Nabíjacie stanice pre elektromobily od A po Z.
Budeme predávať elektrinu z auta späť do siete?
Elektrická energia je veľmi špecifická komodita, ktorá je prakticky vo veľkom množstve neuložiteľná. Nemôžete vyrobiť energiu do zásoby, natlačiť ju do nejakého zásobníka ako plyn a potom si z nej uberať a predávať ju na kilá ako zemiaky. Pravda, dá sa jej obmedzené množstvo uložiť do batérií. Niektoré môžu dosahovať kapacitu stoviek MWh. Aj to je však málo. Najčastejšie sa využívajú prečerpávajúce elektrárne, ktoré využívajú potenciálnu energiu vody. V čase prebytku elektrickej energie sa voda čerpá do vyššie položeného zásobníka. Keď je potrebná energia, voda sa púšťa cez turbíny a vyrába elektrinu. Opäť tu však máme lokálnu prenosovú sieť, ktorá má tiež svoje kapacity a limity. Preto roztrúsené ostrovčeky energie vo forme pár kilowattov (elektromobily po celom svete) sú riešením ako uložiť a čerpať elektrickú energiu veľmi efektívnym a elegantným spôsobom.
Automobil ako úložisko energie
Elektromobily majú vlastné batérie, ktoré svojou kapacitou môžu byť zaujímavé nielen pre uskladnenie energie na vlastnú potrebu V2L (Vehicle to Load), ale môžu fungovať ako jeden gigantický zásobník energie v rozvodnej sieti dodávateľov energií V2G (Vehicle to Grid).
V2L (Vehicle-to-Load) a V2G (Vehicle-to-Grid) sú dve technológie, ktoré menia spôsob, akým využívame elektrické vozidlá. Zmenia ich z pasívnych spotrebiteľov elektrickej energie na aktívne zdroje, ktoré môžu energiu nielen prijímať, ale aj odovzdávať.
V2L umožňuje, aby elektrické vozidlo dodávalo elektrickú energiu priamo do iných elektrických zariadení, ako sú napríklad domáce spotrebiče, nástroje alebo dokonca iné elektrické vozidlá. Môžete si teda predstaviť, že vaše elektrické vozidlo sa stane obrovskou prenosnou powerbankou.
V2G umožňuje, aby elektrické vozidlo odovzdávalo elektrickú energiu späť do elektrickej siete. To znamená, že keď je dopyt po elektrickej energii vysoký (napríklad počas horúcich letných dní), vaše vozidlo môže „predať“ časť svojej energie späť do siete. Týmto spôsobom môžu elektrické vozidlá pomôcť stabilizovať elektrickú sieť a znížiť závislosť od fosílnych palív.
Ako to funguje v praxi
Kľúčovou súčasťou týchto technológií sú bidirekčné nabíjačky (Tesla má Powershare). Na rozdiel od štandardných nabíjačiek, ktoré umožňujú iba nabíjanie vozidla, bidirekčné nabíjačky umožňujú tok energie v oboch smeroch. Systémy V2L a V2G sú často spojené s inteligentnými riadiacimi systémami, ktoré optimalizujú využitie energie vozidla. Tieto systémy môžu napríklad automaticky nastaviť čas nabíjania alebo vybíjania vozidla tak, aby sa minimalizovali náklady na energiu a maximalizoval prínos pre elektrickú sieť.
V2L už funguje
Ide o technológiu, ktorá umožňuje, aby elektrické vozidlo slúžilo ako mobilná powerbanka. Vďaka nej môžete z batérie vozidla napájať rôzne elektrické zariadenia, od malých spotrebičov až po náradie. Táto funkcia je obzvlášť užitočná pri kempovaní, na stavbách alebo v prípade výpadku prúdu. Neexistuje striktné pravidlo o minimálnej kapacite batérie pre V2L. Avšak, čím väčšia kapacita batérie, tým viac energie môžete z vozidla odobrať. Pre väčšinu domácich spotrebičov je však už batéria s kapacitou okolo 60 kWh úplne dostačujúca. Treba si však uvedomiť, že každý spotrebič má iný odber prúdu. Čím dlhšie budete spotrebiče používať, tým viac energie miniete. Ani vonkajšia teplota kde máte odstavené vozidlo nie je zanedbateľným faktorom. Samozrejme, neodporúča sa batériu celkom vybiť ani tam, kde máte možnosť dobiť batériu na cestu späť. Technológia V2L otvára nové možnosti využitia elektromobilov. Ak zvažujete kúpu elektromobilu a funkcia V2L vás zaujíma, dôkladne si preštudujte technické špecifikácie jednotlivých modelov a porovnajte ich.
