Akú mieru dosahuje súčasná spolupráca s čínskymi automobilkami

Spolupráca medzi čínskymi a európskymi automobilkami je v súčasnosti veľmi dynamická a komplexná. Zatiaľ čo niektoré partnerstvá prinášajú inovatívne technológie a rozšírenie produktového portfólia, iné sú zamerané na zdieľanie výrobných kapacít alebo spoločný vývoj nových modelov.

Na jednej strane vznikajú spoločné podniky kde si obe strany zdieľajú vlastníctvo a riadenie, inde  čínske automobilky získavajú licencie na výrobu alebo predaj modelov európskych značiek na čínskom trhu s tým, že vo vývoji nových technológií a i nových modelov postupujú spoločne.

Tak ako sme písali v minulom článku o budúcnosti elektromobility, tak i tu sa potvrdzuje, že v niektorých prípadoch sa objavujú čínske vozidlá, ktoré sú predávané pod európskymi značkami. Existujú prípady, kedy čínske vozidlá prejdú len kozmetickými úpravami a sú predávané pod inou značkou (tzv. rebadging – odznakové inžinierstvo).

Na druhej strane niektoré modely sú výsledkom spoločného vývoja, pričom základná platforma alebo technológie pochádzajú z Číny.

Spolupráca

Spolupráca medzi čínskymi a európskymi automobilkami je v súčasnosti veľmi dynamická a neustále sa mení. Medzi najvýraznejšie patria tri najväčšie európske automobilky: Volkswagen, Stellantis a BMW. Pozrime sa na spoločnosť s výrobným závodom v Trnave.

Stellantis, ktorý vznikol spojením Fiatu Chrysler Automobiles a PSA Group, má tiež rozsiahlu spoluprácu s čínskymi automobilkami. Jedným z najvýznamnejších partnerov je Dongfeng Motor. Spoločne vyrábajú a predávajú vozidlá značiek Peugeot, Citroën a Opel na čínskom trhu. Stellantis je jednou z najväčších automobilových skupín na svete, ktorá vznikla v roku 2021 spojením dvoch významných hráčov na automobilovom trhu: francúzskej skupiny PSA (Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Opel, Vauxhall) a taliansko-americkej skupiny FCA (Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Ram).

Stellantis je v súčasnosti jedným z kľúčových hráčov na poli elektromobility. Spoločnosť si stanovila ambiciózne ciele v oblasti elektrifikácie svojho portfólia a Trnava zohráva v tejto stratégii kľúčovú úlohu.

Výroba elektromobilov, ilustračné foto1

Prečo je Trnava pre Stellantis tak zaujímavá? Závod v Trnave je vďaka svojej strategickej polohe v srdci Európy ideálnym miestom pre výrobu vozidiel určených na európsky trh. Tým, že tu pôsobila PSA-Group je fabrika prakticky zabehnutá a má dlhoročné skúsenosti s výrobou rôznych modelov a je schopná rýchlo sa prispôsobiť novým požiadavkám trhu.

Trnava sa stáva dôležitým centrom pre výrobu elektromobilov v rámci koncernu Stellantis. Toto rozhodnutie má významný vplyv na Slovensko, pretože posilňuje jeho pozíciu v automobilovom priemysle a vytvára nové pracovné miesta. Zároveň je to signál, že Stellantis berie svoju zodpovednosť za ochranu životného prostredia vážne a aktívne sa podieľa na prechode na udržateľnú mobilitu.

Stellantis sa rozhodol, že Trnava bude jedným z hlavných centier pre výrobu elektromobilov v rámci koncernu. Hlavným dôvodom je snaha vyrábať cenovo dostupné elektrické vozidlá, ktoré budú konkurencieschopné s čínskymi výrobcami. Dôkazom je rýchle spustenie výroby. Jedným z prvých elektromobilov, ktorý sa začal vyrábať v Trnave, je Citroën ë-C3. Tento model je prezentovaný ako jeden z najdostupnejších elektromobilov na trhu.

Budúcnosť

Môžeme očakávať, že budú nasledovať ďalšie modely značiek, ktoré patria pod Stellantis, ako napríklad Peugeot, Opel alebo Fiat. Tieto modely by mali byť zamerané na rôzne segmenty trhu, aby uspokojili potreby čo najširšej skupiny zákazníkov.

Čo sa týka spolupráce s čínskymi automobilkami, jedným z najvýznamnejších partnerov je čínska automobilka Dongfeng Motor. Obe majú spoločné podniky v Číne, kde vyrábajú a predávajú vozidlá značiek Peugeot a Citroën. Tieto podniky umožnili Stellantisu získať významný podiel na čínskom trhu, navzájom si vymieňajú technológie a know-how, čo im umožňuje zrýchliť vývoj nových modelov a zlepšiť ich kvalitu. Dongfeng Motor dodáva niektoré komponenty pre vozidlá Stellantis, čo pomáha znížiť náklady a zlepšiť efektivitu výroby.

Okrem Dongfeng Motor spolupracuje Stellantis aj s ďalšími čínskymi výrobcami, najmä v oblasti elektromobility. Napríklad s čínskymi výrobcami batérií, dôvodom je aby si zabezpečil dostatočné dodávky pre svoje elektromobily a zároveň znížil náklady na batérie. Čínski výrobcovia dodávajú Stellantisu rôzne komponenty pre elektromobily, ako sú elektromotory, invertory a nabíjacie zariadenia. Spolu sa podieľajú na vývoji nových platforiem a technológií pre elektromobily.

Spolupráca Stellantisu s čínskymi automobilkami je komplexná a dynamická. Zatiaľ čo v minulosti sa zameriavala hlavne na výrobu a predaj vozidiel na čínskom trhu, v súčasnosti sa čoraz viac zameriava na vývoj a výrobu elektromobilov v Európe a pre Európu. Táto spolupráca umožňuje Stellantisu zrýchliť prechod na elektromobilitu a zároveň znížiť náklady na výrobu.

Ako sme konštatovali na začiatku, spolupráca s Čínou je veľmi dynamická a rýchlo sa meniaca a vyvíjajúca sa. Tam kde si nevyhnutnosť kooperácie uvedomili včas možno očakávať rast spoločnosti a prosperitu výrobcov automobilov prechádzajúcich na elektromobilný segment. Potom tu máme klasické automobilky, ktoré doteraz berú výrobu elektromobilov ako druhoradú, doplnkovú a zostávajú pri klasických osvedčených motoroch na fosílne palivá doplnených o elektroniku (môže byť aj čínsku).

Kto bude v skutočnosti ten čo doplatí na krátkozrakosť alebo na možnú budúcnosť ukáže čas. Najbližší čas.

Pozri článok Budúcnosť v elektromobilite

1. Foto autor: Yamu Jay. In: PIXABAY, A CANVA GERMANY GMBH BRAND. [online]. 2024 [cit. 2024-03-06]. Dostupné z: https://pixabay.com/sk/illustrations/ai-generovan%C3%A9-elektrick%C3%A9-vozidlo-9055481/

Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová.

Zdieľať článok