Nabíjacie stanice pre elektromobily od A po Z.
Ako clá ovplyvnili ceny
Na začiatok sa pozrieme ako clá ovplyvnili ceny čínskych elektromobilov, ktoré sa dostali na náš európsky trh. V závere si uvedieme modely, kde sa clo neplatí. Samozrejme pôjde o vozidlá z domácej Európskej produkcie. Jedným dychom však musíme dodať, že aj keď neplatíme clo, platíme za značku. U renomovaných výrobcov sa tak na našom účte objaví táto (už zarátaná) „pridaná hodnota“.
Najpredávanejšie čínske elektromobily
Zavedenie dodatočných ciel na dovoz čínskych elektromobilov do Európskej únie v lete 2025 bolo bezpochyby jednou z najzásadnejších ekonomických udalostí v automobilovom sektore za posledné roky. Z rozhodnutia Európskej komisie vyplýva, že dovozné clá sa v prípade niektorých značiek vyšplhali na úroveň takmer 50 % z pôvodnej ceny, ak sa zohľadní základná sadzba 10 % a antidumpingové clá až do výšky 38,1 %.
Tieto čísla nie sú len abstraktnými údajmi v oficiálnych dokumentoch. Premietli sa priamo do cenníkov predajcov a najmä do rozhodovania spotrebiteľov, ktorí si dovtedy cenovo výhodné čínske elektromobily vyberali ako rozumnú alternatívu voči európskym modelom. Zmena však nastala veľmi rýchlo – v priebehu jedného štvrťroka došlo k zdraženiu, preformátovaniu ponuky a strategickým posunom na strane výrobcov aj importérov.
Pozrime sa teraz na konkrétne modely, ktoré patrili medzi najpredávanejšie, a na to, ako sa zmenili ich ceny po zavedení ciel.
MG4 – úspech pod tlakom
Model MG4 sa v roku 2024 stal najpredávanejším čínskym elektromobilom v Európe. Značka MG, ktorú vlastní čínsky koncern SAIC Motor, ponúkala tento kompaktný hatchback so zadným náhonom, batériou 51 až 77 kWh a veľmi atraktívnou cenovkou od 29 990 eur.
Po zavedení ciel v júli 2025 sa však situácia výrazne zmenila. Európska komisia uvalila na MG (konkrétne SAIC) najvyššie možné antidumpingové clo vo výške 38,1 %, čo v praxi znamená, že dovozca musel zvýšiť základnú cenu modelu MG4 až o 8 000 až 10 000 eur v závislosti od výbavy.
V praxi to znamená, že model MG4 s väčšou batériou (64 kWh), ktorý sa v lete 2024 predával za 34 990 eur, dnes u niektorých predajcov stojí okolo 42 000 eur. Niektoré konfigurácie dokonca atakujú hranicu 45 000 eur, čo ich dostáva do priamej konkurencie s vozidlami ako Škoda Enyaq alebo Volkswagen ID.3.
To výrazne znižuje cenovú výhodu, ktorú MG4 donedávna predstavoval. Predajcovia v Nemecku a Francúzsku zaznamenali pokles predaja MG4 v 3. štvrťroku 2025 o viac než 40 % v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom. V niektorých krajinách, ako napríklad v Taliansku, dočasne pozastavili objednávky.
BYD Atto 3 – stredná trieda pod paľbou ciel
Ďalším populárnym modelom z Číny je BYD Atto 3, kompaktné SUV so zaujímavým pomerom ceny a výbavy. Ešte začiatkom roka 2025 sa predával za približne 37 000 eur s 60 kWh batériou a rozsiahlym balíkom bezpečnostných a digitálnych systémov.
Po zverejnení cla vo výške 17,4 % pre BYD ako „spolupracujúceho výrobcu“ sa síce zvýšenie cien očakávalo, no nedosiahlo dramatickú úroveň ako pri MG. V praxi to znamenalo nárast o približne 5 000 až 6 000 eur, čím sa Atto 3 ocitol na cenovej úrovni okolo 42 000 – 43 000 eur.
Výrobca BYD však včas reagoval – v máji 2025 oznámil výstavbu vlastnej fabriky v Maďarsku, ktorá má byť dokončená v druhej polovici roku 2026. Po jej spustení bude môcť vozidlá vyrábané v EÚ ponúkať bez ciel, čo by mohlo obnoviť ich cenovú konkurencieschopnosť. Do tej doby sa BYD snaží zachovať predaj modelu Atto 3 v nižších objemoch, pričom prioritne dodáva vozidlá do severských krajín a Nemecka.
Foto: Pavel Ondera, BYD, Bory Mall Ilustračné foto1.