Prenosová sústava2
Vozidlá s technológiou V2L
Medzi najznámejších výrobcov, ktorí túto funkciu integrujú do svojich modelov, patrí Hyundai a KIA. Modely ako Ioniq 5 a KIA EV6 sú známe svojou vysokou kapacitou batérie a pokročilými funkciami V2L. Niektoré modely Ford, ako napríklad Mustang Mach-E, tiež podporujú V2L. Rivian zameraná na elektrické pickupy a SUV ponúka V2L ako štandardnú výbavu. Ani európsky gigant Vokswagen v tomto prípade nezaspal. Ponúka modely ID.3 (hatchback), ID.4 (SUV), ID.5 (športové SUV), všetky s funkciou V2L
Technológia V2G
Umožňuje elektromobilom dodávať energiu späť do elektrickej siete, je stále relatívne nová a jej implementácia sa medzi jednotlivými výrobcami líši. V podstate je to hudba budúcnosti. Pre využitie technológie V2G je potrebná špeciálna nabíjačka. Táto nabíjačka musí byť schopná nielen nabíjať vozidlo, ale aj prijímať energiu z vozidla späť do siete. Niektorí výrobcovia ponúkajú špeciálne nabíjačky ako súčasť výbavy vozidla. Inštalácia nabíjačky si vyžaduje odborníka, aby sa zabezpečilo správne pripojenie do elektrickej siete.
Praktické využitie technológie V2G je stále v počiatočnej fáze. Aj keď niektoré vozidlá a nabíjačky už túto funkciu podporujú, jej rozšírené využitie závisí od niekoľkých faktorov. Jedným z nich je potrebná je dostatočná infraštruktúra nabíjacích staníc s podporou V2G. Ďalšou je zavedenie právnych predpisov, ktoré musia umožniť spätný predaj elektriny zo súkromných zdrojov do siete. Musí byť vytvorený vhodný ekonomický model, ktorý bude motivovať majiteľov elektromobilov k využívaniu V2G.
V súčasnosti sa technológia V2G najčastejšie využíva na napájanie domácich spotrebičov spôsobom V2L. Umožňuje použiť batériu vozidla ako záložný zdroj energie. V niektorých krajinách môžu majitelia elektromobilov predávať prebytočnú energiu systémom V2G späť do siete a zarábať peniaze už dnes (Japonsko, USA Kalifornia, Južná Kórea). V budúcnosti by mohli batérie elektromobilov pomôcť stabilizovať elektrickú sieť tým, že budú ukladať energiu v čase nízkeho dopytu a dodávať ju v čase špičky. Technológia V2G predstavuje sľubnú budúcnosť pre elektromobily. Umožňuje nielen využívať vozidlo ako dopravný prostriedok, ale aj ako energetický zdroj. Aj keď je využitie tejto technológie zatiaľ obmedzené, očakáva sa, že v budúcnosti sa stane bežnou súčasťou elektromobility.
Pozri článok o nabíjacej sieti na Slovensku
1 Foto: Konektor V2L – ilustračné foto
2 Foto „Prenosová sústava“, autor: maxmann_substation In: PIXABAY, A CANVA GERMANY GMBH BRAND. [online]. 2024 [cit. 2024-03-06]. Dostupné z: https://pixabay.com/sk/photos/rozvod%C5%88a-elektrina-vysok%C3%A9-nap%C3%A4tie-1705947/
Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová.