Nabíjacie stanice pre elektromobily od A po Z.
Elektromobil a záručný servis
Každý automobilista, ktorý si kúpi nové vozidlo, prípadne vozidlo v záručnej dobe, chtiac či nechtiac navštevuje autorizovaný servis. Hrozbu, že by mu prepadla záruka práve v tom čase, kedy by sa mu vozidlo pokazilo nechce riskovať nikto, zvlášť nie ten, ktorý pozná Murphyho zákony.
A tak či už ide o vozidlo s takým, či onakým pohonom, predpísané servisné prehliadky nevynechá nik.
Fenomén „v záruke“, „záručná doba podľa zákona“ alebo poskytovaná „záruka na 5 rokov či najazdenie 100 tisíc kilometrov“ vyzerá skvelo, no výrobcovia majú tieto možné poruchy zakalkulované v cene spotrebiča a v našom prípade v „záručnom servise“ vozidla. Tieto úkony bývajú označované ako „bezplatné“, no opak je pravdou. U vozidiel na fosílne palivá sa mení olej a jeho filter. Pravdou ostáva, že zväčša neplatíte prácu mechanika, ale olej i filter áno. Ak sa pozriem do fakturácie záručného servisu, zistím, že za 3,4 L oleja Shell Helix Ultra … mi naúčtovali 54,40 eura. Liter tohto oleja pritom stojí 8,- euro teda (3,4 L) 27,20 eur presne polovicu. Kto si niekedy sám menil olej vie, že aj s demontážou, montážou filtra je to záležitosť 15 minút. Za prehliadku karosérie a celkovú prehliadku si účtovali 79,31 euro, čo v podstate nie je nič iné ako platba za hodinový výkon. Cena/hodina cca 40,- euro v servisoch pri nezáručnej oprave sa tiež pohybuje na tejto úrovni. Takže žiadny záručný servis zadarmo.
U elektromobilov sa hovorí o minimálnej cene za záručnú prehliadku a tým sa vraj kompenzuje vyššia nákupná cena za elektromobil. Písal som o tom v minulom článku na tomto blogu.
Iste, treba uviesť na pravú mieru evidentné fakty súvisiace so záručným servisom. Niektorí výrobcovia skutočne obmedzujú výkony servisu v záruke na najnižšiu možnú mieru a tam je oprávnené hovoriť o kompenzácii zriaďovacej ceny elektromobilu. Sú však výrobcovia, alebo skôr poskytovatelia záručného servisu konkrétnych značiek (ide najmä o značky, ktoré vyrábajú tak klasické vozidlá ako aj EV), ktorí za servis elektromobilu účtujú vyššiu cenu záručnej prehliadky ako za klasické vozidlo.
Záruka
Bežná záruka vozidiel sa odvíja podľa počtu najazdených kilometrov, alebo od času (raz ročne až do vypršania záruky a) buď 100 tisíc kilometrov b) dohodnutý čas záruky napr. 5 rokov). Klasifikácia predpísaných úkonov výrobcom sa nachádza v servisnej knižke ako aj v manuáli k vozidlu. Všetky úkony sú na prepisovom papieri vyznačené tak, že rozhodnutie je na servisnom stredisku, ktorý úkon bude podľa zistených skutočností vykonávať a to následne vyznačí v servisnej knižke. Môže teda meniť olej, ale ani nemusí, môže meniť brzdovú kvapalinu, ale nemusí, môže meniť chladiacu kvapalinu, ale nemusí a tak ďalej. Nuž čo by to bolo za servisné stredisko, ktoré by si samo odopieralo zisk? Preto sa vás pre istotu ešte opýtajú, či majú doliať vodu do ostrekovača, či treba povysávať a či chcete vozidlo umyť zospodu, zvrchu, zboku, zozadu, spredu…
Keďže dobrý chýr sa šíri podstatne pomalšie ako ten zlý, nebudeme tu hovoriť o bezplatnom záručnom servise elektromobilov, ale o tom čo sú schopní niektorí servismani naúčtovať a načo si má zákazník dávať pozor.
Pozrime sa stručne čo účtuje jeden nemenovaný servis počas svojich prehliadok elektromobilu. Treba zobrať do úvahy fakt, že ide o obdobie celej záruky, teda cena práce aj materiálu samozrejme stúpala.
