Elektromobil a klasika – meranie spotreby

Keď sa na socialistickom trhu objavil nejaký nový model vozidla, vždy sa v PR reportážach a článkoch uvádzali technické parametre, medzi ktorými vynikala spotreba. Tá sa udávala v troch veličinách, v meste, mimo mesta, a pri 80 km/hod. Samozrejme, medzi motoristami sa vždy hovorilo o tej najnižšej spotrebe, boli koumáci, ktorí sa pohrali s karburátorom a tryskami a docielili tak ešte nižšiu ako uvádzanú spotrebu bez ohľadu na slabý výkon motora. Boli zas takí, ktorí chceli vyšší výkon bez ohľadu na spotrebu. O ekológii sa vtedy nehovorilo, aj STK zatvárala za mierny úplatok oči, prípadne vám šikovný pracovník STK karburátor sám zošteloval podľa vášho želania.

Pamätám si na naše druhé vozidlo v rodine a prakticky moje prvé, ktoré som mohol už oficiálne šoférovať. Prvým bol Fiat 600D, taký malý chrobáčik. Druhým bol dvojtaktný Trabant. Tento zázrak NDR, vyrábaný z odpadového plastu mal ale skutočne kovové šasi, nápravy a aj motor. Hneď nad motorom bola plechová nádržka na cca 25 litrov PHM (benzín zmiešaný s olejom). Pod nádržkou bol trojcestný ventil. Prvá poloha otvorené – palivo prúdilo samospádom do motora až do poslednej kvapky, druhá poloha – rezerva, v nádrži ostalo ešte zo tri litre paliva keď vám motor zdochol a tretia poloha zatvorené, čo bol prakticky tajný imobilizér proti krádeži. Ventil sa totiž ovládal vnútri pri kolenách spolujazdca.

Najčarovnejšia bola však plastová tyčinka s vyznačenými litrami. Tá sa ponorila do tankovacieho otvoru v nádrži a vodič tak prakticky hneď vedel, koľko má natankované. Keď stál na kopci musel použiť aj odhad, tí pedantnejší dali výpočet plochy hladiny, sklon nádrže, poloha meradla…

Takto nejako sa vyrátavala spotreba. Ukazovateľ prejdených kilometrov auto samozrejme malo, dokonca aj tachometer. Odmeriaš, zapamätáš si číslo, prejdeš sto kilometrov, odmeriaš, odrátaš a vieš koľko to zhltlo. Nie však úplne presne. Do benzínu sa prilieval olej, ktorý mazal priamo krúžky pri spaľovaní a vytváral nádherný modrý dym za trabíkmi, a ten stál viac ako benzín. Koľko sa ho tam dávalo už dnes netuším, na fľaške boli také rysky 5 L, 10 L, 15 L, 20 L.

To bola minulosť. Nie až taká dávna, ale predsa len minulosť. Odvtedy sa meranie paliva značne zmodernizovalo a spresnilo. Poďme sa teraz pozrieť na to ako sa meria dnes a ako je to u elektromobilov a klasických vozidiel a to preto, lebo spotreba paliva je dôležitým faktorom pri výbere auta. Pri porovnávaní spotreby klasických a elektromobilov je dôležité zvážiť všetky relevantné faktory, ako typ auta, jazdný štýl a podmienky jazdy v akých bude vozidlo prevažne jazdiť.

Spotreba paliva v klasickom aute sa meria v litroch na 100 kilometrov. Existuje viacero metód na jej meranie:
1. Palubný počítač: Mnoho moderných áut má palubný počítač, ktorý zobrazuje spotrebu paliva v reálnom čase. Táto hodnota je však len orientačná a môže sa líšiť od reálnej spotreby.
2. Manuálny výpočet: Spotrebu paliva môžete vypočítať aj manuálne:
– Natankujte do auta plnú nádrž a vynulujte počítadlo kilometrov.
– Jazdite, kým sa nádrž nevyprázdni.
– Znova natankujte do plnej nádrže a zapíšte si počet najazdených kilometrov.

Spotrebu paliva vypočítate podľa vzorca:
Spotreba l/100 km = Spotrebované palivo (L) / Najazdené kilometre (km) * 100

3. Existujú aj štandardizované testy na meranie spotreby paliva, napríklad test WLTP (Worldwide Harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure). Tieto testy simulujú rôzne jazdné podmienky a poskytujú presnejší obraz o spotrebe paliva auta.

elektromobil a klasika

Test WLTP Worldwide Harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure je laboratórny test používaný na meranie emisií a spotreby paliva ľahkých motorových vozidiel. Test WLTP nahradil test NEDC New European Driving Cycle v roku 2017 pre nové typy vozidiel a v roku 2018 pre všetky novo registrované vozidlá.