NIO a Xpeng – priekopníci vo vyššej triede
Značky NIO a Xpeng boli v roku 2024 známe najmä technologickými inováciami a futuristickým dizajnom. Ich modely sa síce predávali v nižších počtoch než MG4 či BYD Atto 3, no oslovili náročnejších zákazníkov.
Model NIO ET5, športovo ladený sedan s batériou až 100 kWh a výkonom 360 kW, sa v Nemecku predával za zhruba 65 000 eur. Po zavedení ciel na NIO vo výške 20,8 % sa jeho cena zvýšila o takmer 13 000 eur. Dnes stojí približne 78 000 eur, čo ho dostáva do konkurenčného pásma s Teslou Model S alebo Audi Q8 e-tron.
Podobne dopadol aj model Xpeng G9 – technologicky pokročilé SUV, ktoré síce ohúrilo interiérom aj softvérom, no po zavedení cla vo výške 20 %, jeho cena stúpla z pôvodných 58 000 na viac než 70 000 eur. Pre európskeho zákazníka je takýto nárast ceny ťažko akceptovateľný, najmä v kontexte neznámeho mena značky a obmedzenej servisnej siete.
Obe značky preto dočasne pozastavili aktívne marketingové kampane v západnej Európe a zvažujú, že rovnako ako BYD, presunú časť výroby na starý kontinent.
Smart a Volvo – čínske korene, európske pasy
Zaujímavá situácia je pri značkách ako Smart a Volvo, ktoré síce vlastnia čínske spoločnosti (Smart je spoločný podnik Mercedesu a Geely, Volvo je plne pod Geely), no vďaka výrobným závodom v EÚ alebo mimo Číny sa na ich vozidlá clá nevzťahujú.
Model Smart #1, ktorý sa vyrába v Číne, podlieha clám, no plánuje sa jeho presun do výrobného závodu Renault v Slovinsku v roku 2026. Volvo XC40 Recharge sa vyrába v Belgicku, a preto nie je zaťažené žiadnym clom, hoci ide o značku v čínskych rukách. To umožňuje zachovať jeho konkurencieschopnú cenu okolo 47 000 eur bez rizika cenového skoku. Pre zákazníka tak nie je rozhodujúce len to, „či je auto čínske“, ale kde sa vyrába.
Rok 2026: zníženie cien vďaka lokalizácii?
Všetky hlavné čínske značky už oznámili plány na výstavbu závodov v Európe. BYD v Maďarsku, NIO zvažuje Nemecko alebo Taliansko, a MG údajne rokuje o spolupráci v Poľsku. Ak sa tieto plány naplnia, začiatok roka 2026 by mohol priniesť návrat niektorých modelov na pôvodnú cenovú úroveň – no už ako európsky produkt, bez cla.
Do tej doby však budú spotrebitelia stáť pred dilemou: buď si zvoliť „čínsky“ elektromobil, ktorý je momentálne o 20 – 30 % drahší ako pred rokom, alebo siahnuť po európskej alternatíve, ktorá možno ponúkne menej výbavy, ale stabilnejšiu cenu.
Jedno je však isté: clá sa stali faktorom, ktorý môže rozhodnúť o osude značiek aj konkrétnych modelov. A zákazník, ktorý sa ešte nedávno rozhodoval len podľa ceny, dizajnu či výbavy, dnes musí prihliadať aj na geopolitiku.
Elektromobily do 40 000 eur bez ciel – bezpečné voľby na roky 2025/2026
Škoda Citigoᵉ iV (jazdenky) a Škoda Epiq (od 2026)
Aj keď výroba modelu Citigoᵉ iV už skončila, stále ide o vyhľadávané mestské auto na sekundárnom trhu. Je to jedno z mála áut vyrobených kompletne v EÚ, ktoré už od počiatku dokázalo držať cenu okolo 20 000 eur. V roku 2026 však Škoda uvedie nový model Epiq – kompaktný crossover, ktorý bude štartovať pod hranicou 25 000 eur. Tento model má ambíciu nahradiť doteraz čínske mestské elektromobily v segmente najdostupnejších EV.
Dacia Spring Electric (výroba v Maroku, bez cla)
Hoci je Dacia Spring navrhnutá v Číne a spočiatku sa dovážala odtiaľ, od roku 2024 sa vyrába v Maroku, s využitím obchodnej dohody medzi EÚ a touto krajinou. Znamená to, že neplatí žiadne dodatočné clo. Model je stále jedným z najlacnejších elektromobilov na trhu s cenou od 19 990 eur, a to aj po menšom facelifte a zlepšení výbavy. Dojazd 220 – 250 km v meste postačuje pre nenáročných mestských vodičov.