15 tisíc km: Kontrola karosérie (41,55), kontrola laku a ošetrenie (41,55), kontrola klimatizácie (8,27), výmena filtra (16,62), napastovanie bŕzd čistiacou pastou a prečistenie (72,56), čas práce 39,57, spolu: 220,12 euro
30 tisíc km: Kontrola karosérie, kontrola laku, kontrola geometrie, výmena brzdovej kvapaliny, napastovanie bŕzd čistiacou pastou a prečistenie, čas práce 67,27, spolu: 455,04 euro
45 tisíc km: Kontrola karosérie, kontrola laku, kontrola klimatizácie, výmena filtra, napastovanie bŕzd čistiacou pastou a prečistenie, čas práce 39,57, spolu: 401,22 euro
60 tisíc km: Kontrola karosérie, kontrola laku, kontrola klimatizácie, napastovanie bŕzd čistiacou pastou a prečistenie, výmena vysokonapäťovej kvapaliny 11,9 L, výmena brzdovej kvapaliny, čas práce 58,16, spolu: 864,36 euro
75 tisíc km: Kontrola karosérie, kontrola laku, kontrola klimatizácie, výmena filtra, napastovanie bŕzd čistiacou pastou a prečistenie, čas práce 39,57, spolu: 220,12 euro
90 tisíc km: Kontrola karosérie, kontrola laku, kontrola klimatizácie, kontrola geometrie, výmena brzdovej kvapaliny, napastovanie bŕzd čistiacou pastou, čas práce 124,24, spolu: 690,69 euro
Celkovo teda za 6 záručných prehliadok spolu s prácou a materiálom zaplatí vodič tohto elektromobilu 2 851,55 euro. Domnievam sa, že prevádzka elektromobilu v porovnaní s inými vozidlami na klasické benzíny a naftu vyjde na rovnako, keď nie drahšie. Pravdou je, že pri dnešných vozidlách, ktoré riadia počítače a bezpečnostné systémy sú kontroly a prehliadky odborníkmi potrebné. Automobilom predsa zverujeme svoje životy a životy svojich blízkych.
Je však na každom z nás ako pristúpi k záručným zásahom. Žiaden ani ten najakreditovanejší servis nie je jediný v našom okolí. Preto je dobré informovať sa pri objednávaní o úkonoch, ktoré nám chce servis robiť a o cene, ktorú za to bude požadovať. Osobne som si zisťoval ponuku v troch akreditovaných servisoch, kým som potvrdil svoju objednávku. Len pre zaujímavosť, v jednom mi chceli po roku meniť brzdovú kvapalinu aj keď vozidlo prešlo len 8 tisíc kilometrov. Chceli ju meniť bez ohľadu na to, aby zmerali jej bod varu (ten závisí od množstva vlhkosti, ktorú kvapalina absorbuje) prípadne inak posúdili či otestovali účinnosť brzdného systému. Naopak chybu v komunikačnom paneli odstrániť nevedeli, ale ponúkli mi výmenu celej palubnej dosky so spoluúčasťou…
Kuriozita na záver
V Nórsku sa nachádza jedna z najsevernejších nabíjacích staníc v meste Longyearbyen na Špicbergoch. Napriek tomu alebo práve vďaka tomu, že Nórsko je krajinou s veľmi rozšírenou lodnou dopravou stalo sa svetovým lídrom v elektrifikácii dopravy. Už v roku 2021 vybudovali ultrarýchlu nabíjaciu sieť pre lode s konektorom CCS2. Nabíjacie porty na lodiach však neboli pred týmto dátumom kompatibilné, preto ich urýchlene prerábali. Maximálny výkon nabíjačky pre lode je vraj 152 kW. 1
1) SKOKAN, Radovan. V Nórsku je prvý supercharger pre elektrické lode. Moj elektromobil [online]. 2021 [cit. 2024-03-13]. Dostupné z: https://www.mojelektromobil.sk/norsko-prvy-supercharger-ultrarychla-nabijacia-stanica-elektricke-lode/
Foto: Ewan3336 Mechanik, oprava brzdy -8367768. In: PIXABAY, A CANVA GERMANY GMBH BRAND [online]. 2024, 2024 [cit. 2024-03-13]. Dostupné z: https://pixabay.com/sk/illustrations/ai-generovan%C3%A9-mechanik-oprava-brzdy-8367768/
Údaje použité v článku sú orientačné, verejne dostupné v rámci informácií z médií.