Pokles výroby a predaja EV

Na začiatku roku 2025 som sa venoval udalostiam, ktoré možno očakávať na trhu s elektromobilmi. Prešlo pár dní a dobehli nás nové informácie, ktoré budúcnosť elektromobility v blízkej dobe nevidia ružovo. Napriek jazde po diaľnici GD (Green Deal) európske automobilky znižujú produkciu EV a dokonca niekde aj počet zamestnancov. Vysvetľujú to ekonomickými stratami a nízkym predajom elektromobilov a pravidlami, ktoré nastavila EÚ vrátane postihov za ich nedodržanie. Namiesto znižovania administratívy, investícií do takmer zbytočných položiek (reklama, reprezentačné položky), mali investovať do kvality a vybavenosti modelov (čo je kľúčové pre zákazníkov). EÚ reagovala zavedením cla ako všelieku (po vzore USA) no ani to nepomohlo (ako ani v USA). Riešením je prijať účinné opatrenia, ktorých výsledkom by bola nižšia cena s lepším vybavením a predajnosťou elektromobilov. Neostáva nič iné ako vrátiť sa o roky späť a sústrediť sa na predaj áut so spaľovacími motormi. Niečo mi hovorí, že prsty v tom budú mať aj producenti ropy pre ktorých by bol pokles ťažby veľkým existenčným problémom.

Dopady Green Dealu1 na automobilový priemysel Európy sa dnes odzrkadľujú v jeho úpadku. Myšlienka zelenej dohody nie je vo svojej podstate zlá. Aby sa však dosiahli jej ciele, treba skôr riešiť jej samotnú podporu. Keď zasadíme semienko do skalnatej pôdy a prikážeme mu rásť, aj keby chcelo, nepôjde to. Podobne aj v prípade prechodu na ekologické vozidlá, treba vytvoriť podmienky pre ich život. Podporovať a budovať sieť nabíjania, vyriešiť dostatok parkovacích miest s možnosťou nočného nabíjania hlavne pre husto zastavané sídliská, udržať cenu elektrickej energie na nízkej úrovni aj za cenu dotácií. Zabezpečiť možnosť nabíjania v takej hustote, že každý človek si bude istý, že sa do cieľa svojej cesty dostane tak pohodlne ako keby mal natankované fosílne palivo. Až po splnení týchto podmienok možno operovať so sankciami a časovými termínmi pre výrobu automobilov. Poďme sa teraz pozrieť ako vyzerá situácia v Európe.

Ekonomická situácia

Ekonomická neistota, inflácia a rastúce úrokové sadzby môžu ovplyvniť rozhodnutia spotrebiteľov o kúpe nových vozidiel, vrátane elektromobilov. To by mohol byť jeden z hlavných dôvodov. Ak by sme sa na neho pozreli bližšie, zistíme, že EV od európskych výrobcov sú predražené a s prihliadnutím na pomer cena/výkon sa z dovozovými nemôžu rovnať. To čo je u vozidiel mimo Európy štandard je u „našich“ výrobcov za príplatok.

Znižovanie dotácií stagnácia vo výstavbe nabíjacích staníc

Mnohé európske krajiny v minulosti poskytovali výrazné dotácie na nákup elektromobilov, čo výrazne stimulovalo dopyt. Keďže sa tieto dotácie postupne znižujú alebo úplne rušia, dopyt po elektromobiloch sa ochladzuje. Podobne sa znižujú aj dotácie na budovanie nabíjacej infraštruktúry a fotovoltiky.

Ceny energií, surovín

Európa. Rastúce ceny elektriny a ďalších energií zvyšujú prevádzkové náklady elektromobilov, čo ich robí menej atraktívnymi v porovnaní s vozidlami so spaľovacími motormi. Ceny niektorých surovín potrebných na výrobu batérií, ako je lítium a kobalt, sa v poslednom období zvýšili, napriek tomu batérie sú stále lacnejšie a lacnejšie. Globálny nedostatok čipov, ktorý ovplyvnil mnoho odvetví, sa dotkol aj výroby automobilov, vrátane elektromobilov.

