za 6 – 10 minút počas konečnej zastávky, čo postačuje na ďalší okruh jazdy. V depe sa potom batérie dobijú plne počas noci.

Tieto autobusy sú teda plne autonómne v pohybe a nepotrebujú žiadne nadzemné vedenia, čo znižuje náklady na infraštruktúru a umožňuje ich väčšiu flexibilitu pri nasadzovaní na rôzne linky. Sú tiež tichšie, menej vibrujú, neprodukujú výfukové emisie a pomáhajú zlepšovať kvalitu ovzdušia v mestách.

Elektrické autobusy v Moskve sú ruské výrobky od spoločností KAMAZ a LiAZ (Likinskij avtobusnyj zavod v moskovskej oblasti). V roku 2023 bol otvorený veľký park elektrických autobusov v oblasti Mitino, ktorý je schopný pojať až 300 vozidiel. Tento park poskytuje údržbu a servis pre elektrické autobusy a prispieva k efektívnejšej prevádzke ekologickej dopravy v meste.

Okrem Moskvy aj ďalšie ruské mestá začínajú implementovať elektrické vozidlá do svojich systémov verejnej dopravy, hoci v menšom rozsahu. Tieto iniciatívy sú súčasťou širšej stratégie na zníženie závislosti od fosílnych palív a zlepšenie environmentálnej situácie v mestských oblastiach.

Zhrnutie

Výhľad do budúcnosti naznačuje pokračujúci rast trhu s elektrickými vozidlami v Rusku, podporený domácou výrobou, rozvojom infraštruktúry a vládnymi stimulmi. Avšak problémy v podobe geopolitických napätí, závislosti od čínskych výrobcov a potreby rozsiahlych investícií do infraštruktúry zostávajú významnými problémovými faktormi ovplyvňujúcimi tento sektor.

Pozri článok Nákladné elektromobily

Zdroje
1 Súbor:Elektrobus KamAZ-6282 na linke T25 v Moskve.jpg. (22. september 2022). Wikimedia Commons. Získané 09:43, 7. apríla 2025 z https://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=File:KamAZ-6282_electric_bus_on_line_T25_in_Moscow.jpg&oldid=690805292
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7a/KamAZ-6282_electric_bus_on_line_T25_in_Moscow.jpg
2 BMI FitchSolutions Company, https://www.fitchsolutions.com/bmi/autos/russia-ev-profile-russian-ev-segment-propped-strong-supply-mainland-china-12-12-2023
3 Reuters, https://www.reuters.com/markets/commodities/russia-plans-launch-large-scale-lithium-production-2030-2025-03-17/
4 Autostat Analytic Agency, https://eng.autostat.ru/news/23966/
5 Izvestija, https://en.iz.ru/en/1802955/2024-12-06/moskvich-announced-preservation-electric-cars-amid-weak-sales
6 Autostat Analytic Agency, https://eng.autostat.ru/news/25325/
7 AK&M information agency, https://www.akm.ru/eng/press/buses-have-been-replaced-with-electric-buses-on-45-metropolitan-routes-since-the-beginning-of-the-ye/

Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová.

Zdieľať článok

Dakujem!

Odoslanie formulára
potvrdené!

Náš tím vám čoskoro zavolá späť