Ojazdený elektromobil – kúpa

Bolo by omylom domnievať sa, že obchodom s ojazdenými autami sa zaoberajú iba autobazáre, ktoré disponujú vlastným servisom, mechanikmi, expertami na odhaľovanie skrytých vád a právnikmi, ktorí zabezpečia ich klientom záruky vyplývajúce z platnej legislatívy. Pravdupovediac, taký autobazár som ešte u nás nevidel.

Aj pri obchodovaní s automobilmi platí zásada, že úžitok a zisk by mal mať v prvom rade obchodník a tí ostatní až potom. Prakticky na tomto princípe je založený obchod od svojho vzniku a proti tomu sa nedá namietnuť absolútne nič. Okrem takzvaných „kamenných predajní“, autobazárov, kde si fyzicky môžete vozidlo vybrať, vyskúšať existujú internetoví predajcovia, ktorí obchodujú s autami cenovo dostupnejšími, ale pod hrozbou rizika, že zákazník môže byť aj oklamaný, podvedený, resp. za svoje peniaze nedostane auto v takej kvalite ako je v ponuke. Tento obchod prebieha inak, kupujúci si vyberie z fotografií vozidlo, ktoré je skutočne napredaj povedzme v Holandsku. Obchodník požaduje zálohu s tým, že mu vozidlo dovezie na Slovensko za vopred dohodnutú cenu, rozdiel medzi zálohou a skutočnou cenou sa vyplatí pri dodaní. Samozrejme záloha je v takej výške, že prevyšuje kúpnu cenu vozidla v krajine a tak obchodník nič neriskuje. A neraz sa stane, že taký fiškus zmizne aj so zálohou aj s vozidlom.

Tak ako v opísanom prípade tak aj v kamennom autobazári môžete natrafiť na vozidlo, ktoré môže mať: skryté vady, môže byť po havárii, môže mať stočené kilometre, môže mať nekompletné doklady a dokonca môže ísť o vozidlo kradnuté alebo vyradené z evidencie v niektorom zo štátov naokolo. Neskoršia reklamácia je ľahšia po uzatvorení bezchybnej kúpnej zmluvy, zvlášť treba dávať pozor na podmienky predaja a práv z pohľadu kupujúceho, ktoré zväčša bývajú uvedené menším písmom, niekedy až na tretej strane prílohy.

Do tejto chvíle sme sa bavili o vozidlách so spaľovacími motormi. Čo však hrozí ak sa rozhodnete kúpiť si z druhej ruky elektromobil? Čo môžeme čakať, aké sú riziká?

Tak ako v prípade vozidiel na fosílne palivá, tak aj v prípade elektromobilov sú ľudia, ktorí považujú dvojročné auto za staré, alebo jednoducho chcú mať v garáži vždy najnovší model značky, ktorá v súčasnosti letí. Nie sú to snobi, sú to automobilisti, ktorí sa správajú tak ako je to bežné napríklad v Nemecku, Francúzsku a v krajinách, kde je kúpyschopnosť obyvateľstva na oveľa vyššej úrovni a takáto prax obmieňania vozového parku v rodine je celkom bežná.

Preto sa už dnes bežne objavujú elektromobily v ponuke autobazárov a v inzerátoch na rôznych portáloch.

Ojazdený elektromobil - kúpa

Medzi elektromobilmi a autami so spaľovacími motormi je dosť zásadný rozdiel. Mechanické súčiastky bežných automobilov sú v závislosti na spôsobe prevádzky značne rýchlejšie opotrebovávané. Používaním chladiacich, mazacích a iných prevádzkových kvapalín sa síce motory stávajú dostatočne ošetrovanými, no závisí to na ich pravidelnej kontrole, dolievaniu a výmene čo samozrejme stojí nemálo financií. V prípade elektromobilov je pohonná jednotka závislá len na energii dodávanej batériou. Tá je kapacitne prispôsobená tak, aby pri správnom režime dobíjania pracovala počas celej životnosti vozidla bez nutnosti jej výmeny. Z najopotrebovávanejších dielov na elektromobile spomeňme brzdové doštičky, ktoré treba po zjazdení vymeniť. I tu však záleží na spôsobe jazdy a schopnosti vozidla i vodiča využívať rekuperácie pri brzdení, čo predĺži životnosť doštičiek na cca 150 tisíc kilometrov. Táto údržba stojí minimum financií.