Zvýšenie cla na dovoz áut i komponentov

Zvýšené clo sa týka aj niektorých komponentov pre elektromobily, ktoré sa dovážajú z Číny. Presný zoznam komponentov, ktoré sú zasiahnuté clom nemám k dispozícii. Výška cla sa líši v závislosti od typu vozidla a výrobcu. Niektoré automobilky môžu byť zasiahnuté vyšším clom ako iné. Napríklad, clá na elektromobily od čínskeho výrobcu BYD sú vyššie ako clá na elektromobily od firmy Geely. Vyššie clo znamená, že čínske elektromobily sa stanú drahšími pre európskych spotrebiteľov. To môže viesť k zníženiu dopytu po týchto vozidlách a tým pádom aj k zníženiu ich dovozu. Zvýšené clo môže chrániť európskych výrobcov elektromobilov pred lacnejšou čínskou konkurenciou a umožniť im zvýšiť svoju produkciu (čo sa však v praxi zatiaľ nenaplnilo, skôr naopak). Ak sa clo týka aj komponentov pre elektromobily, môže to viesť k zvýšeniu nákladov na výrobu elektromobilov v Európe. Niektorí výrobcovia môžu byť nútení presunúť výrobu niektorých komponentov do Číny alebo iných krajín s nižšími nákladmi.

Zvýšenie ciel na čínske elektromobily je dôležitým krokom k podpore európskeho automobilového priemyslu, tvrdia automobilky. Avšak, samotné clá nestačia na to, aby zabezpečili rýchly nárast výroby a predaja elektromobilov v Európe. Je potrebné prijať ďalšie opatrenia, ako sú investície do výskumu a vývoja, podpora výroby batérií a rozvoj nabíjacej infraštruktúry.

Orientačný prehľad zavedených ciel

Najvyššie clá dosahujú až 35,3% a vzťahujú sa na elektromobily, ktoré dostali najvyššiu mieru štátnej podpory a ktoré najmenej spolupracovali s Európskou komisiou pri vyšetrovaní.

Priemerné clá. Väčšina elektromobilov z Číny je zaťažená clom v rozmedzí 15-25%.

Najnižšie clá. Niektoré automobilky, ktoré spolupracovali s Európskou komisiou a dostali nižšiu mieru štátnej podpory, môžu mať nižšie clá, dokonca aj pod 15%.

Nové vozidlá2, ilustračné foto

Očakávali sme zvýšenie výroby a predaja EV vyrobených v Európe

Je pravda, že by sa mohlo očakávať, že zvýšenie ciel na čínske elektromobily a ich komponenty by malo viesť k zvýšeniu výroby a predaja elektromobilov v Európe. Logika za týmto predpokladom je jednoduchá: ak sú čínske autá drahšie, európski spotrebitelia by sa mohli rozhodnúť pre nákup domácich vozidiel. Prečo teda tento očakávaný efekt nenastáva v takej miere, ako by sme čakali? Analytici strániaci európskym automobilkám uvádzajú tieto argumenty.

Zložitosť výroby elektromobilov. Výroba elektromobilov je komplexný proces, ktorý si vyžaduje značné investície do výskumu, vývoja a výrobných kapacít. Európske automobilky síce majú dlhoročné skúsenosti s výrobou áut, ale prechod na elektromobilitu si vyžaduje zásadné zmeny v technologickom vybavení a výrobnej linke. Tento proces trvá dlhšie, než by sa mohlo zdať.

Dostupnosť komponentov. Aj keď sa clá týkajú aj niektorých komponentov, mnohé iné kľúčové súčiastky pre elektromobily, ako sú batérie (ktorých cena klesla mimochodom 5 násobne od ich prvého uvedenia na trh), sa dovážajú z iných krajín, najmä z Ázie. Nedostatok týchto komponentov môže obmedziť výrobu elektromobilov v Európe.

Preferencie zákazníkov. Nie všetci zákazníci sú ochotní zaplatiť vyššiu cenu za európsky elektromobil. Mnohí spotrebitelia stále uprednostňujú čínske elektromobily kvôli ich atraktívnemu dizajnu, výbave a cene, aj napriek zvýšeným clám.