Test WLTP zaviedla Hospodárska komisia pre Európu (EHK OSN) v spolupráci s automobilovým priemyslom a pozostáva z dvoch častí: mestského a mimomestského cyklu.
Spaľovací motor
Mestský cyklus trvá 15 minút a simuluje jazdu v meste s častým zastavovaním a rozbiehaním.
Priemerná rýchlosť je 19 km/h a maximálna rýchlosť 56 km/h. Celková dĺžka cyklu je 4,6 km.
Mimomestský cyklus trvá 30 minút a simuluje jazdu na diaľnici a okresných cestách.
Priemerná rýchlosť je 46,5 km/h a maximálna rýchlosť 131 km/h. Celková dĺžka cyklu je 23,25 km.
Opakovanie meraní. Každý cyklus sa opakuje 4-krát, aby sa získali presné výsledky.
Zaťaženie vozidla: Vozidlo je počas testu zaťažené podľa predpísanej normy, ktorá simuluje vodiča a batožinu.

Elektrické auto

Spotreba energie v elektromobile sa meria v kilowatthodinách na 100 kilometrov (kWh/100 km). Na jej meranie sa používa palubný počítač. Existuje aj manuálny výpočet, ale je zložitejší a vyžaduje si meranie spotrebovanej energie z nabíjacej stanice.

Vyhodnotenie

Pri hodnotení spotreby paliva auta je dôležité zvážiť viacero faktorov.
Typ auta, výkon motora, veľkosť a typ karosérie, hmotnosť auta, šírka pneumatík, to všetko ovplyvňuje spotrebu paliva.
Jazdný štýl, agresívna jazda s rýchlym zrýchľovaním a brzdením zvyšuje spotrebu paliva.
Podmienky jazdy, jazda v meste s častým zastavovaním a rozbiehaním spotrebuje viac paliva ako jazda na diaľnici. Malý mestský elektromobil s kapacitou batérie 30 kWh môže v meste spotrebovať 15 kWh/100 km a mimo mesta 12 kWh/100 km. Veľké SUV s kapacitou batérie 70 kWh môže v meste spotrebovať 22 kWh/100 km a mimo mesta 18 kWh/100 km. Cena za jednu kWh momentálne na Slovensku stojí od 0,122 euro 0,167 euro podľa tarify DD1 – DD3.

Všeobecné rozmedzie spotreby

V meste: 12 – 25 kWh/100 km
Mimo mesta: 10 – 18 kWh/100 km

Záver

Klasický versus spaľovací motor.
Elektromobily sú vo všeobecnosti úspornejšie ako autá so spaľovacím motorom. Ich spotreba energie je nižšia, a to aj pri zohľadnení strát pri nabíjaní. Avšak, cena elektromobilov je stále vyššia ako cena áut so spaľovacím motorom.

Kuriozita na záver

Vedeli ste, že na Slovensku sa mali montovať ultrarýchle nabíjacie stanice pre osobnú lodnú dopravu? S plánovaním sa začalo už pred rokom 2020. Tieto lode, mali využívať elektrinu, ale aj klasické motory na trase Bratislava Devín, Petržalka, Eurovea, Čunovo, Šamorín, Vodné dielo Gabčíkovo a späť. Nabíjanie jednej z piatich premávajúcich lodí, malo trvať 8 minút. Taký bol plán. Je rok 2024 a…1

1) SKOKAN, Radovan. V Nórsku je prvý supercharger pre elektrické lode. Moj elektromobil [online]. 2021 [cit. 2024-03-13]. Dostupné z: https://www.mojelektromobil.sk/norsko-prvy-supercharger-ultrarychla-nabijacia-stanica-elektricke-lode/

Foto: AutoPhotography gauge_3377240. In: PIXABAY, A CANVA GERMANY GMBH BRAND [online]. 2024, 2024 [cit. 2024-03-13]. Dostupné z: https://pixabay.com/sk/photos/rozchod-palubn%C3%A1-doska-r%C3%BDchlomer-3377240/

Údaje použité v článku sú orientačné, verejne dostupné v rámci informácií z médií.

Zdieľať článok