Aj v prípade elektromobilov môže prísť ku klamaniu zákazníka znížením (stočením) počtu najazdených kilometrov. Keďže v elektrickom vozidle (EV), sa nenachádza klasicky opotrebovaný motor, znečistený svojou prevádzkou a dlhovekosťou, môže sa zdať, že EV vykazuje oveľa menšie znaky opotrebovanosti. Čo prakticky môžeme skontrolovať a odhadnúť tak správnosť ukazateľa najazdených kilometrov je stav batérie, opotrebovanosti doštičiek a kotúčov, prípadne stav laku karosérie.

Servis elektromobilov

Batériu je možné skontrolovať použitím vhodnej aplikácie, ktorou sa dostaneme k počítaču EV a priamo k batérii. Je úplne normálne ak je stav degradácie batérie na úrovni 5% ročne pri najazdení zhruba 20 tisíc kilometrov. To znamená, že v prípade desaťročného vozidla, by batéria mala vykazovať maximálny úbytok 50% svojej kapacity.

Na tomto mieste treba spomenúť dôležité fakty, ktoré treba brať do úvahy. Elektromobily počas svojej prevádzky prakticky nepotrebujú servis aký poznáme pri klasických vozidlách. Majiteľ tak nemusí chodiť na garančné prehliadky spojené s vysokými poplatkami, nemusí meniť prevádzkové kvapaliny, odpadá servis, ktorý sa počas desiatich rokov poctivej údržby klasického vozidla pohybuje v cenovej hladine prevyšujúcej cenu novej pohonnej jednotky EV.

Výrobcovia EV, ktorí nemusia zabezpečovať záručný a pozáručný servis vozidiel nevyrábajú náhradné diely na sklad, nepotrebujú platiť za výrobu, predaj a montáž, sieť odberateľov a môžu si dovoliť ponúknuť vynikajúcu cenu za výmenu degradovanej batérie po jej znehodnotení. I preto sa batérie vozidiel Tesla napríklad 75 kWh (Tesláci nevyrábajú žiadne iné vozidlá okrem elektrických), môžu predávať za cenu cca 10 tisíc euro. Nabudúce si povieme čo to o správnom nabíjaní a o tom koľko vás vyjde prevádzka elektromobilu ako bežného motoristu.

Kuriozita na záver

Až v roku 1843 sa narodil v Anglicku Thomas Parker, ktorý skonštruoval v roku 1884 prakticky prvý použiteľný elektromobil na svete. Pracoval ako inžinier a vynálezca. Okrem elektromobilu sa Parker venoval aj vývoju iných vynálezov, ako napríklad vylepšeniam parných strojov a lodných motorov. Získal viacero patentov za svoje vynálezy a v roku 1898 bol zvolený za člena Kráľovskej spoločnosti. Thomas Parker zomrel v roku 1915 vo veku 72 rokov.1

1) KRUCOVČIN, Igor. Encyklopédia poznania [online]. 2022, 30.4.2022 [cit. 2024-03-03]. Dostupné z: https://encyklopediapoznania.sk/clanok/9699/historia-elektromobilov-v-rokoch

Foto: ARTISTICOPERATIONS. Cadillac Escalades. In: PIXABAY, A CANVA GERMANY GMBH BRAND. [online]. 2024 [cit. 2024-03-06]. Dostupné z: https://pixabay.com/sk/photos/ojazden%C3%A9-vozidl%C3%A1-n%C3%A1kladn%C3%A9-aut%C3%A1-gmc-6893760/

Údaje použité v článku sú orientačné, verejne dostupné v rámci informácií z médií.

Zdieľať článok