Iné faktory ovplyvňujúce dopyt. Na dopyt po elektromobiloch vplýva mnoho ďalších faktorov, ako sú ceny energií, dostupnosť nabíjacích staníc, vládne dotácie a celková ekonomická situácia. Zvýšenie ciel je len jedným z mnohých faktorov, ktoré tento dopyt ovplyvňujú.

Časový horizont. Zmeny na trhu s elektromobilmi neprebiehajú zo dňa na deň. Môže trvať niekoľko rokov, kým sa plne prejavia dôsledky zvýšenia ciel a iných opatrení.

USA a Tesla

Zvýšená ťažba fosílnych palív a očakávaný pokles predaja elektromobilov v USA určite ovplyvní globálny trh s autami, vrátane Európy. Je pravdepodobné, že Tesla sa bude snažiť kompenzovať potenciálny pokles predaja v USA zvýšením svojho podielu na európskom trhu. Tu je niekoľko dôvodov, prečo to môžeme očakávať.

Európska zelená dohoda1. Európa má ambiciózne ciele v oblasti znižovania emisií a prechodu na udržateľnú dopravu. To vytvára pre Teslu priaznivé prostredie, keďže je vnímaná ako jeden z kľúčových hráčov na trhu elektromobilov.

Rozšírená nabíjacia infraštruktúra. Európa investuje značné prostriedky do budovania nabíjacích staníc, čo zvyšuje pohodlie a dostupnosť elektromobilov pre spotrebiteľov.

Prísnejšie emisné normy. Tesla v plnej miere spĺňa európske emisné normy tak ako v mnohých iných častiach sveta, čo jej vytvára priestor na trhu s elektromobilmi.

Známa značka a silná pozícia. Tesla je už veľmi známa značka v Európe a má vernú zákaznícku základňu.

Tesla je etablovaný výrobca, respektíve dovozca svojich výrobkov na náš trh. Ako jediný má u nás aj svoju vlastnú nabíjaciu infraštruktúru. Zdalo by sa, že európsky trh s elektromobilmi je čoraz konkurenčnejší. Naopak, starí producenti sa snažia konkurenciu z Európy vytlačiť. Okrem iných výrobcov elektromobilov sa na trhu objavujú aj tradičné automobilky s novými elektrifikovanými modelmi. Ekonomická neistota a inflácia môžu ovplyvniť dopyt po elektromobiloch aj v Európe napriek zvýšeným clám. Zatiaľ čo je pravdepodobné, že Tesla bude posilňovať svoju pozíciu na európskom trhu, jej úspech bude závisieť od viacerých faktorov, vrátane vývoja globálneho trhu s elektromobilmi, konkurencie, ekonomických podmienok a vládnej politiky.

Vyhliadky

Je dôležité poznamenať, že pokles výroby elektromobilov v Európe by mal byť dočasným javom a očakáva sa, že v dlhodobom horizonte sa tento trend obráti. S ďalším rozvojom technológií, zlepšovaním infraštruktúry a stabilizáciou ekonomiky sa očakáva, že dopyt po elektromobiloch opäť porastie. Aspoň analytici i bežní občania v to dúfajú.

Pozri článok Čo možno očakávať v elektromobilnom roku 2025

Zdroje
1 Európska únia, prístup k právu https://eur-lex.europa.eu/SK/ [2025]. Európska zelená dohoda Dostupné z: https://eur-lex.europa.eu/SK/legal-content/summary/european-green-deal.html [cit. 2025-01-22].
2 Foto: niekverlaan car-718781 In: PIXABAY, A CANVA GERMANY GMBH BRAND. [online]. 2025. Online. 2025. Dostupné z: https://pixabay.com/photos/car-automobile-wagon-cars-trade-718781/ [cit. 2025-01-21].

Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová.

Zdieľať článok

Dakujem!

Odoslanie formulára
potvrdené!

Náš tím vám čoskoro zavolá späť