Renault Twingo E-Tech Electric a budúci Renault Legend (2026)
Twingo sa montuje vo Francúzsku a cena základného modelu sa pohybuje okolo 25 000 eur. Výroba však končí a nahradiť ho má nový Renault Legend, ktorý sa v roku 2026 stane jedným z najdostupnejších EV v Európe. Vďaka výrobe v Slovinsku a spolupráci so Smartom (ktorý má čínsky kapitál, ale európsku montáž) nebude podliehať clám.
Fiat 500e (výroba v Taliansku)
Model Fiat 500e vyrábaný v závode Mirafiori pri Turíne je jednou z najstabilnejších volieb v mestskom segmente. Cenovka od 27 000 eur, po zľavách a bonusoch často pod 25 000 eur. Neexistuje žiadne clo, keďže vozidlo je čisto európsky produkt. Nová verzia 2025 prináša mierne predĺžený dojazd a rýchlejšie nabíjanie, čím zostáva konkurencieschopná voči čínskym konkurentom.
Hyundai Kona Electric – základná verzia (Kórea, bez cla)
Vďaka dohode o voľnom obchode medzi EÚ a Južnou Kóreou sa na modely vyrobené v kórejských závodoch nevzťahujú clá. Základná verzia novej Kon-y (s 48,4 kWh batériou) sa pohybuje okolo 39 000 eur, no po zľavách a štátnej podpore sa často dostáva pod hranicu 36 000 eur. Výhodou je vyšší dojazd než pri mestských modeloch a plnohodnotný interiér SUV.
Peugeot e-208 a Opel Corsa Electric (výroba v Trnave a Nemecku)
Tieto technicky príbuzné modely koncernu Stellantis sú vyrábané v rámci EÚ – Peugeot v Trnave, Opel v Eisenachu. Obe verzie s novšou 51 kWh batériou dosahujú dojazd 400 km (WLTP) a základná cena ostáva pod 38 000 eur. Servisná sieť je rozšírená a výroba na Slovensku zaručuje dostupnosť dielov aj podporu zamestnanosti v regióne.
Citroën ë-C3 (od 2025, výroba v Trnave)
Tento model sa stáva horúcou novinkou roku 2025, pretože sa vyrába takisto v závode v Trnave a jeho štartovacia cena je tesne nad 23 000 eur. Pričom ide o plnohodnotné mestské vozidlo s jednoduchým dizajnom, ale s dojazdom do 300 km. Veľkou výhodou je lokalizovaná výroba bez cla a bez rizika výpadku dovozu.
Volkswagen ID.2 (2026)
Hoci ešte nie je v predaji, ID.2 sa stane v roku 2026 najdôležitejším modelom VW v segmente dostupných elektromobilov. Jeho výroba v Španielsku bude znamenať nulové clá a očakávaná cena pod 25 000 eur v základnej verzii ho dostane priamo proti modelom ako MG4 alebo BYD Dolphin – ktoré však budú kvôli clám stále drahšie.
Čo kúpiť teraz a s čím počkať
Pre kupujúceho, ktorý plánuje kúpu do konca roku 2025 a nechce sa spoliehať na čínske značky, sa najviac oplatí:
Citroën ë-C3 (ak chcete nové auto do 25 000 eur s rozumným dojazdom, vyrobené v Trnave na Slovensku)
Peugeot e-208 alebo Opel Corsa Electric (ak chcete viac ako mestský dojazd, tiež vyrábané v Trnave)
Hyundai Kona Electric základ (najlepšia voľba v nižšej SUV triede bez cla, európska výroba – Česká republika)
Fiat 500e pre mestských vodičov s dôrazom na štýl a taliansky pôvod (výroba v Turíne)
Pre tých, ktorí môžu počkať do roku 2026, sa črtajú tieto dve najzaujímavejšie možnosti:
Škoda Epiq – cenovo dostupný elektromobil s cieľovou cenou pod 25 000 eur, vyrábaný v Španielsku
VW ID.2 – náhrada klasických hatchbackov typu Polo/Golf, plánovaná výroba v Španielsku (Martorell)
Aj o clách v roku 2025 Podstatnú časť ceny tvorí clo
Zdroje
1 Foto: Pavel Ondera, Bory Mall, BYD SEAL [17/5/2025]
2 MG Motor, https://www.mgmotor.eu/model/mg4
3 BYD, https://www.byd.com/sk
4 FIAT, https://www.fiat.sk/
5 Citroen, https://www.citroen.sk/#elektromobilita
Údaje použité v článku sú verejne dostupné v rámci informácií z médií, pre dohľadanie zadávajte autorom použité kľúčové slová. Autor pri vyhľadávaní okrem iného používa aj ChatGPT.